رئیس خانه پرستاری هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین، معضلات و کمبودهای سیستم سلامت و درمان هرمزگان را باز گو می کند.

«مرتضی حکمتی» رئیس خانه پرستاری هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین با بیان این‌که در سیستم درمان هرمزگان امروز رابطه‌ها بر ضابطه‌ها پیروز است، افزود: بسیاری از اتفاقات ازجمله انتصابات و عزل و نصب‌ها بر اساس روابط رخ می‌دهند و متأسفانه ما در هرمزگان با کمبود نیرو مواجهیم و این معضلی بزرگ برای سیستم سلامت و درمان است.
تبعیض و نفوذ صاحبان قدرت
وی به اعلام نفوذ صاحبان قدرت حتی در پست‌های خرد اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از نمایندگان پا روی ضوابط می‌گذارند و با روابط خود بر بی‌قانونی‌ها دامن می‌زنند مثلاً نیرویی که از طریق بیمارستان‌های شهرستان‌های هرمزگان پذیرفته و استخدام شده است تنها بعد از چند ماه خدمت با رابطه‌ به مرکز استان منتقل می‌شود که این اتفاق بر کمبود نیرو در شهرستان‌های هرمزگان دامن می‌زند.
حکمتی تصریح کرد: ما طی آبان ماه آزمون استخدامی داشتیم که اغلب برای خدمت در مرکز استان بودند اما در این میان نیروهای جامانده از آزمون را به‌صورت پیمانی با مجوز از وزارت بهداشت جذب کردند که این ۲۷ نفر از ذی‌نفعان بودند که از اقصی نقاط استان گلچین شدند و آن‌هایی را که تازه برای خدمت در مرکز پذیرفته شده بودند، به سایر مناطق پراکنده کردند.
کمبود پرستار در هرمزگان
وی در ادامه با اشاره به جمعیت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان هرمزگان افزود: در حال حاضر حدود سه هزار پرستار در بیمارستان‌های استان مشغول به کار هستند که با توجه به استاندارد جهانی یعنی ۵۰ نفر پرستار به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت نیاز به ۹ هزار پرستار در هرمزگان است که این موضوع کمبود شدید پرستار را در استان برجسته می‌کند.
افزایش تخت بدون افزایش پرستار
رئیس خانه پرستاری هرمزگان اضافه کرد: البته جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهرهای اطراف استان هرمزگان و جمعیت شناور را هم که به بیمارستان‌های استان مراجعه می‌کنند، باید به این آمار اضافه کنیم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در حال حاضر با توجه به جمعیت استان حدود ۶ هزار پرستار بر اساس استاندارهای جهانی نیاز داریم.
وی گفت: در وضعیت کنونی استان هرمزگان ۱۷ بیمارستان دولتی، نظامی و متعلق به بخش خصوصی دارد که در آن‌ها بیش از دو هزار و ۱۰۰ تخت فعال به بیماران خدمات می‌دهد که طبق گفته مسئولین یک هزار و ۷۰۰ تخت دیگر نیز قرار است به این تخت‌ها اضافه شود که در مجموع به حدود چهار هزار تخت خواهد رسید و این در حالی است که به تعداد پرستاران افزوده نخواهد شد.
تقاضا از مردم
وی خاطرنشان کرد: دل‌نگرانی‌ امروز کادر درمان فقط و فقط سلامت مردم است و اگر مردم عزیز به تمام توصیه‌ها گوش فرا دهند قطعاً حال شهرمان خوب و آمار بیماران بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا کم می‌شود.
وی اضافه کرد: باعث افتخار ماست که فرصت خدمت کردن به مردم عزیز را داریم و می‌توانیم نقش کوچکی در بهبودی بیماران مبتلا به کرونا ایفا کنیم.
رئیس خانه پرستاری هرمزگان بیان داشت: در کنار ما همکاران خدوم با روحیه بالایی مشغول به کار هستند که با وجود داشتن شرایطی خاص مانند سیستم ایمنی پایین، باردار بودن، فرزند شیرخوار و پدر و مادر سالمند مشغول به فعالیت هستند و در بحران کرونا فعالیت تک‌تک این عزیزان جای تقدیر دارد.

  • نویسنده : زهرا شاکرمی