با آغاز فصل امتحانات و محرومیت تعداد کثیری از دانش‌آموزان از شبکه‌ی شاد، موضوع حضور دانش آموزان در مدارس طی جلسه ای مورد بررسی قرار گرفت.

اشاره:
ستاد ملی کرونا ماه گذشته آموزش را در هرمزگان صرفاً غیرحضوری اعلام کرد و این موضوع در تمام شهرستان‌ها صرف‌نظر از وضعیت آنان انجام شد و هم‌اکنون نیز آموزش در هرمزگان غیرحضوری است و هیچ دانش‌آموزی حتی در مناطق روستایی به‌صورت حضوری پذیرفته نمی‌شود. بااین‌حال با فرارسیدن فصل امتحانات و محرومیت تعداد کثیری از دانش‌آموزان از شبکه‌ی شاد و در دسترس نبودن اینترنت، آموزش و پرورش عقیده دارد که حضور فیزیکی آنان در مدرسه ضروری به نظر می‌رسد و البته هنوز دستوری در خصوص آن اتخاذ نشده است. اگر چه نتیجه‌ی حضور فیزیکی دانش‌آموزانی که مجال تحصیل مجازی نداشته‌اند در مدارس از پیش مشخص است اما در آخرین جلسه ستاد کرونا هرمزگان این موضوع موردبررسی قرار گرفت.
درخواست برای حضور فیزیکی کادر مدرسه
«ایرج بیت‌اللهی» مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان در این نشست بیان داشت: به عقیده من اکنون که در دوره امتحانات هستیم حضور نداشتن عوامل مدرسه ما را با مشکل مواجه می‌کند.
وی بر حضور فیزیکی مدیر مدرسه تأکید کرد و افزود: در دوره امتحانات لازم است که مدیر حضور فیزیکی داشته باشد و نحوه امتحانات را رصد کند و تقاضا دارم یکی از نتایج این جلسه این باشد که حضور فیزیکی کادر اداری در مدارس مجاز شود.
امتحانات مجازی بدون فراهم بودن شرایط
بیت‌اللهی در خصوص برگزاری امتحانات نیز گفت: در بحث امتحانات نهایی مصوبه مشخص قانونی وجود دارد و ما ملزم به رعایت آن هستیم، اما در بحث امتحانات داخلی با توجه به اینکه امتحانات از اول دی‌ماه آغاز شده و تا پایان دی‌ماه نیز ادامه دارد، اعلام کرده‌ام که هیچ امتحان حضوری برگزار نشود و تمام امتحانات به‌صورت آنلاین و مجازی در شبکه شاد است.
وی افزود: اما باید قبول کنیم که یک سری از دانش آموزان در سطح استان یا به اینترنت دسترسی ندارند یا به دلیل در اختیار نداشتن ابزار استفاده از اینترنت قادر به شرکت در کلاس‌ها و امتحانات مجازی نبوده‌اند و در طول این مدت ارتباط دانش آموزان با دبیران تعاملی نبوده است که معلم‌ها بتوانند بازخورد گیری کنند و آن بازخورد را مبنا و ملاک ارزیابی دانش آموزان قرار دهند.
درخواست برای حضور دانش‌آموزان محروم از تحصیل مجازی
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان بابیان این‌که حدود پنج درصد از دانش آموزان استان شامل دانش‌آموزان روستایی و شهری دسترسی به آموزش‌های مجازی نداشته‌اند، افزود: از این تعداد حدود سه درصد در دوره ابتدایی و کمتر از دو درصد در دوره متوسطه هستند و عملاً هیچ ارتباطی با معلم نداشته‌اند و آموزش‌ها را یا از طریق تلویزیون یا منابع خودآموز پیگیری کرده‌اند.
وی گفت: بنابراین درخواست ما این است که مجوزی داشته باشیم تا دانش‌آموزانی که به هر طریقی به آموزش مجازی دسترسی ندارند، بتوانند در مدارس حضور پیدا کنند و به‌صورت حضوری امتحان دهند.
بین اللهی خواستار تعجیل در تصمیم‌گیری شد و تأکید کرد: اکنون چند روز از شروع امتحانات گذشته است و طی کردن این روند طولانی ممکن است ما را دیر به نتیجه برساند.
تصمیم بر عهده‌ی فرمانداران
«حسین فرشیدی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در واکنش به این موضوع بیان داشت: اگر دانش‌آموزان مدرسه‌ای دسترسی به اینترنت ندارند با مصوب شدن این طرح در جلسه ستاد کرونا هر شهرستان می‌تواند در این خصوص تصمیم بگیرد چون هدف ما تحت هیچ شرایطی لغو آموزش نیست.
وی افزود: بنابراین با تصمیم مسئولان آن منطقه می‌شود در خصوص حضور فیزیکی دانش آموزان با رعایت پروتکل و تعداد مشخص برای آموزش تصمیم‌گیری شود.
دستور ناجی
«سعید ناجی» معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز که ریاست این جلسه را بر عهده داشت با تأکید بر این‌که محوریت بر آموزش غیرحضوری باید باشد افزود: تعداد معدودی از دانش‌آموزان هرمزگانی در شرایط فعلی دسترسی به اینترنت ندارند بنابراین با تشخیص مسئولان و بسته به نیاز آن‌ها باید حتماً تدابیری اندیشید. وی گفت: با دستور به فرمانداران و مسئولان منطقه‌ای هماهنگی را انجام می‌دهیم تا دانش‌آموزان به لحاظ آموزشی صدمه‌ای نبینند و فعالیت‌های مقابله با کرونا نیز دچار ازهم‌گسیختگی نشود.
اعتراض بیت‌اللهی به فرماندار میناب و لنگه
البته اظهارات ناجی با گلایه‌ی بیت‌اللهی همراه شد و مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان دراین‌باره گفت: علی‌رغم رایزنی‌های صورت گرفته و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دو فرماندار بندرلنگه و میناب به‌صراحت اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند که حتی دانش آموزان با تعداد کم و به‌صورت حضوری امتحان بدهند که همین مساله ما را با مشکل روبه‌رو کرده است.
پاسخ ناجی به بیت‌اللهی
معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در واکنش به این موضوع گفت: اگر سؤال درست مطرح شده باشد، دور از ذهن است که فرماندار چنین پاسخی بدهد، احتمالاً در انتقال مطلب و طرح سؤال اشکالی وجود داشته و نظر ما این است که با رعایت پروتکل‌ها و نظارت بهداشت به‌طوری‌که لطمه‌ای به کنترل بیماری کرونا نزند، طی دوره‌ای مشخص باید انجام شود.
سخن پایانی
با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید موضوع حضور فیزیکی برخی از دانش‌آموزان بیش‌ازپیش و البته پیش از رسیدن به زمان امتحانات موردبررسی قرار می‌گرفت و البته دانش‌آموزی که به دلیل دور بودن از فضای آموزش مجازی، نتوانسته است روند آموزش خود را تکمیل کند، حضور در مدرسه برای امتحان حضوری نیز تنها به طنزی تلخ مانند است.

گزارش اختصاصی: هستی سلطانی

  • نویسنده : 1008