مدیرعامل شرکت صبا فولاد هرمزگان اعلام کرد: با استناد بر گزارش نهادهای نظارتی بر صادرات در هفت‌ماهه اول امسال شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با رشد 223 درصدی در صدر صادرکنندگان فولاد ایران قرار گرفته است.

اشاره:
در سال جهش تولید قرار داریم و در وضعیت کنونی اقتصاد کشور افزایش تولید و تلاش برای به دست آوردن بازارهای جدید صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای بررسی عملکرد اخیر شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس گفت‌وگویی را با «سعید بزرگی» مدیرعامل این شرکت عظیم فولادسازی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
سختی‌های تأمین مواد اولیه
از «سعید بزرگی» در رابطه با روند تأمین مواد اولیه در صبا فولاد پرسیدیم که وی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت از ابتدا تاکنون تأمین ‌مواد اولیه، برای خط تولید بود که البته این مشکل برای اكثريت صنايع فولادي كشور وجود دارد.
افزایش موجودی پشتیبان، افزایش پایداری تولید
وی افزود: در هنگام تحویل کارخانه به گروه جدید مدیریتی متأسفانه میزان گندله موجود در انبار کارخانه تقریباً نزدیک به صفر بود اما با اقدامات انجام شده ضمن تأمین نیاز روزانه خط تولید، در حال حاضر ميزان موجودی پشتیبان خط تولید به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده است که می‌بایست بر اساس استاندارهای موجود ایران این عدد افزایش یابد تا پایداری خط تولید تضمین شود و هزینه‌ی فرصت ازدست‌رفته کاهش یابد.
افزایش ۲۲۳ درصدی صادرات
در ادامه شرایط صادراتی صبا فولاد خلیج‌فارس را از مدیرعامل این شرکت جویا شدیم که وی گفت: امروز مفتخرم که اعلام کنم بر اساس گزارش نهادهای نظارتی بر صادرات در هفت‌ماهه اول سال جاری شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با رشد ۲۲۳ درصدی در صدر صادرکنندگان فولاد ایران قرار گرفته است و با فاصله از همه همکاران خود پیش است.
وی افزود: در این گزارش نام همه بزرگان صنعت فولاد نظیر ذوب‌آهن و فولاد مبارکه حضور دارد و این صدرنشینی در حضور بزرگان حاصل شده است.
استفاده از روش‌های نوین بازاریابی
بزرگی در ادامه با تأکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته اقدامات اصلاحی فراوانی در روش‌های فروش محصول نیز انجام گرفته است، عنوان کرد: تمامی روش‌های نوین بازرگانی را که در اندوخته تجربی خود داشتیم، به کار گرفتیم تا حداکثر منافع ممکن را استحصال و با هرگونه انحصار مقابله کنیم.
تفکیک میان فروش داخلی و صادرات
وی یکی از دلایل کاهش سود درگذشته را فروش به نرخ داخلی و صدور مجوز صادراتی برای تولیدات عنوان کرد و افزود: این رویه در دوره جدید به‌طور کامل متوقف شد و با شفافیت کامل تفکیک میان فروش داخلی و صادراتی صورت پذیرفت.
باز شدن فضای عادلانه‌ی رقابت
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و جذب مخاطب باعث شد تا جامعه خریداران محصولات شرکت صبا فولاد توسعه بی‌سابقه‌ای یابند و فضا برای فعالیت برابر و عادلانه همه بازیگران مطرح این عرصه باز شود.
وی گفت: تمامی فروش‌ها در این دوره در قالب مزایده و بر اساس شرایط قانونی صورت پذیرفت و در برگزاری مزایده‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر از چهارچوب‌های قانونی عمل کردیم، فروش کارمزدی متوقف شد و با افزایش ضرایب و اصلاح قراردادهای فروش و روش‌های کنترل بازار موفق شدیم در شرایط کرونا که نرخ جهانی فولاد کاهش یافته بود، بیش از ۱۰ درصد نرخ فروش محصولات شرکت را افزایش دهیم و با بی‌سابقه‌ترین رقم‌های فروش، محصولات صبا فولاد را به بازار عرضه کنیم.
خوش‌نامی در بانک مرکزی
وی در ادامه افزود: علی‌رغم تحریم‌ها دریافت وجوه به‌صورت منظم و قانونی صورت می‌پذیرد؛ ارز حاصل از صادرات نیز در سامانه نیما و به‌صورت کامل به چرخه اقتصاد کشور تزریق می‌شود تا در این شرایط بحرانی نقشی کوچک در تأمین نیازهای کشور داشته باشیم و هم‌اکنون شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در لیست خوش‌نام‌ترین شرکت‌ها در بانک مرکزی قرار دارد و هیچ‌گونه تعهد ارزی انجام نشده در کارنامه خود ندارد.
افزایش سودآوری
وی افزود: در دوره مدیریت جدید با بهبود کیفیت و افزایش میزان تولید و تکنیک‌های بازرگانی و اصلاحاتی که در خط تولید صورت گرفت سود شرکت به شکل چشمگیری افزایش یافت که این هنوز از ابتدای راه است.
اعتماد به تولیدکنندگان داخلی
بزرگی در خصوص تأمین قطعات یدکی نیز گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های گذشته مشکلات زیادی برای تأمین قطعات یدکی وجود داشته و تأمین قطعات یدکی از خارج از کشور و با هزینه‌های سنگین و با مشکلات فراوان انجام می‌گرفت. گروه مدیریتی جدید با بررسی دقیق و باور به توان داخلی بخش بزرگی از نیازهای خط تولید را به دست توانمند تولیدکنندگان داخلی سپرد و استفاده از توان داخلی را سرلوحه حرکت خود قرارداد.
کاهش میزان خرید خارجی
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس اضافه کرد: باور به توان داخلی در شرایط کنونی با ریسک‌های فراوان مدیریتی روبه‌رو بود و در بسیاری از موارد برای اولین بار و با روش مهندسی معکوس انجام می‌گرفت اما صنعتگران خلاق ایرانی در زمینه تولید و تعمیر به کمک مهندسان صبا فولاد خلیج‌فارس آمدند و برای اولین بار توانستیم نسبت به ساخت و تولید برخی از تجهیزات اقدام کنیم که تاکنون نمونه مشابه آن در داخل وجود نداشت و برای تأمین آن‌ها باید هر بار ارز زیادی از کشور خارج می‌شد.
وی تصریح کرد: در برخی موارد اصلاحاتی در ماشین‌ها صورت گرفت که از طراحی اولیه نیز پیشی گرفتند و با این روش و با کاهش میزان خرید خارجی و استفاده از توان داخلی تاکنون موفق شده‌ایم باافتخار بیش از یک‌سوم سهم کاهش مصارف ارزی کشور در استان هرمزگان را بر عهده بگیریم و در این زمینه نیز خدمت‌گزار مردم شریف هرمزگان باشیم.
چشم‌انداز توسعه
بزرگی در پایان با تأکید بر چشم‌انداز توسعه و پیشرفت صبا فولاد خلیج‌فارس گفت: اقدامات مهم و زیربنایی برای پیشرفت شرکت صورت گرفته و واحدهای سولفور زدایی و بریکت سرد در مرحله بررسی است که اجرای آن‌ها به‌زودی انجام می‌گیرد و خط دوم بریکت سازی در مرحله شناسایی مشاور است.

گفت وگوی اختصاصی: اوریاحمیدی

  • نویسنده : 1008