دلفین در تحلیلی اختصاصی کارنامه کاری علی رئوفی سرپرست جدید معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان مورد بررسی قرار می دهد.

اشاره:
پس از بیشتر نمایان شدن اختلافات «فریدون همتی» استاندار هرمزگان با «سعید ناجی» و قهر چندین و چندروزه معاون سابق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، «علی رئوفی» به‌عنوان معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان منصوب شد؛ فردی که در ابتدای دوره‌ی استانداری همتی در هرمزگان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بود و سپس مشخص شد که استاندار جدید هرمزگان تمایلی به ادامه‌ی همکاری با وی ندارد.
مخالفت غیر سرسختانه
البته با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر، به نظر می‌رسد که برخی از جریانات سیاسی به‌صورت علنی و غیرعلنی چندان با تغییر در این معاونت حساس موافق نبودند و آن را به صلاح نمی‌دانستند تا جایی که «احمد مرادی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا بیان داشت که تغییر در معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان به صلاح نیست. البته این موضع‌گیری را نباید موضع‌گیری سرسختانه‌ای نامید.
علی رئوفی کیست؟
اما علی رئوفی کیست و چرا به‌عنوان بهترین مهره برای بازی این روزهای صفحه‌ی شطرنج سیاست هرمزگان ارزیابی شد؟
اگر بخواهیم کارنامه‌ی رئوفی را بررسی کنیم باید گفت که وی آیت‌الله‌زاده‌ای‌ست که دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی آموزشی و دانشجوی مقطع دکترای مدیریت مدیریت دولتی است و کار مدیریتی خود را از اوایل دهه‌ی هفتاد به‌عنوان مدیر مجتمع خدمات توان‌بخشی آيت الله گلپايگاني قم مرتبط با سازمان بهزیستی آغاز کرد و سپس از اواسط دهه‌ی هفتاد تا اوایل دهه‌ی هشتاد مديریت گزينش دانشگاه و قائم‌مقامی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را بر عهده داشت.
رئوفی که همواره از چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو محسوب می‌شده، از سال ۱۳۸۱ دانشگاه علوم پزشکی را ترک کرد و تا اواسط دهه‌ی هشتاد مديركلی اوقاف و امور خيريه هرمزگان را بر عهده گرفت. این چهره‌ی سیاسی که همواره به خوش‌رویی در استان معروف است، با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد بار دیگر به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بازگشت و سال‌های ۸۶ تا ۹۳ را در پست‌های مختلف مدیریتی این دانشگاه در سایه سپری کرد؛ اما بالاخره دولت روحانی که در سال‌های ابتدایی، بسیار خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌دید، پستی جدید برای رئوفی در نظر گرفت و او برای مدت کوتاهی ریاست موسسه آموزش عالی قشم را بر عهده گرفت تا این‌که در سال ۱۳۹۴ و آغاز به‌ کار «جاسم جادری»، پای رئوفی به استانداری هرمزگان باز و وی به سمت مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری هرمزگان منصوب شد.
البته در کمتر از چند ماه رئوفی توانست به مهم‌ترین سمت مدیریتی خود دست یابد و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان شود که این پست را تا سال ۱۳۹۷ در اختیار داشت و سپس به پیشنهاد استاندار هرمزگان، ایرج حیدری به‌عنوان معاون توسعه منابع انسانی و اقتصادی استانداری هرمزگان جایگزین علی رئوفی شد و رئوفی به قاطبه‌ی مشاوران همتی پیوست و نقش تعیین‌کننده‌ی او در هرمزگان رنگ باخت.
چرا علی رئوفی؟!
در شرایطی که حضور سعید ناجی در هرمزگان دیگر به مذاق همتی خوش نمی‌آمد و تحرکاتی از دو سو برای پایان این همکاری دیده می‌شد، استاندار هرمزگان دست به انتصابی چندوجهی زد. انتصاب فردی بومی بی‌شک سبب همراهی بیشتر جامعه‌ی محلی با دولت می‌شود و می‌تواند ادامه‌ی راه را برای همتی در روزهای پایانی سکان‌داری هرمزگان راحت‌تر کند و جنبه‌ی سلبی آن را نیز باید در نظر گرفت؛ این‌که انتخاب هر فرد دیگری می‌توانست هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر برای او داشته باشد.
البته درک این وضعیت چندان هم سخت نیست که با مدیریت فردی بومی که بر جغرافیای استان تسلط کافی دارد، بیشتر می‌توان آحاد مردم را به شرکت در انتخابات به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد و حتماً تحلیل همتی نیز بر این بوده که حضور رئوفی در افزایش میزان مشارکت مردم هرمزگان در انتخابات بسیار تأثیرگذار است.
سازش‌کار بودن، تعامل بیشتر با گروه‌های مختلف سیاسی، پیشینه‌ی مذهبی و سیاسی خانواده و ویژگی‌های اخلاقی نیز بی‌شک در این انتصاب بی‌تأثیر نبوده است.
چالش های پیش رو
شاید بزرگ‌ترین چالش پیش روی رئوفی موضع‌گیری هم‌فکران او باشد؛ افرادی که پس از لابی‌های فراوان در رسیدن به این پست ناکام ماندند و مشخص نیست که چه برنامه‌ای در سر دارند. البته شاید با قبول این پست از سوی رئوفی آن هم در این برهه، اعتبارش نزد افرادی که خود را به جریان فکری اصلاح‌طلبان نزدیک می‌بینند، کاهش یابد و کاستی‌ها در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به پای وی نوشته شود؛ موضوعی که شاید برای آن دسته از طرفداران رئوفی نیز که حافظه‌ی بلند‌مدت خود را از دست نداده‌اند، شوکه‌کننده بود. بااین‌حال باید پذیرفت که این انتصاب به‌اصطلاح یک ریسک دقیقه نودی برای فریدون همتی و علی رئوفی به‌صورت توأمان بود و باید گذر زمان نتایج و زوایای مختلف آن را مشخص کند.

تحلیل اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : 1008