مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در آستانه‌ی روز روابط عمومی ها از اخبار بی منبع و «لایک تحویل دادن» مخاطبان ناآگاه به عنوان یکی از چالش‌های روابط عمومی های سازمان های دولتی و خصوصی نام برد.

امروزه با ورود به عصر اینترنت فعالیت‌های مبتنی بر این فضا به شدت در حال گسترش است که از مهمترین دستاوردهای اینترنت، فضاهای مجازی برای ارتباط، گفتگو و تبادل افکار و نظرات است. فضاهایی نوین و سرگرم کننده، به ظاهر آرام و دلنشین، با چاشنی دروغ و شایعه‌پراکنی که می‌تواند برای عده‌ای پر از تشویش و استرس باشد.

از آن‌جایی که مردم برای خبرسازی یا همان تولید محتوا و انتشار آن در این فضا بسیار علاقمندند، دائم در حال رقابت و سبقت با یکدیگر هستند، این جامعه مجازی برای افرادی شرایط خاصی را ایجاد کرده ولی برای روابط عمومی ها چالش بزرگتری را ایجاد شده است.

روابط عمومی ها در این تکنولوژی ارتباطی و در لابه لای گفته‌ها، نقدها و نظراتی که گاهی بدون کارشناسی و از روی حدس و گمان پراکنده می‌شود و حتی گاهی بسیار عجیب و غریب هستند، گره خورده و انرژی زیادی را جهت شفاف سازی از دست می‌دهند.

در طول روز قشر وسیعی از جامعه و از هر طیف که حتی برخی از صاحب منصبان را نیز شامل می‌شود، می‌توان دید که ساعت‌های متمادی همگام با تعدادی از اعضای چند صد میلیونی فضای مجازی، در کسری از ثانیه اخبار و مطالب رسمی و غیررسمی را با ذوق و شوق فراوان از این گروه به آن گروه و از آن کانال به این کانال منتقل می کنند بدون آن‌که از مرجع خبر و درستی آن آگاه باشند.

این موضوع برای بعضی افراد بیشتر به سرگرمی تبدیل شده و گاهی اتفاق می‌افتد که در میان رد و بدل شدن مطالب و نظرات شخصی، محصولی یا عملکردی از عرش به فرش یا برعکس از فرش به عرش برده می‌شود و عده‌ای هم به کار این جماعت ناآگاه مهر تایید می‌زنند و به قول امروزی‌ها لایک تحویل می دهند.

پر واضح است که یکی از اصول کار روابط عمومی‌ها روشنگری، شفاف سازی و پاسخگویی سریع و به موقع است که با وجود فضایی که هر لحظه در حال گسترش است و متاسفانه هیچ قاعده و چارچوبی هم ندارد، کار بسیار دشوار می شود.

و اما…

حساسیت در حوزه سلامت بار مسئولیت مدیران و خصوصا روابط عمومی این مجموعه عریض و طویل را صدچندان می کند….

چرا که بخش مهمی از اصول درمان را اعتماد بین پزشک و بیمار تشکیل می‌دهد ، که متاسفانه این روزها با ارائه  مطالب یا اظهار نظرهای غیرکارشناسانه موجب تزلزل این اعتماد شده اند که نتیجه آن اثرهای بسیار سویی در سلامت مردم گذاشته و خواهد گذاشت.

متاسفانه بسیاری از افراد سودجو با ورود به حوزه سلامت که از جذاب ترین و محبوب ترین بخش‌های مورد توجه کاربران فضای مجازی است، بدون داشتن پشتوانه و اطلاعات علمی کافی، گاهی نظرهایی غیرعلمی ارائه می دهند که ناخواسته موجب آسیب به سلامت جامعه می شود.

بیشترین سنگینی کار آنجایی است که شایعه ای در این حوزه ایجاد می شود و در مدت زمان کمتر از چندین دقیقه یا ساعت به خبری کشوری و یا جهانی تبدیل می شود و گاهی این شایعات و دروغ پردازی ها به دلیل محتوا و شرایط جامعه به چندین شکل سال‌ها در حال گردش است که قطعا باید برای هر بار گردش آن نیز توضیح داده شود.

به نظر می رسد اگر کاربران فضای مجازی که ساعت های زیادی را صرف تولید بعضی محتواهای نادرست می کنند، به دنبال حقایق باشند و به بایدها و نباید ها  توجه کنند بدون شک در فضای واقعی حقیقت را جور دیگری خواهند دید.

 

دکتر فاطمه نوروزیان – مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان