با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر و روستا بار دیگر معضل خرید و فروش رای در هرمزگان به دغدغه شهروندان و فعالین اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است زیرا که از دیگاه این فعالین فروش رای به مثابه فروش آینده است.

انتخابات در هرمزگان همواره با چالش و حاشیه‌های زیادی همراه بوده است، حال با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر و روستا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر دغدغه خرید و فروش احتمالی رای به دغدغه بسیاری از چهره های سیاسی و همچنین عموم مردم جامعه تبدیل شده و واکنش های زیادی را به همراه داشته است. به گفته منتقدان معضل خرید و فروش رای در هرمزگان به ویژه بندرعباس تا به حدی جدی است که گاهی شاید در نتیجه‌ی نهایی انتخابات تاثیر داشته است. برای بررسی ریشه‌هاو آسیب‌های این مسأله‌ و راه‌های کمک به برگزاری انتخاباتی پاک گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین «عباس فضلی» استاد دانشگاه، دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های استان هرمزگان و عضو مجمع روحانیون مبارز ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

حاشیه‌های شهر، طعمه‌ی اصلی

فضلی در ابتدای گفت‌و‌گو‌ به بیان تجربیات شخصی خود پرداخت و گفت: طبق مشاهداتم متوجه شدم بیشترین خرید و فروش آرا در مناطق حاشیه شهرها صورت می گیرد که طبیعتا ناشی از فقر و محرومیت موجود در این مناطق است.
وی تصریح کرد: شهروندان ساکن در این مناطق، انتخابات مختلف به ویژه انتخابات مجلس و شورای اسلامی را فرصتی برای کسب درآمد هرچند اندک می دانند.

شایع نبودن خرید و فروش رای در انتخابات ریاست جمهوری

وی ادامه داد: البته در انتخاباتی که عمومیت بیشتری دارند، مانند ریاست جمهوری، خرید و فروش رای کمتر اتفاق می‌افتد، در این مواقع بیشتر افراد سعی می کنند با وعده و شعار مردم را به سمت جناح و شخصی خاص جذب کنند.
حجت الاسلام فضلی افزود: در هر صورت طبق مشاهدات شخصی برایم محرز شده است که خرید و فروش رای در استان اتفاق می‌افتد و برخی متاسفانه با ارتباط‌گیری با کاندیداها سعی کرده‌اند بازاری برای خود ایجاد کنند و با دلالی و رای‌خری این بازار را رونق دهند.

ریشه مشکل، ناآگاهی

وی اذعان داشت: متاسفانه برخی از افراد جامعه به دلیل این‌که نمی‌دانند تا چه اندازه رای آن‌ها ارزشمند و تاثیرگذار است اقدام به فروش رای خود می‌کنند و کاندیداها نیز به راحتی از طریق واسطه‌ها یا به‌صورت شخصی با خانواده ها ارتباط می‌گیرند و رای خانواده ها را در قبال پول در یک راستای خاص منسجم می‌کنند.

دلال‌های رای چه کسانی هستند؟!

وی ادامه داد: ارتباط‌گیری با شهروندان این مناطق عموما از طریق افراد مسئولیت‌دار یا ذی‌نفوذانی که در سازوکار مسئله اقتصادی منطقه دخالت دارند یا از طریق ارتباط‌گیری با صنوف مختلف منطقه صورت می‌گیرد.

آغاز از انتخابات مجلس

دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان هرمزگان تشریح کرد: اگر به تاریخچه معضل خرید رای در استان نظر بیافکنیم در خواهیم یافت که در ابتدا برخی از کاندیداهای مجلس این رسم را در استان بنا نهادند، این اشخاص به وسیله واسطه‌ها و امکانات مالی که داشتند رای‌خری در استان هرمزگان را به‌صورت جدی‌تر رونق دادند و حتی در برخی موارد اتفاق می‌افتاد که برخی کاندیداها افراد را با اتوبوس یا اتومبیل‌های شخصی برای رای‌گیری در منطقه‌ای خاص جا به جا می‌کردند.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر همچنان شاهدیم که این روند زشت و ناپسند به‌صورت علنی و شفاف در استان در حال اتفاق است.
وی باز هم به بیان مصداقی موضوع پرداخت و گفت: زمانی که در جلسات یکی از کاندیداهای شورای شهر بندرعباس دعوت بودم، مشاهده کردم چند نفر از حاشیه شهر به جلسه آمدند و به راحتی در خصوص قیمت رای با کاندیدای مورد نظر چانه‌زنی می‌کردند.
حجت الاسلام فضلی ادامه داد: این افراد گفتند که هر رای ۱۰ هزار تومان قیمت دارد، می‌توانیم برای شما در فلان منطقه ۶۰۰ رای کسب کنیم و در ازای آن شما باید همین الان مبلغ ۶ میلیون تومان پرداخت کنید تا این پول را به رای دهنده‌ها بدهیم و خیالشان را راحت کنیم.
وی بیان داشت: نمی‌دانم در انتها این معامله به کجا ختم شد اما آن‌چه محرز است این است که این رای فروشی و رای‌خری ها به راحتی در استان در حال وقوع است و این مسئله آسیب و آفت‌های زیادی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

آفت جدی دموکراسی

وی بیان داشت: ریچارد رورتی یکی از جامعه شناسان بزرگ آمریکایی این رای‌خری ها را یکی از آفت های جدی دموکراسی می‌داند و دقیقا روی این مسئله تاکید دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به عنوان مثال در جامعه آمریکا ترامپ با خرید رای و وعده‌های اقتصادی توانست در یک دوره تاریخی قدرت را به دست گیرد، متاسفانه این معضل مختص استان هرمزگان نیست و روندی است که در سایر استان‌ها نیز رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: از آنجایی که هرمزگان قطب اقتصادی کشور است، باعث می‌شود مهاجرین برای کسب درآمد به این منطقه کشیده شوند و همچنین نگاه اقتصادی به استان که همواره وجود داشته است، موجب شده معضل خرید و فروش رای در آن رواج بیشتری داشته باشد.
این عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: قسمت عمده‌ای از جمعیت شهرها را حاشیه‌نشین‌ها شامل می‌شوند و به همین دلیل این اقشار با وعده و وعید های کاندیداها مبنی بر رفع مشکلات‌شان حضور پر رنگ تر در رای‌گیری‌ها به ویژه در انتخابات شوراها دارند.

عاقبت رای خرها و دلال‌ها

وی تشریح کرد: پروژه خرید رای تنها به اینجا خاتمه پیدا نمی‌کند، متاسفانه افرادی که به عنوان اسپانسر از کاندیداها در انتخابات شورا حمایت کرده‌اند بعد‌ها بر این شخص مسلط خواهند شد و در بسیاری امورات از انتخاب شهردار گرفته تا اجرای پروژه‌ها از این نفوذ استفاده خواهند کرد و در حق رای و اظهار نظر این شخص دخل و تصرف صورت می گیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در این وضعیت یک چرخه معیوب بارها تکرار می شود و با چرخه رای‌خری و باج‌دهی حضور در شورا ادامه پیدا می کند.

فقر اقتصادی و فرهنگی

وی در خصوص ریشه و علل این اقدام بیان کرد: عمده حاشیه نشین‌ها از مناطق روستایی یا شهرستان‌های هم‌جوار هستند، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی باعث فروش آرا در جامعه می‌شود و افراد متوجه نمی‌شوند که فروش رای به منزله‌ی فروش آینده است.
این روحانی تاکید کرد: یکی از جرائم انتخاباتی خرید رای یا فریب دیگران برای کسب رای است اما مسئولان نظارتی توجه آنچنانی به این مسئله نمی‌کنند زیرا پدیده رای‌خری در استان چنان شایع است که اگر اراده‌ای مبنی بر مقابله با این امر ایجاد شود، باید با کاندیداها و دست اندرکاران برخورد صورت گیرد.
وی گفت: به حدی مسئله رای خریدن شفاف بوده که مسئولان نظارتی ورود کرده‌اند و به ابطال رای نیز انجامیده است اما همانطور که گفته شد معضل رای‌خری در استان به قدری نهادینه و شایع شده است که در مواردی اشخاص صلاحیت دار و شایسته تنها به خاطر اینکه توانایی خـرید رای مــردم را نـداشتـه‌انـد به شـــورا راه نیافته اند.

  • نویسنده : 1008