نظام آموزش و پرورش یکی از مهمترین ارکان دولت هاست که مستقیما تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، تعطیلی مدارس و آموزش آنلاین نه تنها بر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذاشت بلکه بسیاری از جنبه های روحی و روانی آن ها را نیز به خود درگیر کرد.

در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۱ مصادف با نهم فروردین ۱۴۰۰، اجلاس مجازی وزیران آموزش‌وپرورش کشورهای عضو یونسکو با هدف بهبود آموزش و راهکارهای پیشگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان برگزار شد. این اجلاس روی ۳ محور اساسی متمرکز بود:
۱٫ باز نگه‌داشتن مدارس، اولویت‌دهی و حمایت از معلمان
۲٫ ترک تحصیل دانش‌آموزان و خسارت وارده بر یادگیری
۳٫ تحول دیجیتال و آینده‌ی آموزش.
بر اساس گزارش مدیرکل یونسکو خانم اودری آزولی کلاس‌های درس حدود ۱/۶ میلیارد دانش‌آموز یعنی ۹۱ درصد کودکان واجب‌التعلیم جهان در اثر ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شده‌ است و امروز پس از گذشت یک سال، دوسوم دانش‌آموزان یعنی حدود یک میلیارد نفر هنوز با تعطیلی مدارس دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که بحران اقتصادی اثرات نامطلوبی بر بودجه آموزش گذاشته است. حدود ۱۰۰ میلیون کودک با تعطیلی متوسط ۱۵ هفته کلاس درس در سراسر جهان، خود را بدون کسب مهارت‌های اساسی خواندن می‌یابند و ۱۱ میلیون دانش‌آموز دختر شاید هرگز به مدرسه برنگردند.
بیماری کرونا سه اصل اساسی را در آموزش‌وپرورش کشورهای جهان اثبات کرد:
اصل اول: مدرسه غیرقابل جایگزین است. مدرسه جایی است که یاد می‌گیرید از شما حمایت می‌شود، تغذیه می‌شوید و تعامل اجتماعی را یاد می‌گیرید.
اصل دوم: انعطاف تدریس در مدارس و آموزش نوآورانه در شرایط بحران‌های کنونی و آتی ملی و جهانی است.
اصل سوم: این‌که هیچ پرده یا نمایشگری جای فرآیند فراگیر یا معلم را نخواهد گرفت، زیرا این معلم است که از طریق روش تدریس، آموزش‌های عاطفی و انسانی را به فراگیران می‌آموزد.

لزوم واکسیناسیون و بازگشایی مدارس

بنابراین نیاز به احیای آموزش داریم و این تنها با بازگشایی مدارس و با رعایت نکات ایمنی امکان‌پذیر است و برای این منظور ۱۰۰ میلیون معلم و متصدی آموزش بایستی در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند چراکه تعطیلی مدارس اثرات نامطلوبی روی دانش‌آموزان، معلمان و والدین داشته و عواقب آن ممکن است به نسل‌ها صدمه بزند.
اختلال ناشی از این همه‌گیری، اختلال آموزشی نیست بلکه اختلال عاطفی نیز به شمار می‌رود. همان‌گونه که اطلاع دارید دغدغه یک سال پیش، دغدغه بسته شدن مدارس بود اما امروز چگونگی بازگشایی آن‌ است.

وضعیت فعالیت مدارس در عصر کرونا

امروز در ۱۰۷ کشور جهان، مدارس کاملاً باز است که حدود ۴۰۰ میلیون دانش‌آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند. در ۳۰ کشور جهان مدارس بسته‌اند که ۱۶۵ میلیون دانش‌آموز در آن‌ها اشتغال به تحصیل داشته‌اند و در ۷۰ کشور جهان مدارس نیمه تعطیل هستند که ۹۲۰ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش دارند. در نگاه کلی مدارس سراسر جهان حدود دوسوم سال تحصیلی را تعطیل بوده‌اند که نسل ما هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده است. بسیاری از کشورها یعنی ۱۳۳ کشور راه‌حل آموزش تلفیقی را طی یک سال گذشته در پیش گرفته‌اند و از تلویزیون، رادیو و آموزش آنلاین استفاده کرده‌اند اما عواقب این نوع آموزش‌ در ماه‌های آتی و تا یک سال آینده چه خواهد بود؟
تحقیقات یونسکو نشان می‌دهد که هر ماه یادگیری با این شیوه یعنی تعطیلی مدارس، دو ماه به یادگیری در حالت عادی خسارت وارد می‌کند و این بسیار نگران‌کننده است. طبق برآوردها ۱۰۱ میلیون کودک و نوجوان به حداقل مهارت‌ها دست نخواهند یافت و ۵۰۰ میلیون نفر دیگر در صورت تداوم بحران در معرض این خطر قرار خواهند داشت. پس ما به تعهد سرمایه‌گذاری و نیروی ویژه‌ای برای جبران این خسارت نیاز خواهیم داشت.

معلمان باید در اولویت باشند

یک راه‌حل این معضل توجه به معلمان و اولویت دادن به واکسیناسیون آن‌هاست. از ۱۴ تریلیون دلار اختصاص یافته به مبارزه با کویید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ تنها دو درصد آن به آموزش اختصاص یافته است. مأموریت ما پیشگیری از بروز فاجعه نسلی است و این نیاز به‌نوعی همبستگی ملی و جهانی دارد و به عبارتی به ائتلافی جهانی نیازمندیم.

 

یادداشت اختصاصی: احد عامری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است‌.

  • نویسنده : 1008