انبه یکی از مهمترین تولیدات کشاورزی شهرستان میناب است که متاسفانه خشکسالی های چند سال اخیر مانع از گسترش باغ های انبه این منطقه شده است.

انبه از میوه‌های پرطرفدار ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود و دارای گونه‌های مختلف بومی و خارجی است. در هرمزگان نیز به دلیل شرایط ویژه‌ی آب‌وهوایی کاشت انبه از دیرباز مورد توجه بوده و این میوه در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان به عمل می‌آید. مصرف انبه هم به‌صورت رسیده و هم به‌صورت کال است که در نوع کال بیشتر برای تهیه ترشیجات استفاده می‌شود. برای بررسی وضعیت شاه‌میوه‌ی میناب گفت‌وگویی کوتاه را با «عباس مؤیدی» مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

فصل برداشت

مؤیدی کاشت انبه در میناب را موضوعی تاریخی عنوان کرد و افزود: برداشت انبه در شهرستان میناب از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان مردادماه ادامه دارد که ۳۰ درصد برداشت به‌صورت کال در صنایع ترشی‌ و شوری‌جات استفاده می‌شود و ۷۰ درصد دیگر نیز به‌صورت میوه‌ی رسیده در بازار عرضه خواهد شد.

ثابت ماندن باغ‌های انبه

وی ضمن بیان اینکه میزان سطح زیر کشت انبه در میناب یک هزار و ۷۰۰ هکتار است، به تشریح تأثیر کاهش بارش و خشک‌سالی بر باغ‌های انبه این شهرستان پرداخت و اظهار داشت: سطح زیر کشت به علت خشک‌سالی چندین سال است که ثابت مانده و توسعه‌ای را شاهد نبودیم.

مدیر جهاد کشاورزی میناب اضافه کرد: حتی برخی از باغ‌داران در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی و آسیب رسیدن به درختان مجبور به جایگزینی شده‌اند اما قادر به توسعه نبوده‌اند

میزان برداشت در هر هکتار

وی در پاسخ به این پرسش که میزان برداشت از هر هکتار از باغ‌های انبه میناب چند تن برآورد می‌شود، اظهار داشت: در برخی از باغات برداشت انبه از چهار تن آغاز و تا ۳۰ تن هم می‌رسد اما به‌صورت متوسط میزان برداشت ۱۰ تن در هکتار برداشت است.

تأثیر انبه بر سفره‌ی خانوار میناب

از مؤیدی تأثیر انبه بر رونق اقتصادی در منطقه و همچنین برآورد وی از اشتغال‌زایی به سبب تولید این میوه در میناب را پرسیدیم که وی گفت: به‌صورت متوسط اقتصاد هزار و صد خانوار به باغات انبه وابسته است. مؤیدی در پایان با بیان اینکه سه واحد فرآوری بزرگ در میناب برای فرآوری انبه فعال است، افزود: معروف‌ترین ارقام محلی انبه شامل مرداسنگ، آلمهتری و کلانفر هستند و نمونه‌های خارجی این میوه لاندرا و سندری است.

 

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1008