مراسم آئینی حلیم‌پزان فارغان یکی از قدیمی‌ترین رسم‌های نوروز در این منطقه است که در آخرین روز از اسفند برگزار می‌شود.

مراسم آئینی حلیم‌پزان فارغان که قدمتی دیرینه دارد و ریشه‌های آن در نوروز باستانی اوستایی است، هنوز هم هرساله در کهن برزن فارغان با کیفیت خوبی برگزار می‌شود و شیوه اجرای این آئین به این صورت است که در آخرین روز اسفندماه که فردایش عید نوروز است، مقداری گندم بلغورشده با گوشت چند رأس گوسفند یا گوساله که از قبل از سوی اهالی و خیران تدارک دیده شده، مخلوط می‌شود و توسط آشپزهای مجرب و افرادی که در این کار سابقه دارند، تحت عنوان حلیم مخصوص فارغانی پخته و این‌چنین باشکوه و ‌بر پایه فلسفه‌ای اخلاقی و باور دینی و اعتقادی اجرا می‌شود.
مجریان و دست‌اندرکاران مراسم حلیم‌پزان شهر تاریخی فارغان این آئین ‌زیبا را از ابتدای شب شروع می‌کنند و تا سحر به اتمام می‌رسانند. حاصل این همه تدارک، تهیه‌ی حلیمی است خوشمزه و منحصربه‌فرد که نظیرش در هیچ منطقه دیگری یافت نمی‌شود.
مراسم زمانی لذت‌بخش‌تر می‌شود که ابتدای صبح عید باستانی نوروز و هم‌زمان با شروع سال نو‌، از هر خانواده یک نفر برای گرفتن سهم خود از حلیم پخته شده در مکانی که از قبل اعلام می‌شود و معمولاً زیارتگاه و مکان‌های متبرکه قابل‌احترام است، می‌رود و حلیم می‌گیرد.
در این وضعیت حلیم بهانه‌ای می‌شود برای دیدارهای تازه و پا گذاشتن به حریم قدسی سال نو و هم قوتی می‌شود پاکیزه و نکو که برای تهیه و تدارکش لحظه‌به‌لحظه آن دعای خیر و عاقبت‌به‌خیری شده تا همه اهالی در پس فیض از این غذای مطهر و متبرک، ره‌توشه‌ای به چنگ آورند ولو اندک از جنس همدلی و لقمه‌های پاک و طیب‌وطاهر که بدرقه مسیر همت خود کنند.
در این مراسم اهالی که عمدتاً به لحاظ قوم و قبیله و عشیره به هم بسیار نزدیک‌اند ضمن حلیم گرفتن، شروع سال نو را به همدیگر تبریک می‌گویند، کینه‌ها را به گوش باد می‌سپارند و جویای حال و احوال سایر بستگان و هم‌ولایتی‌های خود می‌شوند و در پایان برای هم آرزوی سالی خوب همراه با خوشبختی و سلامتی و طول عمر باعزت آرزو می‌کنند و با دستانی پر و دلی خانه‌تکانی شده به سراغ اهل منزل می‌روند تا با نان‌های گرم متنوع که هنوز هم از دست‌پخت بانوان زبردست و بانجابت این کوه و برزن حاصل می‌شود، حلیم خود را در کانون گرم خانواده تناول کنند.

یادداشت اختصاصی:اردلان دهقانی فارغانی
این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1008