صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزا و موردتوجه دولتها در تمامی نقاط جهان است، ایران نیز از این امر مستثنی نیست و همواره در پی رونق و شکوفایی آن بوده است که با توجه به پتانسیلهای فرهنگی و تاریخی و تکیهبر جاذبههای طبیعی امری دور از دسترس نیست. در این میان هرمزگان به دلیل شرایط و موقعیت جغرافیایی ویژهای که دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است چرا که نعمت دریا در این استان میتواند آن را به یکی از قطبهای مهم گردشگری دریایی تبدیل کند و مسئولان و متولیان استانی نیز بارها در رابطه بر تبدیل هرمزگان به یکی از قطبهای گردشگری دریایی کشور تأکید داشتهاند.
اما آنچه از شواهد امر پیداست تفاوت فاحش میان گفته و شعارهای مسئولان استانی با عملکرد آنها در راستای ارتقا زیرساختهای دریایی است چرا که لازمه رونق صنعت گردشگری استان در وهله اول رسیدگی و ایجاد بستر مناسب برای سفر بهجزایر هرمزگان است؛ حالآنکه سالهاست شهروندان از کیفیت پایین ناوگان حملونقل دریایی و سفر بهجزایر استان گلهمند هستند.
درآمد ریالی هزینه دلاری
«اسحاق اصلاحی» مدیرعامل شرکت تعاونی تندروهای دریایی بندرعباس دراینباره در گفتوگوی اختصاصی با دلفین مطرح کرد: در حال حاضر تعداد ۴۵ فروند شناور در اختیار این شرکت است که متأسفانه با توجه به هزینههای بالای تعمیر و نگهداری بالغبر ۱۶ عدد از این شناورها از رده خارج شدهاند.
وی ضمن ابراز گلایهمندی از عدم توجه مسئولان به مشکلات شناورداران، گفت: هزینههای نگهداری و خرید شناورهای مسافربری بر اساس دلار و یورو است و درآمد حاصل از آن ریالی، که باعث شده دخلوخرج شناورها با هم همخوانی نداشته باشد و هیچ مسئولی به این حوزه ورود نمیکند.
مدیرعامل شرکت تعاونی تندروهای دریایی بندرعباس گفت: برخی از این شناورها نزدیک به ۱۵ سال در این مسیر مشغول به فعالیت هستند اما سعی شده همه این شناورها از استاندارهای ایمنی لازم برخوردار باشند، هر چند که تعدادی از نظر موتوری تا حدودی ضعیف شدهاند.
خرید قطعات با واسطهها
وی ادامه داد: قطعات این شناورها از خارج کشور تأمین میشوند، جدا از هزینههای هنگفت، به خاطر وجود تحریمهای ظالمانه نمیتوانیم مستقیماً خرید کنیم و باید از طریق واسطهها و با مبلغ گزاف اقلام مورد نیاز را تهیه کنیم و ارز دولتی نیز به ما تعلق نمیگیرد.
عدمحمایت دولت از صنعت دریانوردی هرمزگان
اصلاحی عنوان کرد: با این میزان کرایهای که برای شناورها تعیین شده است و با توجه به چالشهای و مشکلاتی که بر سر راه شناورداران قرار دارد، تنها این بهواسطه عشقی که به این کار داریم خط حملونقل دریایی بندرعباس را سر پا نگه داشتهایم، اما واقعیت امر این است که با توجه به شرایط بد اقتصادی و بدون هیچگونه حمایت دولتی ادامه دادن بسیار دشوار است.
عدم وجود متقاضی برای دریافت وام صفر درصد
وی با اشاره به اقدامات اداره کل بنادر استان هرمزگان، ادامه داد: این اداره کل در این مدت برای احیا خط حملونقل دریایی استان زحمات بسیاری کشیده است و حتی از بلیتهای مسافری مبلغی دریافت نمیکند و تمام مبالغ صرف هزینههای شناور و مالک میشود.
مدیرعامل شرکت تعاونی تندروهای دریای بندرعباس گفت: اداره بنادر برای کمک به مالکان و رونق این صنعت و نوسازی شناورها اقدام به پرداخت وام بدون بهره کرده است اما به دلیل درآمد کم شناورها و اقساط سنگین کسی متقاضی دریافت این وام نیست.
۴۷ میلیارد تومان ارزش ارزانترین شناور
وی تشریح هزینههای جاری هرکدام از شناورهای مسافربری بیان کرد: صنایع دریایی، صنعتگرانی است، ارزانترین شناور که در شرکت کندالو قشم ساخته میشود بالغبر ۴۷ میلیارد تومان ارزش دارد که بهصورت اقساط اگر خریداری شود، در هرماه ۳۰۰ میلیون تومان خریدار باید قسط پرداخت کند و تنها مجموع حقوق کارکنان یک شناور حدود ۶۰ میلیون تومان است.
دولت یارانهای پرداخت نمیکند
اصلاحی گفت: بهطور مثال بهای بلیت هرمز برای افراد بومی تنها ۱۰ هزار تومان است که یارانه این بلیت از جیب مالک است و دولت هیچ نقشی ندارد، آیا این کرایه برای مسیر ۹ مایل دریایی منطقی است درحالیکه تنها استارت خوردن یک شناور ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.
افزایش کرایه ناوگانهای حملونقل عمومی بهجز دریایی
وی ادامه داد: روزانه شاهد افزایش قیمت در اقلام خوراکی و مصرفی هستیم و حتی بهتازگی کرایه ناوگان حملونقل عمومی نیز افزایش یافته اما حملونقل دریایی از این قاعده مستثنی است و مدتهاست که کرایهها تغییری نکرده.
مدیرعامل شرکت تعاونی تندروهای دریایی بندرعباس افزود: این در حالی است که تمام هزینه در حال افزایش است، حقوق کارکنان و حق بیمه افزایش داشته است اما افزایش کرایهای در نظر گرفته نمیشود، همه این مسائل بهگونهای صنعت حملونقل دریایی استان را تحتفشار قرار داده بهگونهای که ادامه دادن این مسیر بسیار دشوار است و بسیاری از همکاران عطای این کار را به لقایش بخشیدند.
رونق گردشگری دریایی تنها در شعار
اصلاحی در ادامه با اشاره به صحبتهای مسئولان استانی در راستای رونق گردشگری دریایی در هرمزگان، گفت: با شعار کاری از پیش برده نمیشود تا این زمان هیچ مسئولی به جد پیگیر رونق این صنعت نبوده است و به این مسئله ورود نکرده، بهقولمعروف با حلوا حلوت کردن دهن شیرین نمیشود.
وی اذعان داشت: تنها اداره بنادر نمیتواند جوابگو باشد، برای تحقق شعار رونق گردشگری دریایی در هرمزگان در ابتدا متولیان امر باید چالشها و مشکلات شناورها و شناورداران را مرتفع سازند.
بنبستی برای سرمایهگذاران
مدیرعامل شرکت تعاونی تندروهای دریایی بندرعباس گفت: تمامی این شناورها خصوصی هستند و در حال حاضر دلمشغولی سرمایهگذاران این است که سرمایه هنگفتی را در اینجا راکد نگه داشتهاند که نه راه پس دارند نه راه پیش و محکوم به شکست و نابودی هستند و هیچ مرجعی نیز برای یاریرسانی به آنها پیشقدم نمیشود.
وی تشریح کرد: زمانی که حرف از افزایش کرایه زده میشود فریاد عدالتخواهی و حمایت از مردم از هر سو بلند میشود، مگر این سرمایهگذاران از همین مردم نیستند؟ چرا برای افزایش قیمت دیگر اقلام و خدمات کسی از مردم حرفی نمیزند؛ بهشخصه شاهد این مسئله بودم که یکی از مالکان برای تأمین مخارج شناور طلا و جواهرات همسرش را به فروش گذاشت.
اصلاحی با بیان اینکه شهروندانی که همهروزه از این مسیر تردد میکنند نیز محق هستند و در این میان باید دولت و بنگاههای حمایتی دیگر نیز همکاری کنند و یارانه بلیت شهروندان تنها از جیب مالک نباشد، گفت: در دو سالی که کرونا بهطور جد سفرهای دریایی استان را تحت تأثیر قرار داده است نیز همیاری و همدلی از سوی دولت صورت نگرفت.
وی تشریح کرد: در طول این مدت تنها یکبار بنیاد مستضعفان مبلغ یکمیلیون تومان از کارکنان شناورها حمایت کرد، با اوضاع پیش آمده و شرایط بد اقتصادی هم کارکنان، هم مالک و هم مردم ناراضی هستند و کسی نیز پاسخگو نیست، کار به جایی رسیده که مالکان حاضر به فروش شناورها به زیر قیمت هستند اما حتی خریداری نیز وجود ندارد.
انتظار گلوبلبل نداریم اما…
اصلاحی در خصوص توقعات این قشر از دولت برای رونق صنعت حملونقل دریایی هرمزگان، گفت: با توجه به افزایش حقوق و حق بیمه کارکنان و کارمندان، انتظار میرود مانند دیگر صنایع، بهای بلیت و خدمات دریایی نیز افزایش پیدا کند و توجیه اقتصادی این خدمات در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه انتظار نداریم شرایطمان گلوبلبل باشد اما دولت و متولیان حداقل میتوانند در راستای مساعدتر شدن شرایط و برای اینکه بتوانیم این صنعت را همچنان پا بر جا نگه داریم گوشهای از کار را بگیرند.
کیسه ندوختهایم
وی ادامه داد: متولیان از نزدیک پای درد دلهای مالکان بنشینند، این قشر افراد قانع به رزق و روزی حلال خود هستند و برای مردم کیسه ندوختهاند.
وی ادامه داد: تبدیل هرمزگان به قطب گردشگری دریایی کشور و حتی منطقه مستلزم ایجاد یک ناوگان حملونقل دریایی استاندارد و باکیفیت است، اگر دولت با تخصیص یارانه از ساخت داخل و تولید ملی حمایت کند خودبهخود قیمت تمامشده محصول کاهش پیدا میکند که این مسئله نو شدن ناوگان حملونقل دریایی استان را به همراه خواهد داشت.
گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده
این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.
- نویسنده : 1008
Thursday, 18 April , 2024