مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه تعداد صنایع آلاینده نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است، گفت: استفاده از فناوری‌ها در کنترل آلودگی‌ها، حرکت به سمت صنعت کم‌کربن با برنامه‌های کاهش کربن در صنایع بزرگ، از اهداف سازمان محیط محیط‌زیست است.

ریزگردها و برنامه برای ۱۴۰۰

«حبیب مسیح تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته محیط‌زیست در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت این هفته، بیان داشت: در سنوات گذشته پدیده ریزگردها را در مناطق نیمه گرم و خشک هرمزگان به‌خصوص شهرستان جاسک شاهد بودیم و در چند سال اخیر در حوزه بندر جاسک، بندر خمیر، بندرلنگه و بندرعباس توانستیم ایستگاه‌های سنجش آلودگی‌ها را مستقر کنیم و پیشنهادهایی را برای شهرستان‌های میناب، قشم و رودان در سال ۱۴۰۰ به سازمان محیط‌زیست داده‌ایم تا این دستگاه‌ها را خریداری کنند.
وی تصریح کرد: این داده‌ها کمک شایانی برای برآوردهای خسارت‌های زیست‌محیطی در حوزه گردوغبار دارد و در این حوزه تاکنون مطالعات خوبی در سطح ملی انجام شده است.

مطالعات موردی و بازنگری طرح‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: در جانمایی آب‌شیرین‌کن‌های استان هرمزگان مطالعات موردی صورت گرفت و بازنگری طرح‌های مناطق، مطالعات نیازهای آبی تالاب‌ها و طرح جامع زیست‌بوم در رودخانه گز و خورخوران به اتمام رسید که این طرح‌ها در سطح ملی انجام شده است.
وی بیان کرد: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و شرایط بحرانی حاکم بر جامعه و با وجود کاهش نیروها در اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان ما به رشد ۴۵ درصدی در پاسخگویی به مردم در حوزه استعلامات محیط‌زیست رسیدیم که بالغ‌بر دو هزار استعلام را در عرض کمتر از ۱۰ روز پاسخ دادیم.

آغاز احداث دو پاسگاه دریایی

مسیح تازیانی عنوان کرد: سال گذشته دو پاسگاه دریایی را شروع به احداث آن کردیم و پاسگاه دریایی تیاب را به اتمام رساندیم و پاسگاه رودخانه در شهرستان رودان در حال احداث است.
وی ادامه داد: پاسگاه دیگری نیز در منطقه ساحلی طبل برای حفاظت از خورخوران در حال احداث است و از سویی دیگر پاسگاه دریایی هماگ را نیز آغاز کردیم که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم تا پایان سال جاری نیروهای بیشتری را در این مناطق مستقر کنیم تا شرایط حفاظت از محیط‌زیست بهتر شود.

عملکرد نامطلوب در مدیریت پسماند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان به مدیریت پسماندهای استان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه نظارت‌ها در حوزه پسماند به‌خوبی انجام شده اما عملکرد مطلوب در حوزه مدیریت پسماند شکل نگرفته است و انتظار می‌رفت جایگاه پسماند شهری به نحو بهتری اجرا شود.
وی اذعان داشت: تمام طرح‌های جامع پسماند استان در کارگروه جامع مدیریت پسماند تصویب و برای هدف‌گذاری به وزارتخانه ذی‌ربط ارسال شده و نیاز است مدیریت پسماند در شهرهای ساحلی نیز شکل بگیرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: ما تفکیک پسماند را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد ارتقا دادیم که ایدئال آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.
وی گفت: بزرگ‌ترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای در جایگاه پسمانده ویژه استان هرمزگان در حال شکل‌گیری و آماده بهره‌برداری است و مرکز دفن پسماند شهری از حالت سنتی خارج می‌شود و به دفن علمی تبدیل خواهد شد.

شهرهای بدون تصفیه‌خانه هرمزگان

مسیحی تازیانی در حوزه فاضلاب‌های شهری در استان هرمزگان اظهار داشت: در حوزه فاضلاب شهری فقط در چند شهر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری داریم و سایر شهرهای ما فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند. وی در خصوص تصفیه‌خانه‌های استان هرمزگان گفت: در شهر رودان، بندر تیاب، جزیره قشم، جزیره کیش، جزیره هرمز، جزیره بوموسی و بندرعباس تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که به‌صورت استاندارد کار می‌کنند و در صورت نقص برای آن‌ها اخطارهایی صادر می‌شود. مسیح تازیانی بیان داشت: شهرهای ساحلی باید دارای تصفیه‌خانه باشند که در حال انجام اقدامات مقدماتی هستند و برخی از آن‌ها مثل شهر میناب با ۸۰ درصد پیشرفت، مقدمات ایجاد تصفیه‌خانه را انجام داده تا از پساب‌ها استفاده بهینه کند.

تقویت نیروی انسانی

وی همچنین از پیگیری شرایط به‌کارگیری نیروهای جدید در این سازمان سخن گفت و خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته تاکنون اقدامات جذب بیش از ۵۰ درصد نیروهای جدیدالاستخدام انجام شده است که می‌توانند در اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان خدمت کنند و از ۲۱ درصد فراگیری، نیروی کار را به ۳۲ درصد ارتقا دادیم و ما بدون افزایش نیروی انسانی توان دستیابی به نظارت کافی را نخواهیم داشت.

چشم‌انتظار دولت آینده برای تأمین محیط‌بان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان اظهار کرد: هر محیط‌بان هرمزگانی ۲۱ هزار مترمربع را تحت دارد که با جذب نیروی کار جدید به ۱۸ هزار هکتار حفاظت می‌رسد؛ این در حالی است که متوسط کشوری به ازای هر نیرو حدود ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام شده و شرایط ایدئال جهانی آن دو هزار هکتار به ازای هر محیط‌بان است و که امیدواریم در دولت آینده روند مثبت داشته باشیم.

کشف بالغ‌بر ۱۰۰ اسلحه غیرمجاز

وی در خصوص برخورد با متخلفان زیست‌محیطی نیز به بیان مطالبی پرداخت و گفت: در یگان حفاظت جزو نیروهایی هستیم که بیشترین سلاح‌های مجاز و غیرمجاز از متخلفان کشف کردیم و بالغ‌بر ۱۰۰ قبضه اسلحه در سال گذشته از متخلفان گرفتیم و تحویل مراجع قضایی دادیم.

تلاش برای کاهش کربن در صنایع بزرگ

مسیحی تازیانی در تشریح اقدامات در راستای صیانت از هوا نیز بیان کرد: استفاده از فناوری‌ها در کنترل آلودگی‌ها، حرکت به سمت صنعت کم‌کربن با برنامه‌های کاهش کربن در صنایع بزرگ، پیگیری گازرسانی در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و تشویق سرمایه‌گذاران به اقدام در حوزه محیط‌زیست از اهداف سازمان محیط محیط‌زیست است.
وی عنوان کرد: اصلاح الگوهای تولید، بهینه‌سازی مصرف آب و مواد غذایی با فرهنگ‌سازی از دیگر برنامه‌های اجرایی در گام دوم انقلاب است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان به صنایع آلاینده این استان نیز بدون آوردن اسامی پرداخت و اظهار کرد: تعداد صنایع آلاینده نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

ادامه آلایندگی نیروگاه بندرعباس

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۲ مورد و امسال ۲۶ مورد صنعت آلاینده در هرمزگان داشتیم و نیروگاه برق بندرعباس که از ۱۰ سال گذشته تاکنون جز صنایع آلاینده به شمار می‌رود، هم‌اکنون نیز در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.

حفظ کیفیت منابع آبی

وی در پایان آلودگی و پایین آمدن کیفیت منابع آبی را خط قرمز سازمان محیط‌زیست دانست و افزود: باید در نظر داشت که نگاه بخشی نگر یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی است و باید مدیریت اجرایی هدفمند باشد تا به محیط‌زیست آسیب جدی وارد نشود. ما باید نگاهمان به سمت حفاظت علمی از محیط‌زیست تغییر مسیر دهیم.

 

خبر اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1008