تابستان 1400 گرمترین تابستان در پنجاه سال اخیر است که استان هرمزگان در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و زنگ خطر خشکسالی در جا جای آن به صدا در آمده است، صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف تنها راه برون‌رفت استان از این چالش عظیم خواهد بود.

به گزارش دلفین، با توجه به جغرافیای خشک کشور، حل مشکل کمبود آب همواره یکی از دغدغه‌های دولتمردان بوده است، به‌طوری‌که با روی کار آمدن هر دولت اقدامات و هزینه‌های زیادی برای به حداکثر رساندن عوارض ناشی از این چالش صورت گرفته، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است و سیاست‌های اتخاذی چندان پاسخ‌گوی شرایط کم‌آبی کشور نبوده‌اند.
امسال اما با وقوع گرمای بی‌سابقه و پیش‌بینی گرم‌ترین تابستانی طی نیم‌قرن اخیر، شرایط بیش از گذشته باعث نگرانی شده است تا جایی که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد شدید از سیاست‌های کلان و متخصصان کشور به‌خصوص در حوزه بحران آب، گفت: جنگ آب که از استان‌ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چراکه طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز باید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.
در این میان هرمزگان شرایط ویژه‌ای دارد. کاهش چشم‌گیر باران در یک سال اخیر و همچنین کاهش ذخایر آب پشت سدها زنگ خطری است برای هرمزگان‌نشینان تا درصدد اصلاح الگوی مصرف خود باشند. شرایط در روستاهای استان اما بغرنج‌تر است و آب برخی چاه‌ها خشک شده و عملاً منابع تأمین آب روستا از بین رفته است و آب‌رسانی به این مناطق عموماً به‌صورت سیار انجام می‌گیرد.
صحبت از مشکلات کمبود آب در استان هرمزگان حدیثی دیرینه و داستانی ادامه‌دار است که بهبود وضعیت آن نیاز به اندیشه و تدبیری اساسی دارد. شاید در ابتدای امر توجه‌ها به سمت شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای جلب شود اما نباید فراموش کرد که آنچه بیشترین تأثیر را در مرتفع ساختن این چالش ایفا می‌کند، آموزش و اصلاح الگوی مصرف مشترکان است.
می‌توان گفت اصلاح الگوی مصرف در دو بخش خانگی و کشاورزی راه‌حل برون‌رفت از چالش کمبود آب در استان است، هرچند که با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعت خشک هرمزگان حل همیشگی معضل کمبود آب امکان‌پذیر نیست اما با آموزش صحیح می‌توان روزهای کم آب کمتری را تجربه کرد.
نهادهای فرهنگی و آموزشی یکی از مهم‌ترین ارگان‌هایی هستند که می‌توانند با آموزش صحیح از سنین پایه و نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب و القای حس مسئولیت‌پذیری در شهروندان در قبال استفاده این مایه حیات، به حل معضل کمبود آب در استان کمک شایانی کنند.
همان‌طور که پیش‌ترها «امین قصمی» مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان گفته بود که اگر الگوی مصرف مشترکان اصلاح نشود با مشکلات جدی در حوزه آب مواجه خواهیم بود، امروز شاهد نمود این حرف در جامعه هرمزگان هستیم و معضل کمبود آب به سمت وخیم شدن پیش می‌رود. جدا از سیاست‌های کلان دولتی و بالادستی، اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب، باید از حد بیلبوردهای سطح شهر فراتر برود و با برنامه‌های آموزشی و تربیتی در جامعه نهادینه شود که این امر تلاش و همت نهادهای آموزشی و فرهنگی را می‌طلبد.

 

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007