فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون با کشف و ضبط مقدار 120 تن انواع مواد مخدر، توقیف هزار و 310 دستگاه انواع خودرو، 59 باب منزل، 12 واحد تجاری، یک فروند شناور تجاری و ۳۰ هکتار زمین ضربه بزرگی به بنیان مالی قاچاقچیان واردشده است.

اشاره:
مسئله اعتیاد به مواد مخدر به‌عنوان یک مسئله اساسی از سوی حکومت‌ها شناخته نمی‌شد، اما موج ایجادشده از سوی روشنفکران و اندیشمندان برای مقابله با اعتیاد به مواد مخدر و به‌ویژه مصرف تریاک، باعث شد تا در دوران مجلس شورای ملی و اواخر دوران قاجار، برای اولین بار مبارزه با اعتیاد تبدیل به یک سیاست رسمی در ایران شود؛ اما چالش مواد مخدر یک چالش فراملی است که با جرائم سازمان‌یافته، فساد، پول‌شویی، افراطی‌گری و تروریسم درهم‌آمیخته است و کشورهای مختلف هزینه‌های گزافی برای کنترل ورود مواد مخدر و ترانزیت آن پرداخت می‌کنند. برای بررسی گوشه‌ای از تبعات مواد افیونی در استان به سراغ سردار «غلامرضا جعفری» فرمانده انتظامی استان هرمزگان رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.
کشف ۱۲۰ تن مواد مخدر در سال گذشته
سردار جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» بیان داشت: نیروی انتظامی هرمزگان در پیروی از رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و با تعامل سازنده با دستگاه‌های مقابله‌ای و همچنین با بهره‌گیری از تمام توان اطلاعاتی، برگزاری عملیات مشترک، انجام گشت‌های انتظامی و پاک‌سازی نقاط آلوده تحت عنوان طرح‌های امنیت محله، همچون گذشته به فعالیت خواهد پرداخت که سبزپوشان ناجا در هرمزگان در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند.
وی این میزان از کشفیات را نتیجه‌ی زحمات حافظان نظم و امنیت دانست و افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته کشفیات هرمزگان ۵۰ درصد افزایش داشت که جدیت ما در مبارزه با سوداگران مرگ را نشان می‌دهد.
مبارزه شبانه‌روزی
فرمانده انتظامی هرمزگان ضمن اشاره به عملیات شبانه‌روزی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، بیان داشت: از ابتدای سال جاری نیز تاکنون مقدار ۳۰ تن انواع مواد مخدر در هرمزگان به همت همکارانمان در نیروی انتظامی کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.
وی به اجرای طرح گشت‌های امنیت محله محور و پاک‌سازی و برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر نیز اشاره کرد و‌ گفت: هزار و ۵۳۰ طرح عملیاتی در قالب طرح پاک‌سازی و برخورد با خرده‌فروشان و کنترل محورهای مواصلاتی در سطح استان اجراشده است.
امنیت محله محور
فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم طرح گشت امنیت محله محور فراگیر بودن اقداماتی است که باهدف ارتقا امنیت عمومی در نقطه‌به‌نقطه شهرها انجام می‌شود، به همین منظور ‌از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون در سطح استان، حدود ۱۷ هزار و ۴۱۵ نفر معتاد متجاهر، حدود چهار هزار و ۱۳۶ نفر قاچاقچی و خرده‌فروش دستگیر شدند.
وی اظهار داشت: انهدام ۹۹ باند کلان، ۱۰ عملیات درگیری مسلحانه و هلاکت ۶ نفر از اشرار، کشف ۳۹ قبضه انواع سلاح جنگی، توقیف هزار و ۳۱۰ دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین ازجمله موفقیت‌های در طرح گشت امنیت محله به شمار می‌آید.
سردار جعفری بیان داشت: با برخورد متناسب و قاطعانه مراجع قضائی در سال گذشته ۲۸ باب منزل خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر از سوی پلیس کشف و پلمپ شد که درنهایت منجر به صدور رأی قضایی شده است.
وی ابراز داشت: طی دو ماه گذشته نیز تعداد ۶۸ باب منزل خرده‌فروشان در شهرستان بندرعباس بازرسی و یک باب منزل و دو باب مغازه پلمپ شده است.
ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان
وی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون با کشف و ضبط مقدار ۱۲۰ تن انواع مواد مخدر، توقیف هزار و ۳۱۰ دستگاه انواع خودرو، ۵۹ باب منزل، ۱۲ واحد تجاری، یک فروند شناور تجاری و ۳۰ هکتار زمین ضربه بزرگی به بنیان مالی قاچاقچیان واردشده است.
فرمانده انتظامی استان هرمزگان اضافه کرد: با اقدامات فرماندهی انتظامی استان در شناسایی و انهدام باندها و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان مواد مخدر، پلیس استان رتبه نخست کشور را در این رابطه اخذ کرده است.
شهدای مبارزه با مواد مخدر هرمزگان
به‌عنوان پرسش پایانی میزان شهدای تقدیمی هرمزگان به عرصه‌ی مبارزه با مواد مخدر را جویا شدیم که سردار جعفری بیان داشت: آمار شهدای ناجا در حوزه مواد مخدر حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر است و همچنین تعداد شهدای نیروی انتظامی در استان هرمزگان حدود ۱۴۵ نفر هستند که از این تعداد ۲۹ نفر در حوزه مواد مخدر به درجه شهادت نائل شدند.

 

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

  • نویسنده : 1001