یکی از گروه‌هایی که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در معرض خطر شدیدی قرار دارند، مبتلایان به دیابت هستند و واکسیناسیون آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش دلفین، یکی از گروه‌هایی که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در معرض خطر شدیدی قرار دارند، مبتلایان به دیابت هستند و واکسیناسیون آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از محققان چينی بیماران دیابتی نه‌تنها بيشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری كرونا هستند بلکه در صورت ابتلا نیز خطر جانی برای آنان بیشتر از سایر افراد جامعه خواهد بود. بااین‌حال در روند واکسیناسیون کشور هنوز این افراد در اولویت فرار نگرفته‌اند و شبکه‌ی درمان آنان را در گروه بیماران خاص قرار نداده است. در پی تماس یکی از شهروندان بندرعباسی و انعکاس این موضوع، گفت‌وگویی را با «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم تا به شفاف‌سازی موضوع بپردازد.
هنوز ثبت‌نام آغاز نشده است
نوروزیان در پاسخ به سؤال خبرنگار دلفین در خصوص نحوه‌ی ثبت‌نام واکسن بیماران دیابتی این‌گونه اذعان داشت: بیماران دیابتی تاکنون ثبت‌نامشان از سوی وزارت بهداشت آغاز نشده است و افراد نمی‌توانند اطلاعات خود را برای واکسیناسیون وارد کنند.
وی افزود: بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشوری، واکسینه شدن مردم در سراسر کشور در حال انجام است و آن‌گونه که شهروندان مستحضرند در حال حاضر ثبت‌نام بیماران دیابتی آغاز نشده و در سامانه salamat.gov.ir گزینه‌ای مبنی بر ثبت‌نام بیماران خاص وجود ندارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: تاکنون تعدادی از بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران هموفیلی، بیماران دیالیزی و بیماران مبتلا به سرطان به‌صورت کامل و برخی نیز با درصد بالایی واکسینه شده‌اند و ثبت‌نام تعداد باقیمانده در دست اقدام است.
مراجعه به انجمن بیماران خاص
وی با بیان اینکه بیماران ام‌اسی به انجمن بیماران خاص برای نام‌نویسی واکسن کرونا مراجعه کنند، عنوان کرد: اگر بیماری به سرطان مبتلا شده و در حال درمان است به مرکز پرتودرمانی برای نام‌نویسی مراجعه کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه اذعان کرد: نکته قابل‌توجه اینجاست که در حال حاضر واکسیناسیون افراد ۵۰ سال به بالا در حال انجام است و بسیاری از بیماران دیابتی و فشارخونی در همین گروه سنی قرار دارند و واکسینه شده‌اند.
وی در پایان اضافه کرد: احتمالاً بعد از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال، واکسینه شدن بیماران دیابتی و مبتلا به فشارخون انجام خواهد شد.
اظهارات متناقض
این در حالی است که «محمدحسن شعبانی» رئیس اداره پیوند، سرطان و بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی تهران در هجدهم خرداد امسال در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت که روند تدریجی واکسیناسیون کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است و واکسینه شدن بیماران خاص نیز به فراموشی سپرده نشده و این بیماران برای اطلاع از واکسیناسیون خود برحسب نوع بیماری و روند انجام آن باید به سامانه‌های وزارت بهداشت مراجعه کنند.
وی گفت: بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، پیوندی، افرادی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، با هماهنگی وزارت بهداشت واکسن کرونا را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که مراجعه می‌کنند، تزریق می‌شود و اکنون نیز این واکسیناسیون برای آن‌ها آغاز شده و ادامه دارد.

 

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007