این روزها تب انتخاب شهردار آتی شهر بندرعباس و همچنین ملاک‌هایی که در این انتخاب باید لحاظ شود، داغ است و همه‌ی نیروهای سیاسی و اجتماعی چشم به این انتخاب دوخته‌اند و گمانه‌زنی‌های مرتبط با آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش دلفین، این روزها تب انتخاب شهردار آتی شهر بندرعباس و همچنین ملاک‌هایی که در این انتخاب باید لحاظ شود، داغ است و همه‌ی نیروهای سیاسی و اجتماعی چشم به این انتخاب دوخته‌اند و گمانه‌زنی‌های مرتبط با آن را دنبال می‌کنند. بااین‌حال شاه‌کلید تمام این بحث‌ها دو نکته است؛ فرار از سیاست‌زدگی و توجه به تخصص.
برای بررسی اهمیت این تصمیم و ملاک‌های اساسی که اعضای شورای شهر می‌بایست مدنظر قرار دهند گفت‌وگویی را با «فرهاد عذباشی» عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس و مشاور کمیسیون عمران شورای پنجم شهر بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
خارج از اختیار اعضای شورای شهر
عذباشی در پاسخ به این مسئله که آیا ضعف‌های عمرانی شهر بندرعباس می‌تواند با انتخاب شهرداری شایسته مرتفع شود، اذعان داشت: انتخاب شهرداری که مسلط به امور شهری به‌ویژه مسائل عمرانی باشد، قطعاً تأثیر مثبتی بر مباحث عمرانی شهر خواهد داشت اما به نظر من شهردار در بندرعباس با لابی‌ انتخاب می‌شود و خارج از حوزه اختیار اعضای شورای شهر است.
لابی‌های قدرتمند
وی گفت: لابی‌های قدرتمندی در این خصوص انجام می‌گیرد که در بسیاری از مواقع رد پایی از نماینده‌های مجلس نیز مشاهده می‌شود و این مسائل در ادوار مختلف باعث شده است تا شخصی خارج از مجموعه شهرداری، ناآشنا به مسائل شهری و مدیری غیر فنی و تنها به پشتوانه‌ی احزاب و بر اساس گرایش‌های سیاسی بر سر کار آید.
عذباشی ادامه داد: انتخاب شهردار کارآمد باعث حل بسیاری از مسائل شهر خواهد شد، چراکه علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای از همین منابع موجود نیز می‌توان به‌درستی استفاده کرد و با بهره‌گیری از مشاوران کارکشته شهر را سامان داد.
لزوم استفاده از مشاوران برون‌استانی
وی ضمن بیان این‌که توجه به مشاوران در بندرعباس به‌ویژه در مسائل عمرانی و شهرسازی صورت نمی‌پذیرد، اذعان داشت: بسیاری از کشورها و شهرهای پیشرفته سعی کرده‌اند از متخصصان خارج از منطقه کمک بگیرند و به نظر من برای مشاوره حتماً باید از خارج استان کمک بگیریم و از توان فنی و علمی آن‌ها استفاده کنیم.
وی در ادامه برای مصداقی شدن صحبت‌ها به وضعیت نابسامان آسفالت خیابان‌های بندرعباس اشاره و خاطرنشان کرد: این مسائل ناشی از این است که پیمانکاران طبق روالی که باید، گزینش نمی‌شوند حتی اگر پیمانکار خارج استانی سراغ داریم که به‌درستی وظایفش را انجام می‌دهد و خوش‌سابقه است کار را به او بسپاریم و من معتقدم نباید نسبت به این مسائل جبهه بگیریم.
شهردار غیربومی نمی‌تواند در هرمزگان کار کند
عذباشی به انتخاب شهردار غیربومی برای بندرعباس اشاره کرد و گفت: شهردار غیر هرمزگانی نمی‌تواند برای شهر کاری انجام دهد زیرا به‌شدت مورد هجمه قرار می‌گیرد و سنگ‌اندازی‌های زیادی صورت خواهد گرفت و به نظر من اشخاص لایق در استان کم نیستند و نیازی نیست از خارج از استان کسی را معرفی کنیم.
وی ادامه داد: شاید حتی افرادی خارج از استان باشند که بر اوضاع تسلط بیشتری داشته باشند اما دیدگاه مردم این است که شخصی غیربومی دلسوز استان نیست، هرچند که همه ما مشاهده کردیم که شهردار بومی نیز چه آسیب‌های جدی به شهر وارد کرد و متأسفانه جو مسموم بندری و سرحدی در بندرعباس به‌شدت جریان دارد.
هیچ‌چیز بعید نیست
مشاور کمیسیون عمران شورای پنجم شهر بندرعباس اذعان داشت: متأسفانه در ادوار گذشته به دلیل لابی‌ها اشخاص فنی و کارکشته نتوانسته‌اند چندان به سیستم شهرداری بندرعباس وارد شوند و برای همین عجیب نیست در این دوره نیز فردی که ‌تجربه نداشته باشد به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود.
غوغای طرح سؤال از شهردار
وی با بیان اینکه تبعات این لابی‌های ناصحیح را تنها شهروندان پرداخت می‌کنند، اضافه کرد: یکی از دلایل عمده نارضایتی مردم از عملکرد شورای پنجم به عدم نظارت بر عملکرد شهردار بازمی‌گردد و البته باید بپذیریم که اجازه این نظارت نیز به شورا داده نشد و به خاطر داریم که برای طرح سؤال از شهردار چه غوغایی شکل گرفت.
عذباشی تشریح کرد: مدت کوتاهی به‌عنوان مشاور کمیسیون عمران شورای شهر فعالیت داشتم که در این مدت حتی یک برگ کاغذ برای نظارت به دستم نرسید، شورای شهر باید قوی باشد و بتواند بر شهرداری نظارت و شهردار شایسته‌ای را انتخاب کند اما متأسفانه انتخاب اعضای شورای شهر نیز به‌درستی انجام نمی‌شود و بر اساس روابط فامیلی و دوستی دست به انتخاب می‌زنیم که این مسئله خود سرچشمه انتخاب شهردار ناکارآمد است، در این وضعیت تنها نمی‌توانیم مجموعه شهرداری را مقصر بدانیم بلکه شهروندان نیز به‌درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و در برخی موارد انتخاب‌های درستی در خصوص اعضای شورا صورت نمی‌گیرد.
تبعات لابی‌ها
این عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس در خصوص این دوره از شورای شهر نیز تأکید داشت: لابی‌های بسیاری خارج از چهارچوب شورای شهر وجود دارد که بر اعضا برای انتخاب شهردار فشار خواهند آورد، این لابی‌ها بسیار به بندرعباس آسیب زده است و به‌شخصه شهری هم‌تراز ثروت بندرعباس ندیده‌ام که این‌گونه عقب‌افتاده باشد.
سیستمی غیرعلمی و غیرمنطقی
وی ادامه داد: این عقب‌ماندگی از جمع‌آوری زباله گرفته تا پروژه‌های بزرگ عمرانی و فضای سبز دیده می‌شود و سیستم شهرداری بندرعباس را باید سیستمی غیرعلمی و غیرمنطقی خواند.
عذباشی اضافه کرد: در این وضعیت قطعاً مسئولیت و کار شهردار آینده بسیار دشوار خواهد بود زیرا حجم بسیار زیادی از ناکارآمدی‌های دوره قبل به شهردار جدید منتقل خواهد شد.
اهمیت اصلاح ساختار شهرداری بندرعباس
وی تصریح کرد: شهردار باید در ابتدا سیستم درونی شهرداری را اصلاح کند، اگر قرار است روند فعلی شهرداری ادامه پیدا کند، شهردار جدید هرچقدر هم که فرد توانمندی باشد، نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد.
عذباشی ادامه داد: مسئله دوم که باید در اولویت شهردار جدید باشد، اصلاح روند انتصابات در این مجموعه است چراکه در شرایط فعلی افرادی در شهرداری پست‌های مدیریتی گرفته‌اند که اغلب توانمندی بسیار بالایی ندارند و افراد توانمند نیز تنها در حد یک کارشناس باقی مانده‌اند چراکه در بازی‌های سیاسی نیستند و همین موضوع هم سبب شده است تا هیچ‌گاه اجازه رشد پیدا نکنند.
ویژگی‌های حیاتی شهردار آتی
وی به ویژگی‌های حیاتی که شهردار آینده بندرعباس باید داشته باشد اشاره کرد و گفت: شهردار آینده باید در ابتدا به شهر بندرعباس و اداره کردن آن آشنا باشد و بر این عقیده هستم که اگر شخص سالم و کارآمدی که در بدنه‌ی شهرداری مشغول به کار است، برای این سمت انتخاب شود بهتر خواهد بود.
این عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس ادامه داد: شهردار آینده باید از سیاسی بازی دست بردارد و در مدیریت شهر با متخصصان مشورت کند، همچنین مکانیزه کردن سیستم شهرداری نیز باید در اولویت شهردار جدید باشد.
لیست‌های ناکارآمد
در پایان نظر وی در رابطه با گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در فضای مجازی جویا شدیم که وی گفت: اخیراً لیستی در فضای مجازی منتشر و اسامی چند نفر برای شهرداری بندرعباس اعلام شد که به نظر من با توجه به حجم بالای کار در کلان‌شهری مانند بندرعباس هیچ‌کدام از این اشخاص توانمندی لازم و کافی برای مدیریت شهر را ندارند، شهردار آینده باید شخصی باشد که اختیارات خود را بالاتر از شورا نداند و خود را ملزم به پاسخگویی ببیند.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007