بومیان ساکن در جنوب کشور به‌ویژه قشر گسترده‌ای از زنان هنرمند هرمزگان با دستان هنرمند خویش آثاری ماندگاری را خلق می‌کنند که برای همگان جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.

به گزارش دلفین، صنایع‌دستی استان هرمزگان میراثی گران‌بها و ماندگار برای بومیان این منطقه به شمار می‌آید؛ میراثی که نه‌تنها با گذر زمان ارزش آن کم نشده است بلکه روزبه‌روز بر اعتبار آن افزوده‌ می‌شود. بومیان ساکن در جنوب کشور به‌ویژه قشر گسترده‌ای از زنان هنرمند هرمزگان با دستان هنرمند خویش آثاری ماندگاری را خلق می‌کنند که برای همگان جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. «نعیمه برادری» یکی از بانوان باتجربه هرمزگانی در نبرد با سختی‌ها، موانعی را که به شکست منجر می‌شود، از گردانه خارج کرده و راه رسیدن به اهدافش را با تلاش و موفقیت هموار ساخته است. وی یکی از بانوان هرمزگانی در عرصه‌ تولید صنایع‌دستی است که تاکنون این شغل موروثی را باافتخار و علاقه وافر ادامه داده. خبرنگار دلفین بنا به رسالتش در معرفی کارآفرینان برتر به‌ویژه کارآفرینان حوزه‌ی صنایع‌دستی به سراغ این بانوی سرپرست خانوار رفته است.
هنر موروثی
برادری در گفت‌‌وگو با دلفین صنایع‌دستی هرمزگان را یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین هنرها در این خطه خواند و در تشریح روند کاری خود بیان داشت: در زمان‌های گذشته مادرم و مادربزرگم لباس‌های کندوره‌ای را با خوس درست می‌کردند و همین مسئله باعث شد تا تمایل زیادی به این حرفه پیدا کنم و در سال ۱۳۸۰ برای یادگیری بیشتر و ارتقا کسب‌وکارم وارد آموزشگاه شدم.
این کارآفرین موفق ادامه داد: آن زمان گل‌دوزی را به‌صورت پایه بلد بودم اما با رفتن به آموزشگاه آزاد در مدت کوتاهی توانستم کار گلدوزی حرفه‌ای را نزد استادم خانم اردیبهشتی یاد بگیرم.
طی دوره‌های مربی‌گری
وی ابراز کرد: باوجوداینکه شهریه آموزشگاه زیاد بود، از طریق انجمن خیریه واقع در محله سورو توانستم فعالیت خود را پیش ببرم و دوره‌های مربیگری‌ام را با موفقیت طی کنم.
برادری اذعان داشت: ناگفته نماند مسئول انجمن خیریه سورو علاوه بر شهریه آموزشگاه، مبلغی نیز برای راه‌اندازی آموزشگاه مستقل و تأمین امکانات مربوط به کار را برایم فراهم کرد.
وی تصریح کرد: بعد از پایان دوره‌های مربیگری و راه‌اندازی آموزشگاه مستقل از طریق سازمان فنی حرفه‌ای برای اخذ مدرک بین‌المللی در رشته گلابتون‌دوزی، زری‌بافی و خوس‌دوزی اقدام کردم و سپس با دستور رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد تمام بانوان شاغل هرمزگانی در حوزه‌ی صنایع‌دستی بیمه شدند که مشکل بیمه‌ام نیز با آن دستور مرتفع شد.
احیا هنر زری‌بافی و درآمدزایی
برادری گفت: اگرچه اکنون با شیوع بیماری کرونا آموزشگاهم تعطیل است اما از کار و تلاش دست نکشیده‌ام و به‌صورت خصوصی در منزل به هنرجویانم دوخت لباس کندوره‌ای، سنتی، لچک و… را آموزش می‌دهم و سعی‌مان بر این است که هنر قدیم زنان هرمزگان را احیا کنم. این بانوی سرپرست خانواده بیان داشت: اغلب اوقات هم از طرف کمیته امداد به اقصی نقاط روستاهای هرمزگان می‌روم و به زنان آن مناطق آموخته‌هایم را عرضه می‌کنم.
وی تصریح کرد: بازار کار برای هنر زری‌بافی بسیار پررونق است و هر هنرمندی که بخواهد یک زر برای شلوار بندری درست کند حداقل مبلغ آن بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است و بانوان هرمزگانی به‌راحتی می‌توانند با آموزش‌های لازم مهارت کسب کنند و در خانه به‌دوراز هر استرس و به‌صورت مستقل برای خودشان درآمدزایی داشته باشند.
وی ابراز کرد: با صراحت تمام می‌توان گفت یک هنرمند حرفه‌ای با دست‌های پرتوانش می‌تواند روزی یک شلوار بندری روی بالشتک درست کند.
کاربردهای متنوع هنر زری‌بافی
این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: کاربردهای متنوع هنر زری‌بافی بر روی شلوار بادله، نیم بادله و ودویی و همچنین لباس‌های سنتی، بلوچی و بر روی مانتو و… نمایان است و بسیاری از زنان بومی این منطقه لباس‌های اصیل بندری را در شهرستان‌های دیگر می‌پوشند و با این کار ضمن حفظ اصالت خود، اذهان عمومی را نیز ترغیب کرده‌اند تا بیشتر با هنر بومی هرمزگان آشنایی پیدا کنند.
کار شرافتمندانه عار نیست
وی گفت: کار شرافتمندانه عار نیست و بسیاری از زنان در روستاهای هرمزگان در خانه‌هایشان می‌توانند زری ببافند و نمونه کارهایشان را با دست‌فروشی به فروش برسانند.
وی افزود: در حال حاضر قیمت یک دستگاه چرخ‌خیاطی حدود هفت میلیون تومان است و اغلب بانوان هرمزگانی با خرید چرخ‌خیاطی می‌توانند احتیاجاتشان را رفع کنند و این‌گونه مسیر خودکفایی‌شان هموار می‌شود.
درخواست از مسئولان
برادری ضمن بیان این‌که برای ارتقا کسب‌وکارش تاکنون از بانک تسهیلات دریافت نکرده است، اظهار داشت: صنایع‌دستی تأثیر و نقش بسیار مهمی در اقتصاد بانوان هرمزگانی دارد و بسیاری از محصولات تولیدشده در این خطه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود که می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند.

وی در پایان افزود: تقاضای ما از مسئولان این است که شرایط اعطای وام به بانوان سرپرست خانواده را تسهیل کنند تا دیگر هیچ بانوی هرمزگانی برای رونق کسب‌وکار خود در تنگناهای اقتصادی قرار نگیرد.

 

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007