معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان بیان داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی 10 تا 49 سال ابوموسی با 1/99 و بندرعباس با 1/97 درصد باسوادترین و‌ شهرستان بشاگرد و میناب بی‌سوادترین شهر استان است.

به گزارش دلفین، «مرتضی آخش جان» معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان به مناسبت روز جهانی سوادآموزی در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین در خصوص اهمیت و جایگاه مراکز یادگیری محلی سوادآموزی، گفت: در دنیای امروز یکی از شاخص‌های بسیار مهم در بهبود کیفیت زندگی توجه به آموزش عمومی و ‌سوادآموزی است، به همین دلیل مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در هرمزگان برای آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، فنی و حرفه‌ای، تربیت فرزندان و… راه‌اندازی شده است.
فرصت مناسب برای اشتغال بانوان
وی بیان داشت: با راه‌اندازی این مراکز در وهله نخست؛ فرصت مناسب برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار فراهم می‌شود و هم افراد بی‌سواد یا کم‌سواد به‌ویژه بانوان علاوه بر یادگیری سواد، مهارت و توانایی خویش را موردسنجش قرار می‌دهند، همین امر موجبات ارتقا اعتمادبه‌نفس و انگیزه مثبت را برای متحول کردن زندگی افراد فراهم می‌سازد.
وی افزود: هم‌اکنون ۱۲ مرکز یادگیری محلی در استان هرمزگان فعالیت دارند که ۹ مرکز به‌صورت غیردولتی و ۳ مرکز به‌صورت دولتی اداره می‌شود و ما درصدد آنیم با پیگیری مجوزهای لازم سه مرکز یادگیری محلی دیگر به این مراکز اضافه کنیم.
برون‌سپاری سوادآموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان گفت: اگر خواستار موفقیت در ریشه‌کنی بی‌سوادی هستیم، باید کار برون‌سپاری سوادآموزی را انجام دهیم. مسئولان مناطق روستایی، دستگاه‌های اجرایی و… می‌توانند با معرفی بی‌سوادان نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند.
اطلاعات دقیقی وجود ندارد
آخش جان اذعان داشت: اداره نهضت سوادآموزی در راستای شناسایی و جذب گروه‌های هدف، اطلاعات دقیقی ندارد و تنها این اطلاعات را از طریق سامانه مرکز آمار ایران به دست آورده است و ازآنجایی‌که دست‌یابی به جامعه آماری دقیق بی‌سوادان، کار بسیار سختی است باید تمام دستگاه‌های اجرایی، نهادهای دولتی، سمن‌ها و… برای شناسایی و‌ جذب بی‌سوادان در گروه‌های هدف همکاری و‌ تعامل لازم را داشته باشند.
وی در ادامه عنوان کرد: بااین‌حال بعد از تکمیل مراحل شناسایی بی‌سوادان، تعدادی از گروهای هدف حاضر به شرکت در کلاس‌های سوادآموزی نیستند.
تشکیل کمیته سوادآموزی در روستاها
وی یادآور شد: این اداره کل کمیته سوادآموزی را در روستاها تشکیل داده است تا با همکاری بهورزان، روحانی روستا، پایگاه بسیج، مدیران مدارس و معتمدان محلی روند شناسایی و جذب گروه‌های هدف تسهیل شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان گفت: نهضت سوادآموزی، دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات را ویژه گروه‌های هدف به روش ساده و قابل‌فهم برای آن‌ها در نظر گرفته است و این‌ افراد علاوه بر برخورداری از سواد با فناوری‌های روز دنیا هم آشنایی پیدا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: معاونت سوادآموزی استان با ستاد اقامه نماز توافقنامه‌‌ای را منعقد کرده است و قرار بر این شد تا ستاد اقامه نماز یک روحانی را به اداره ما معرفی کند تا یادگیری احکام نماز، روش صحیح نماز و… را به آموزش‌دهندگان بیاموزد و آن‌ها هم آموخته‌های خود را به گروه‌های هدف انتقال دهند.
معاون سوادآموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح پیوند سواد و زندگی خبر داد و آموزش فعالیت‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت حقوق شهروندی و مهارت اجتماعی را از مهم‌ترین ویژگی‌های این مراکز عنوان کرد.
۱۸۵ هزار بی‌سواد در هرمزگان
وی در ادامه گفت: هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۴۵۸ نفر بی‌سواد را در استان هرمزگان شناسایی کرده‌ایم و برنامه ما در سال ۱۴۰۰، شناسایی و پایش افراد بی‌سواد است و بر اساس برنامه‌ سازمان نهضت سوادآموزی کشور موظفیم به سه هزار و ۲۰۰ نفر ایرانی در سال جاری سواد بیاموزیم.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان کشور با اشاره به اینکه در چهار دهه اخیر تلاش‌های زیادی در حوزه سوادآموزی انجام شده است، بیان داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، حدود ۶۴ هزار ۷۶۸ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ و همچنین حدود ۱۸۵ هزار و ۷۵۸ نفر از افراد در گروه سنی ۶ سال به بالا در استان هرمزگان بی‌سواد هستند.
وی عنوان کرد: وضعیت باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در سرشماری ۱۳۹۵ حدود ۴/۹۴ بود که در سال ۱۳۹۹ به حدود ۵۳/۹۴ ارتقا یافت و همچنین وضعیت سواد در گروه سنی ۶ سال به بالاتر به ۸/۸۷ درصد رسید.
شهرستان‌های باسواد و بی‌سواد هرمزگان
آخش جان بیان داشت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ابوموسی با ۱/۹۹ و بندرعباس با ۱/۹۷ درصد باسوادترین و‌ شهرستان بشاگرد و میناب بی‌سوادترین شهر استان است.
وی بار دیگر با استناد به سرشماری سال ۱۳۹۵ اظهار داشت: حدود ۲۶ هزار و ۳۹۹ نفر مرد بی‌سواد و حدود ۳۸ هزار و ۳۶۵ نفر زن بی‌سواد در استان وجود دارد و این آمارها حاکی از آن است که بیشترین تعداد افراد بی‌سواد را در جامعه زنان تشکیل می‌دهند.
تبدیل روش‌های آموزشی
وی در ادامه گفت: درگذشته کلاس‌های نهضت سوادآموزی در مدرسه یا مسجد با حضور حداقل هفت نفر از افراد بی‌سواد برگزار می‌شد؛ اما هم‌اکنون شرایط متفاوت‌ است؛ به‌عنوان‌مثال ما برای فرد بی‌سوادی که در دورترین نقطه از شهر زندگی می‌کند و توانایی رفت‌وآمد به مدرسه ندارد، آموزش‌دهنده را به خانه‌اش می‌فرستیم و امروز ما به ازای هر نفر بی‌سواد یک آموزش‌دهنده داریم.
رتبه ۱۲ کشور در سوادآموزی
آخش جان بیان داشت: استان هرمزگان در گروه سنی ۶ سال به بالاتر در بين استان‌های كشور و همچنین در جذب سوادآموزی در سال ۱۳۹۹ رتبه ۱۲ کشوری را به دست آورده است و در حال حاضر یک هزار و ۲۵۸ نفر آموزش‌دهنده فعال زیر نظر مؤسسات غیردولتی قرار گرفته‌اند و این مؤسسات با اداره سوادآموزی قرارداد دارند.
سوادآموزی به شیوه خودآموز
در پایان از وی در رابطه با طرح سوادآموزی به شیوه خودآموز پرسیدیم که اظهار کرد: سوادآموزی به این شیوه روشی است که فرد بی‌سواد در محل زندگی با استفاده از کتاب‌های درسی دوره سوادآموزی را به کمک یکی از اعضای باسواد خانواده، نزدیکان و بستگان آغاز می‌کند و مخاطبان این شیوه در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007