رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: دلیل توسعه در بسیاری از جوامع پیشرفته اهمیت دادن به نیروی انسانی است چراکه نیروی انسانی موتور محرکه هر جامعه است و می‌تواند قطار پیشرفت را به حرکت درآورد و این مسئله لزوم توجه بیشتر به نیروی نخبه و دانشگاهی را برجسته می‌کند.

به گزارش دلفین، «احسان کامرانی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین ضمن بیان اینکه دانشگاه در تمامی جوامع پیشرفته نقشی محوری دارد، اذعان داشت: دانشگاه مجمعی از نخبگان هر منطقه است و اعضای هیئت‌علمی جزء نخبه‌های هر منطقه‌ای به‌حساب می‌آیند و این مسئله باعث می‌شود تا اصحاب دانشگاه‌ نقشی محوری را بر عهده داشته باشند.
دانشگاه‌های جامعه‌محور
وی ضمن تأکید بر اینکه نیاز است توجه ویژهای به جامعه نخبگان استان شود، ادامه داد: باید به این قشر بها داده شود و از آن‌ها بخواهیم در حل مسائل و مشکلات جامعه مشارکت داشته باشند چراکه در جوامع توسعه‌یافته دانشگاه‌ها جامعه‌محور هستند.
کامرانی تشریح کرد: در این جوامع مرکزیت به دانشگاه‌ها داده می‌شود و محیطی فراهم می‌کنند تا دانشگاه پیگیر حل مشکلات جامعه باشد و سیستمی به نام «حل مشکلات جامعه» در دانشگاه‌ها و جامعه جریان دارد و طبق این سیستم زمانی که مشکلی در جامعه در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… بروز پیدا کند، نخبگان پای کار می‌آیند و به حل مشکل کمک می‌کنند.
آمادگی برای همکاری
وی گفت: از زمانی که در دانشگاه آزاد حضور داشتم در تمامی حوزه‌هایی که دستگاه‌های مختلف از ما کمک خواستند، کوتاهی نکردیم؛ به‌طور مثال در بخش جزایر مانند هرمز و قشم که از دانشگاه کمک خواستند، در قالب طرح‌های آمایشی در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و… آنچه را در توان داشتیم، ارائه دادیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با اعلام آمادگی برای همکاری با مجموعه مدیریت استان، افزود: در تهیه سند بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه آزاد به‌خوبی عمل کرد و می‌توانم به‌جرئت بگویم که شاید دانشگاه آزاد یکی از بهترین اسناد توسعه گام دوم را در استان تهیه کرد.
لزوم توجه به نخبگان
وی صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی مبنی بر استفاده از نخبگان را سخنی به‌حق خواند و گفت: رئیس‌جمهور منتخب بیان داشت که برای توسعه هر جامعه‌ای باید از جمع نخبگان استفاده شود و البته این نخبگی شامل افراد دانشگاهی، حوزوی و حتی اشخاصی که شاید تحصیلات عالی نداشته باشند، اما صاحب ‌فکر و اندیشه هستند نیز می‌شود.
کامرانی گفت: دلیل توسعه در بسیاری از جوامع پیشرفته اهمیت دادن به نیروی انسانی است چراکه نیروی انسانی موتور محرکه هر جامعه است و می‌تواند قطار پیشرفت را به حرکت درآورد و این مسئله لزوم توجه بیشتر به نیروی نخبه و دانشگاهی را برجسته می‌کند.
استان منحصربه‌فرد
وی ضمن بیان اینکه جامعه دانشگاهی هرمزگان نشان داده که در بزنگاه‌های حساس حامی و کمک‌کننده بوده است، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب هرمزگان منحصربه‌فرد و حتی خاک و سنگ‌ آن طلا است و هیچ استانی در کشور مانند هرمزگان همه نعمت‌ها را به‌صورت یک‌جا ندارد.
حمایت دانشگاه از دولت
این نخبه‌ی هرمزگانی در ادامه به نقش دانشگاه در مدیریت آتی استان اشاره و تشریح کرد: در تمام ادوار دانشگاه با تمام توان از دولت مستقر حمایت کرده‌ایم و در دولت فعلی نیز که دولتی مردمی و برگرفته از خود مردم است، این نقش پررنگ‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: در دولت پیشین نخبگان و دانشگاهیان در مباحث مختلف ازجمله موضوعات اقتصادی مشاوره‌های ارزنده‌ای ارائه می‌کردند اما متأسفانه کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد و نخبگان دلسرد شدند.
حلقه‌ی افراد خاص
کامرانی اظهار داشت: تنها حلقه‌ای‌ خاص از افراد می‌توانستند در زمینه‌های اقتصادی صاحب‌رأی و نظر باشند، اما در این دوره انحصار باید شکسته و از جمع نخبگان در استان استفاده شود.
وی گفت: انحصار نباید به احزاب و گروه‌ها خلاصه شود، حلقه مشاوران باید از همه‌ی اقشار و احزاب تشکیل شود و افراد پاک دست و دلسوزی مانند سردار سلیمانی‌ باید سرلوحه و الگو باشد.
کامرانی در پایان گفت: در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال، صادرات، تولید، اقتصاد دریا محور و… برنامه‌های خوبی در دانشگاه تهیه و تدوین شده است که اگر مدیریت آینده استان راغب باشد، می‌توانیم آن‌ها را در اختیارشان قرار دهیم.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1008