تنها سه روز بعد از این‌که «سید شمس‌الدین حسینی قتالی» فرماندار شهرستان بستک به دلیل کسب رتبه برتر در آخرین ارزیابی‌های وزارت کشور از سوی استاندار هرمزگان موردتقدیر قرار گرفت، خبر برکناری وی منتشر شد.

به گزازش دلفین، تنها سه روز بعد از این‌که «سید شمس‌الدین حسینی قتالی» فرماندار شهرستان بستک به دلیل کسب رتبه برتر در آخرین ارزیابی‌های وزارت کشور از سوی استاندار هرمزگان موردتقدیر قرار گرفت، خبر برکناری وی منتشر شد.
ماجرا از این قرار است که قتالی درحالی‌که شورای اداری شهرستان را تشکیل داده بود، با خبر شوکه‌کننده‌ی برکناری‌اش مواجه می‌شود؛ این در حالی است که تنها چند ماه به پایان خدمت دولتی قتالی مانده بود و در سه چهار ماه آینده باید مراسم بازنشستگی وی برگزار شود.
در این شرایط صحبت‌های تائید نشده‌ای مبنی بر اعمال‌نفوذ برخی از چهره‌های سیاسی در این تغییر ناگهانی در فضای مجازی مورد بحث است که به بررسی صحت‌وسقم موضوع و واکاوی زوایای مختلف آن را پرداختیم.
تغییرات طبیعی است
«علی رئوفی» معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین دراین‌باره اذعان داشت: تغییرات در پست‌های دولتی طبیعی است و زمانی که استاندار تشخیص دهد، جابه‌جایی صورت می‌گیرد و تفاوتی نمی‌کند که این تغییرات در آخر دولت و مدیریت باشد یا ابتدای آن.
بخش‌نامه معاون اول دیگر مصداق ندارد
وی ادامه داد: برخی به بخش‌نامه آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور استناد می‌کنند و بیان می‌دارند که در این برهه تغییرات نباید صورت بگیرد اما این بخش‌نامه مربوط به استقرار دولت بود که خوشبختانه در حال حاضر دولت مستقر شده است.
رئوفی گفت: با استقرار دولت امورات روند طبیعی خود را در پیش ‌گرفته‌اند و چه بنده و چه جناب استاندار و چه باقی مدیران تا روز آخری که سمتی در اختیار داریم مکلف به انجام‌وظیفه هستیم که این مسئله را نیز بارها آقای استاندار گوشزد کرده‌ است.
احتمال پست جدید
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار هرمزگان ضمن بیان اینکه احتمال دارد تصمیم بر استفاده از فرماندار سابق در سمت و جایگاه دیگری باشد، اضافه کرد: تشخیص عزل و نصب مدیران بر عهده شخص استاندار است و وی در این لحظه تشخیص داده‌ که این جابه‌جایی باید صورت گیرد.
در جریان تغییرات قرار داشتم
وی در پاسخ به این پرسش که در جریان جابه‌جایی فرماندار بستک قرار داشته است یا خیر، گفت: طبیعی است که در راستای این جابه‌جایی و سایر انتصابات با بنده مشورت شود و نمی‌توانم بگویم که از تغییر آقای قتالی بی‌خبر بوده‌ام و خود وی نیز در جریان بود و در ماه‌های اخیر بارها در خصوص این تغییرات با هم صحبت کرده‌ایم.
اطلاعی از اعمال‌نفوذ ندارم
رئوفی در پاسخ به این پرسش که آیا اعمال‌نفوذی در این عزل و نصب صورت گرفته یا خیر، اذعان داشت: به‌شخصه اطلاعی از این مسئله ندارم زیرا هیچ نماینده‌ای دراین‌باره با من صحبت نکرده است تا بتوانم اظهارنظر کنم.
سایر مدیران نیز منتظر سپردن صندلی باشند
رئوفی با تأکید بر اینکه برای هیچ موضوع مشابهی تا این لحظه هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس با من تماس نگرفته است، خاطرنشان کرد: باید تغییرات را بپذیریم درهرصورت جابه‌جایی صورت می‌گرفت حالا آقای قتالی خط‌شکن شده‌اند، طبیعتاً باقی متصدیان نیز باید آماده سپردن صندلی خود به مدیران بعدی باشند.
اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ بستک
برای مشخص‌تر شدن موضوع مصاحبه‌ای تلفنی را با «سید شمس‌الدین حسینی قتالی» فرماندار سابق شهرستان بستک ترتیب دادیم که وی با ابراز خوشنودی از این تغییر بیان داشت: با حضور در سمت فرماندار نشان دادم که یک معلم باتجربه هم می‌تواند به‌عنوان یک فرماندار توانمند معرفی شود و با وجودی که این امر در تاریخ بستک بی‌سابقه بود، سکان‌داری فرمانداری یک شهرستان پرحاشیه را بر عهده گرفتم و سه سال متوالی از طرف وزارت کشور به‌عنوان فرمانداری برگزیده انتخاب شدیم.
افتخار می‌کنم همتی مرا عزل و نصب کرد
وی در رابطه با شائبه‌ی اعمال‌نفوذ در برکناری‌اش چنین گفت: به‌شخصه چیزی به‌عنوان اعمال‌نفوذ ندیدم و افتخار می‌کنم که به دست فریدون همتی استاندار هرمزگان معارفه و تودیع شدم و امروز استاندار با درایت تمام تشخیص داده که حضور من دیگر به صلاح نیست.
با جباری همکاری دیرینه دارم
قتالی با بیان این‌که با «احمد جباری» نماینده مجلس شورای اسلامی به‌واسطه شغل معلمی همکاری دیرینه داشته است، افزود: ایشان به بنده گفتند که علی‌رغم گفته‌ها و شنیده‌ها هیچ‌گونه دخالتی در این موضوع نداشته است و از آنجایی که باید حرف‌ها و شنیده‌ها برای من محرز شود، گفته‌های نماینده مجلس را قبول کردم.

وی در پایان در رابطه با این‌که احتمال تصدی پست جدیدی برای وی وجود دارد یا خیر نیز گفت: به عقیده بنده هیچ شرافت و شغلی بالاتر از معلمی نیست و در دوران تصدی فرمانداری بستک، هیچ‌گاه نگفته‌ام که فرماندار بستک هستم و من همیشه به‌عنوان معلم آماده به خدمتم و تا این لحظه در خصوص پست جدید هیچ‌گونه پیشنهادی به بنده نشده است و در سه چهار ماه باقی‌مانده از خدمتم هر منصبی که به من داده شود، مشکلی ندارم.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007