بانوی آتش‌نشان هرمزگانی ضمن اشاره به اینکه خانم‌ها می‌توانند در همه عملیات‌ها شرکت کنند، اظهار داشت: در درون هر خانمی قدرتی وجود دارد که اگر از این قدرت آگاهی داشته باشد بی‌شک می‌تواند برنده هر میدانی باشد و قدرت گاهی در بازو قرار ندارد بلکه گاهی تفکر درست در یک عملیات منجر به پیروزی می‌شود.

به گزارش دلفین، در تقویم کشورمان هفتم مهرماه به‌پاس تقدیر از زحمات و رشادت‌های آتش‌نشان‌ها به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت و در راستای ارج نهادن به جان‌فشانی‌های این قشر جان‌برکف گفت‌وگویی را با «سمیه امامدادی» بانوی آتش‌نشان هرمزگانی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است. گفتنی است امامدادی تمام دوره‌های آتش‌نشانی را در سازمان آتش‌نشانی بندرعباس پشت سر گذاشته است اما به دلیل نرسیدن ردیف‌های استخدامی و مجوزهای رسمی اکنون در این سازمان به صورت رسمی شاغل نیست.
از کودکی علاقه‌مند بودم
«سمیه امامدادی» در گفت‌وگو با دلفین با اشاره به اینکه شغل آتش‌نشانی از دوران کودکی برایش جذاب بوده است، عنوان کرد: من همیشه عاشق کارهای سخت، عجیب‌وغریب و هیجان‌انگیز بودم و همواره به سمت کارهایی جذب می‌شدم که هیجان‌انگیز بود و استرس بالایی داشت.
این بانوی آتش‌نشان هرمزگانی ادامه داد: همیشه دوست داشتم شاهد کارهای یک آتش‌نشان باشم، ولی هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم زمانی خودم یک آتش‌نشان بشوم و بتوانم تمام آن کارهایی را که در دوران بچگی حسش می‌کردم، تجربه کنم.
همسر مرحومم نیز آتش‌نشان بود
وی درباره سابقه کاری خود به خبرنگار دلفین گفت: سه سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم اما جرقه‌ی آتش‌نشان شدن من با دیدن یک آگهی در فضای مجازی بود و این آگهی من را به سمت این شغل کشاند و ناگفته نماند که همسر مرحومم نیز یک آتش‌نشان مسئولیت‌پذیر بود و این موضوع انگیزه‌ای بزرگ بود که من نیز این شغل را تجربه و دنبال کنم.
امامدادی بیان داشت: پس از گذارندن دوره‌های مختلف و با ورود به این شغل تازه فهمیدم که همسرم در محیط کاری خود چه اقداماتی را انجام می‌داده است و امروز سختی‌های شغل همسرم را بهتر درک می‌کنم.
واکنش خانواده و اطرافیان
وی در پاسخ به این پرسش که واکنش خانواده و اطرافیان در خصوص ورود به این عرصه چه بوده است، گفت: من علاقه بسیاری به کارهای هیجانی داشتم، دوستان و خانواده اتفاقاً بیشتر من را تشویق کردند و در مسیری که انتخاب کردم؛ تشویق خانواده من را به این باور ‌رساند که می‌توانم بهترین خودم باشم.
زن بودن نقطه‌ضعف نیست
این بانوی آتش‌نشان هرمزگانی با بیان اینکه همیشه به پشتوانه‌ی حمایت خانواده و دوستان گام‌های محکم و بزرگی برداشته است، عنوان کرد: سختی کار در هر شغلی وجود دارد و این به دیدگاه شما نسبت به کار وابسته است، وقتی همه مسائل سر جای خود قرار گیرند سختی‌ها آسان می‌شود و هنگامی‌که حرمت‌ها حفظ شود محیط برای کار کردن بانوان مهیاتر خواهد شد و برعکس نکاتی که افراد به‌عنوان نقاط ضعف خانم‌ها می‌بینند، می‌تواند به نقاط قوت بدل شود.
قادریم در همه‌ی عملیات‌ها حاضر ‌شویم
امامدادی ضمن اشاره به اینکه خانم‌ها می‌توانند در همه عملیات‌ها شرکت کنند، اظهار داشت: در درون هر خانمی قدرتی وجود دارد که اگر از این قدرت آگاهی داشته باشد بی‌شک می‌تواند برنده هر میدانی باشد و قدرت گاهی در بازو قرار ندارد بلکه گاهی تفکر درست در یک عملیات منجر به پیروزی می‌شود.
وی گفت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که خانم‌ها مدیری عالی هستند و من فکر می‌کنم یک خانم در هر محیط کاری که قرار بگیرد می‌تواند به‌خوبی شرایط را مدیریت کند و همان طور که ما پلیس زن داریم باید آتش‌نشان زن هم داشته باشیم.
این بانوی آتش‌نشان هرمزگانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد ارتقای توانایی زنان در سطح کشور و جهان بوده‌ایم، عنوان کرد: امروز زنان را در تمام عرصه‌ها می‌بینیم و جامعه این موضوع را پذیرفته که یک زن در هر شغلی می‌تواند موفق عمل کند.
لزوم کنترل استرس
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه یک آتش‌نشان خوب کسی است که بتواند تمام استرس‌هایش را قبل از انجام عملیات تخلیه کند، افزود: استرس یک فرد آتش‌نشان ممکن است هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر بیندازد.
امامدادی با بیان اینکه شرایط کاری قطعاً با پوشیدن لباس فرم آتش‌نشانی سخت خواهد بود، اضافه کرد: در هنگام عملیات یک آتش‌نشان به لباس فرمی که بر تن دارد فکر نمی‌کند و فقط به فکر نجات دادن جان مردم است چراکه در نقش یک نجات‌دهنده در صحنه حضور دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا وظیفه‌اش را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در هر حادثه ای به حضور نیروهای خانم و آقا به‌صورت هم‌زمان نیاز است، عنوان کرد: نیازمندیم که همه‌ی ارکان جامعه یک زن آتش‌نشان را مثل یک آتش‌نشان مرد بپذیرند و امیدواریم به زودی زمینه‌ی فعالیت بانوان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی بندرعباس مهیا شود.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007