مهدی دوستی به‌عنوان سکان‌دار جدید ساختمان سفید استانداری هرمزگان منصوب شد و پس از گمانه‌زنی‌های بسیار و تائید و رد شدن اسامی متعدد برای این پست، قرعه به نام فردی افتاد که جوانی و جهادی بودن بزرگ‌ترین شاخصه‌ی وی است.

با پایان کار فریدون همتی، مهدی دوستی به‌عنوان سکان‌دار جدید ساختمان سفید استانداری هرمزگان منصوب شد و پس از گمانه‌زنی‌های بسیار و تائید و رد شدن اسامی متعدد برای این پست، قرعه به نام فردی افتاد که جوانی و جهادی بودن بزرگ‌ترین شاخصه‌ی وی است و چنان‌چه از پس چالش‌های ویژه‌ی هرمزگان برآید، می‌تواند آینده‌ی کاری‌اش را در شطرنج سیاسی ایران تضمین کند و نام نیکی از خود به یادگار بگذارد. در ادامه ۱۰ چالش جدی پیش روی استاندار جدید هرمزگان را بررسی می‌کنیم.
ایجاد وحدت سیاسی
این روزها به دلیل گمانه‌زنی‌ها در رابطه با گزینه‌های مختلف استانداری، توقع جامعه‌ی هرمزگان مبنی بر انتصاب استاندار بومی و بروز اختلاف‌سلیقه در میان برخی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی، ایجاد وحدت سیاسی مهم‌ترین و نخستین چالش پیش روی مهدی دوستی است. ایجاد ارتباط قوی بین بدنه‌ی استانداری با مجمع نمایندگان، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان، ائمه‌ی جمعه، احزاب سیاسی و رسانه‌های تأثیرگذار از نان شب برای استاندار جدید هرمزگان واجب‌تر است و بدون ایجاد این وحدت به‌هیچ‌عنوان کاری از پیش نخواهد رفت.
ایجاد وحدت اجتماعی
دومین چالش پیش روی دوستی که قدرت تحلیل اجتماعی وی و مشاورانش را مشخص خواهد کرد، توان ایجاد وحدت اجتماعی در هرمزگان است. جامعه‌ای که سال‌ها به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی معروف بوده است امروز برای تقویت بیشتر وحدت اجتماعی خود نیاز به توجهات ویژه دارد. درک تفاوت‌های مذهبی، جغرافیایی، زبانی، قومی و جنسیتی و تلاش برای ایجاد وحدت با ابزار عدالت و همبستگی بین گروه‌های مختلف از مهم‌ترین مأموریت‌های دوستی در هرمزگان خواهد بود.
جدال با غول فلاکت
توسعه‌ی نامتوازن هرمزگان و ارتباط مبهم بین اشتغال بنگاه‌های اقتصادی استان و به‌کارگیری نیروهای بومی سبب ایجاد شرایط اقتصادی بغرنجی در این خطه شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران درصد نرخ بیکاری هرمزگان در تابستان ۱۴۰۰، با ۴٫۹ درصد افزایش، از ۱۳٫۳ به ۱۸٫۲ درصد رسیده و بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور در حالی رقم خورده است که متوسط این شاخص در کل کشور ۹٫۶ درصد است. تورم افسارگسیخته و وضعیت نامطلوب اشتغال سبب شده تا هرمزگان در شاخص فلاکت نیز با ۶۴.۵ درصد در صدر این لیست باشد که با توجه به جایگاه ویژه و استراتژیک این استان در تولید و درآمدزایی کشور، چنین جایگاهی اصلاً قابل‌قبول نیست.
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
پروژه‌های نیمه‌تمام و بلاتکلیف بسیاری در جای‌جای هرمزگان وجود دارد که تکمیل این طرح‌ها با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور چالش بسیار بزرگی خواهد بود و مطمئناً تجربه‌ی استاندار جدید هرمزگان در به سامان رساندن پروژه‌های بزرگی مانند ستاره خلیج فارس، می‌تواند یاریگر وی باشد؛ البته این بار خبری از تزریق مالی هنگفت نخواهد بود.
حاکمیت چندگانه
ایجاد منطقه آزاد قشم و کیش و آغاز طرح مکران باعث شده است تا در استان هرمزگان با حاکمیت چندگانه مواجه باشیم و چنانچه استاندار به‌خوبی نتواند امکانات این مناطق را در جهت رشد استان استفاده کند، نه‌تنها قدمی به‌پیش نخواهد رفت که به اقتدار وی نیز ضربه وارد خواهد شد و ادامه‌ی کار او را در هرمزگان غیرممکن خواهد کرد.
بحران‌های زیست‌محیطی
ورود پساب خانگی و صنعتی به دریا، تخریب اکولوژی جزایر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم دریا، مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، افزایش تعداد آب‌شیرین‌کن‌ها، تهدید جنگل‌های حرا، آلودگی آب‌ها، ایجاد فروچاله‌ها، خطر انقراض گونه‌های جانوری و … تنها گوشه‌ای بحران‌های زیست‌محیطی پیش روی دوستی در هرمزگان است که مدیریت ناصحیح هرکدام از این حوزه‌ها می‌تواند کارنامه‌ی کاری او را دچار چالش کند.
بهداشت و درمان
هرمزگان علی‌رغم توسعه در بخش صنایع اما در حوزه‌ی بهداشت و درمان یکی از ضعیف‌ترین استان‌های کشور است که باوجود تلاش‌های کادر درمان در زمان همه‌گیری کرونا اما شیوع این بیماری بار دیگر کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برجسته کرد. افزایش تخت‌های بیمارستانی، همراه سازی سازمان تأمین اجتماعی با اهداف استانی، جلب مشارکت صنایع، ارتقا سطح دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رایزنی برای تخصیص نیروی انسانی بیشتر در این حوزه از جدی‌ترین رئوس این بخش خواهد بود.
تعریف جایگاه بخش خصوصی
یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که باید مهدی دوستی از پس مدیریت آن برآید؛ تنظیم ارتباط صحیح بین بخش خصوصی و ساختار دولتی است. در شرایطی که اکثر پروژه‌های سال‌های اخیر با محوریت بخش خصوصی به افتتاح رسیده، ارتباط سازنده و البته متعارف بین دولت با نهادهایی مانند اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، اتاق تعاون، اتاق اصناف، انجمن حمل‌ونقل و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و البته اگر ارتباط بر اساس اصول خود پیش نرود، زمامداری دوستی در هرمزگان را سخت خواهد کرد.
فرهنگ و هنر فراموش‌شده
اگرچه در سالیان گذشته چهره‌های بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر هرمزگان در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شده‌اند اما نبود زیرساخت‌های مناسب در این بخش اظهر من الشمس است. کمبود مراکز فرهنگی، نبود سالن‌های تخصصی تمرین و اجرای تئاتر، سرانجام نامعلوم پروژه‌ی تالار مرکزی بندرعباس، وضعیت نامناسب اقتصادی و ساختاری مطبوعات استان و نامتناسب بودن تعداد کتابخانه‌ها با جمعیت هرمزگان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مهدی دوستی خواهد بود.
تقویت جایگاه آموزش
و اما مورد آخر این که ده ها هزار مدرسه فرسوده و تخریبی، نارضایتی گسترده معلمان، عدم ارتباط صحیح صنایع با مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و فنی و حرفه‌ای، مشورت نگرفتن از اهالی دانشگاه در امکان‌سنجی طرح‌های مختلف و بی‌توجهی به آموزش نیروهای جدید در راستای پشتوانه‌سازی باعث شده است تا روند توسعه‌ی فیزیکی و غیرفیزیکی و پرورش نیروهای جدید با چالش روبه‌رو شود که نیازمند توجه ویژه استاندار جدید هرمزگان است.

تحلیل اختصاصی: پدارم مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007