خبر غرق شدن دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله در حوضچه پشت فرمانداری بندرعباس بار دیگر ابهامات و سو مدیریت در تولی‌گری این حوضچه را به رخ کشید.

به گزارش دلفین، خبر غرق شدن دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله در حوضچه پشت فرمانداری بندرعباس بار دیگر ابهامات و سو مدیریت در تولی‌گری این حوضچه را به رخ کشید و مشخص نیست منظور از ایجاد این حوضچه در ابتدا چه بوده است اما هر چه هست امروز این حوضچه به یکی از نقاط حادثه‌خیز و ناایمن شهرحوضچه‌ی تبدیل‌شده است.
اما این دو نوجوان تنها قربانیان نبوده‌اند و به گفته افراد محلی این حوضچه سال‌هاست که به حال خود رهاشده و امروز تنها با یک باتلاق رو به رو هستیم. این حوضچه که به عنوان پیست قایق‌رانی شناخته می‌شود علاوه بر اینکه جای مناسبی برای شنا نیست حتی مجوز و استانداردهای لازم برای قایقرانی را نیز ندارد.
متولی کیست؟
بنا بر تحقیقات دلفین این حوضچه سالیان متمادی است که در اختیار سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها قرار دارد و زیر نظر استانداری مدیریت می‌شود و علی‌رغم پیگیری‌های شهرداری بندرعباس مبنی بر واگذاری و دریافت مالکیت این حوضچه، تاکنون این فضا بلااستفاده مانده است.
تاریخچه‌ی طرح
در همین رابطه یک منبع آگاه که در جریان ریز جزئیات این طرح قرار دارد، به دلفین گفت: در سال ۱۳۸۸ طبق دستور استاندار وقت این حوضچه برای پیش‌روی به حریم دریا احداث شد که در آن زمان نیز کاربری خاص و معلومی برای آن تعریف نشد و حتی تابلویی دال بر حوزه کاربری آن در این مکان نصب نشد و بیشتر جنبه اضافه کردن حریم خشکی پشت استانداری را داشت.
وی ادامه داد: در همان زمان اسکله شهید حقانی شروع به ساخت‌وساز کرد و هیئت قایقرانی که در آن زمان در آن محدود اسکله و پیست رسمی داشت، مجبور به ترک محوطه شد.
ماجرای پیست قایق‌رانی
این منبع آگاه با گلایه‌مندی از عدم توانمندی مدیران ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت قایق‌رانی، افزود: با ناکارآمدی متولیان ورزشی و هیئت قایق‌رانی استان در تهیه پیست قایق‌رانی، ورزشکاران برای تمرین‌هایی ورزشی مجبور شدند به این حوضچه بروند، درحالی‌که با یک مذاکره ساده می‌توانستند در اسکله شهید باهنر، نیروی دریایی و دیگر امکان مناسب محلی را به پیست قایقرانی تخصیص دهند.
وی گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که حوضچه پشت فرمانداری بندرعباس از استاندارهای بسیار پایینی برخوردار است و اصلاً مناسب پیست قایقرانی نیست، با ورود قایق‌سواران به محوطه مسئولان نیز نسبت به این مسئله سکوت کردند و کسی نمی‌خواست با جلوگیری از این کار در چشم مردم خود را متهم جلوه دهد که مانع از تمرینات ورزشی شده است.
وی اضافه کرد: از طرفی نیز اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت قایقرانی هیچ‌وقت به‌طور رسمی اعلام نکردند که حوضچه پشت فرمانداری پیست قایق‌رانی است و زیر بار این مسئله نمی‌روند زیرا در قبال خطرات و مسئولیت‌های آن باید پاسخگو باشند.
ورود فاضلاب به حوضچه
این منبع آگاه با بیان اینکه بخشی از فاضلاب نیز وارد این حوضچه می‌شود، ادامه داد: حوادثی مانند جراحت دست و پا، ایجاد بیماری‌های پوستی، نبود امکانات و… قایقرانان را در این محوطه به خود درگیر کرده است که باید تا پیش از تکرار حوادث جدی‌تر و ناگوار به فکر چاره بود.
نبود تابلو هشدار
وی با اشاره غرق شدن دو نوجوان در این حوضچه تشریح کرد: این اتفاق برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد پیش‌تر نیز مواردی داشتیم که افرادی در این حوضچه جان باختند و برخی نیز خوش‌شانس بودند و نجات یافتند، این حوادث ادامه خواهند داشت چراکه حتی تابلویی نیز نصب نشده است که به شهروندان در راستای این خطرات هشدار دهد.
سرمایه‌گذاری خواهد شد؟!
وی گفت: در حال حاضر نیز هیچ‌کس مسئولیت این حوضچه را بر عهده نمی‌گیرد و تا جایی که من اطلاع دارم متولی آن سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری بود که یک مدت نیز به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشت اما برای هرگونه سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز باید مجوزهای لازم از اداره بنادر اخذ شود که روند کار را مشکل کرده است.
این منبع آگاه در پایان اضافه کرد: با این اوصاف این چندگانگی مدیریتی در آینده خطرات بیشتری را نیز برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007