معاون توسعه و تجارت سازمان صمت استان هرمزگان تصریح کرد: بر اساس آمار استخراج شده حدود یک میلیارد 402 میلیون دلار در 6 ماهه نخست سال 1400 صادرات از مبدأ استان داشتیم که این اعتبار نسبت به 6 ماهه سال 1399 حدود 258 درصد ارزش دلاری افزایش پیدا کرده است و در تناژ واقعی جهش صادرات 229 درصدی داشته‌ایم.

به گزارش دلفین، «محمد عباسی» معاون توسعه و تجارت سازمان صمت استان هرمزگان به بهانه ی روز ملی صادرات به گفت‌وگو با دلفین پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت هدف‌گذاری تولیدات برای سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری که برای تولیدات استان انجام دادیم، قریب به دو میلیارد و ۷۰ میلیون دلار بوده و این حجم از سرمایه‌گذاری‌ مربوط به بخش صنایع و معادن، کشاورزی و شیلات است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار استخراج شده حدود یک میلیارد ۴۰۲ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ صادرات از مبدأ استان داشتیم که این اعتبار نسبت به ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵۸ درصد ارزش دلاری افزایش پیدا کرده است و در تناژ واقعی جهش صادرات ۲۲۹ درصدی داشته‌ایم.

عباسی گفت: بیشترین حجم صادرات در حوزه صنایع و معادن با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده است.

وی یکی از مشکلات دو سال اخیر صادرکنندگان استان را مرتبط با چالش رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان خواند و گفت: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی، تعلیق کارت بازرگانی نداشتیم با این چالش‌های پیش روی صادرات، فرصت مناسبی را در اختیار صادرکنندگان قرار داد تا بتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

معاون توسعه و تجارت سازمان صمت هرمزگان با اشاره به فعالیت تجار هرمزگانی عنوان کرد: صادرکنندگان استان با ۶۰ درصد برگشت ارز حاصل از صادرات رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو صادرات هزینه‌ها و تعرفه‌ها در حوزه خدمات بندری و حمل‌ونقل است که برای رفع موانع با دستگاه‌های متولی رایزنی کرده‌ایم تا از کندی روند صادرات جلوگیری کنیم.

عباسی اظهار داشت: در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا و کاهش ارتباط با کشورهای همسایه و عدم پذیرش هیئت‌های تجاری در استان، در حوزه صادرات محدودیت‌هایی به وجود آمد و ما نتوانستیم نمایشگاه‌های تخصصی را راه‌اندازی کنیم و در اجرایی کردن اهداف تأخیر ایجاد شد.

وی در پایان افزود: امیدواریم شرایط کرونایی هرچه سریع‌تر مرتفع شود و بتوانیم برای گسترش فعالیت تجاری و صادرات، روابط‌مان را با هیئت‌های خارجی گسترش دهیم و بار دیگر صادرات هرمزگان رونق گیرد.

گفت وگوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

 

  • نویسنده : 1007