سرپرست گروه تئاتریکال ادامه داد: البته باید بگویم که نمایش دگردیسی شاعرانه یک گیشا فقط یک نمایش تئاتر نیست و بهتر است بگویم جزو دگرگونه‌های اجرایی محسوب می‌شود و این نمایش یک پرفورمنس است.

به گزارش دلفین، «ایسا صادقی» از بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌های بنام تئاتر در هرمزگان و سرپرست گروه «تئاتریکال» است که در زمینه کاری خود تجارب ارزشمندی دارد و آثار درخوری را به نمایش در آورده است. به بهانه‌ی آغاز تمرینات نمایش «دگردیسی شاعرانه‌ی یک گیشا» که به‌زودی با کارگردانی وی و بازی آتوسا میری خواه، مریم کمالی و ریحانه ریحانی به روی صحنه خواهد رفت، گفت‌وگویی را با صادقی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
ماهیت دگردیسی شاعرانه یک گیشا
ایسا صادقی در ابتدای گفت‌وگو در رابطه با ماهیت این نمایش و چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی آن خاطرنشان کرد: دگردیسی شاعرانه یک گیشا ماحصل برگزاری کلاس‌های گروه تئاتریکال است و بازیگران این نمایش، هنرآموزان کلاس‌های گروه تئاتریکال هستند که به صورت تخصصی در بحث تئاتر فیزیکال آموزش دیده‌اند.
وی ادامه داد: این بازیگران سه ترم دوره‌های آموزش بازیگری فیزیکال را پشت سر گذاشتند که حاصل این سه ترم آموزش، نمایش دگردیسی شاعرانه یک گیشا است.
صادقی افزود: حدود ۹۰ درصد تمرینات برای این نمایش انجام شده و تقریباً در مراحل نهایی تمرینات هستیم و تلاش می‌کنیم ۱۰ درصد باقی‌مانده کار را به سرانجام برسانیم و هرچه زودتر آماده اجرا شویم.
وی اظهار داشت: این نمایش هم مانند سایر کارهای تولیدی گروه نمایشی تئاتریکال که حول محور خشونت، جنایت و شاعرانگی هستند به این سه مضمون می‌پردازد و از قاعده مستثنا نیست.
برای نخستین بار در هرمزگان
وی ادامه داد: البته باید بگویم که نمایش دگردیسی شاعرانه یک گیشا فقط یک نمایش تئاتر نیست و بهتر است بگویم جزو دگرگونه‌های اجرایی محسوب می‌شود و این نمایش یک پرفورمنس است که سعی ‌کردیم از حرکات موزون مدرن و تئاتر فیزیکال استفاده کنیم و اولین بار است که چنین گونه‌ای از نمایش در استان اجرا می‌شود.
این کارگردان هرمزگانی اضافه کرد: ما تابه‌حال تجربه‌ی چنین نمایشی را در استان نداشته‌ایم و من سال‌های گذشته تجربه تئاتر فیزیکال را داشته‌ام ولی پرفورمنسی که تماماً از حرکت یا بهتر است بگویم تماماً حرکات موزون مدرن باشد در استان اتفاق نیفتاده است و امیدوارم اتفاقات خوبی برای اجرای این نمایش رقم بخورد.
تفاوت در نوع نگاه و روایت
از وی در رابطه با تفاوت‌های این نمایش با سایر آثار پرسیدیم که پاسخ داد: از آنجا که این‌گونه از نمایش‌ها از قواعد تئاتر پیروی نمی‌کنند و با قواعد نمایش‌های مرسوم فاصله دارند، بی‌شک در نوع روایت و نوع نگاه هم متفاوت است.
صادقی ادامه داد: این پرفورمنس دارای ۱۲ تابلو است که در هر تابلو داستانک یا موضوعی را روایت می‌کنیم و هرکدام از این روایت‌ها به‌صورت جداگانه قابل بررسی هستند اما در کلیات هم می‌توان به‌صورت یک داستان واحد کار را دید.
وی بیان داشت: این نمایش ۶ بازیگر دارد و همه این بازیگرها از هنرآموزان کارگاه بازیگری گروه تئاتریکال هستند و سعی شده در تمرینات سختی که برای این نمایش گذرانده‌ایم از حرکات موزون، آواز و حرکات آکروباتیک استفاده کنیم.
نمایشی کاملاً کارگاهی
این هنرمند هرمزگانی تصریح کرد: برای این نمایش یک موضوع خاص را در نظر گرفته بودم اما با وجود پس‌زمینه‌ای که در ذهن داشتم می‌توان به این نمایش به‌عنوان یک نمایش کارگاهی نگاه کرد چراکه تجربه‌ای است که همه اتفاقات در تمرینات نمایش شکل ‌گرفت و روی کاغذ از لحاظ دراماتیک نوشته‌ای وجود نداشت و این نمایش به‌عنوان نمایشی کاملاً کارگاهی با تمرینات سخت شکل گرفته است.
تاریخ اجرا
صادقی در خصوص تاریخ اجرای عمومی این تئاتر نیز گفت: تلاشمان را می‌کنیم که روزهای پایانی آذرماه یا روزهای نخستین دی‌ماه بتوانیم این نمایش را روی صحنه ببریم و امیدواریم که شرایط خوب پیش برود و در تاریخ مدنظرمان بتوانیم اجرا داشته باشیم.
وی در پایان در مورد پیش‌بینی‌اش از استقبال مخاطب نسبت به چنین نمایش‌هایی نیز گفت: این شیوه اجرایی نخستین بار است که در استان اجرا می‌شود و به همین دلیل استقبال تماشاگران هرمزگانی از این سبک نمایش غیرقابل‌پیش‌بینی است اما فکر می‌کنم چون هنر اجرایی جدیدی برای ما است مسلماً مخاطبان خاصی را طلب می‌کند.

گفت و گوی اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007