سرقت کابل‌های مخابراتی در میناب به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده و دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش دلفین، سرقت کابل‌های مخابراتی در میناب به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده و دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. این در شرایطی است که این روزها آمورش اکثر دانش آموزان از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد و اختلال در این زیرساخت تحصیل دانش آموزان و دانشجویان را سخت‌تر می‌کند.
به‌صرفه نبودن اینترنت همراه
واقعیت چنین است که برای خانواده‌هایی که دو یا سه نفر محصل دارند، به دلیل هزینه‌های بالا و حجم‌های محدود، خرید سرویس‌های همراه از اپراتورها به‌صرفه نیست و این گروه مجبورند از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند که سرقت سیم‌های مخابراتی و سایر تجهیزات خطوط چنین خانواده‌های را به مشقت بسیاری می‌اندازد.
این موضوع البته نه‌ تنها خانواده‌ها که گاهی دستگاه‌های اجرایی را دچار مشکل می‌کند و کارمندان ناچار خواهند بود انجام درخواست‌های ارباب‌رجوع‌‌ها را به روزهای بعد موکول کنند و همین موضوع سبب ایجاد نارضایتی شدید در میان مردم می‌شود.
تلاش‌های کم‌ثمر نیروهای فنی مخابرات
اگرچه نیروهای فنی رفع خرابی مخابرات میناب تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر خط تلفن به حالت عادی بازگردد اما به دلیل سرقت‌های مکرر این روند به‌کندی پیش می‌رود و به نظر می رسد مخابرات توان پشتیبانی فنی و تجهیزاتی برای ترمیم اقدامات خرابکارانه را ندارد.
آمار سرقت شش ماهه
بر اساس اطلاعات به دست آمده در شش ماه ابتدای سال جاری در سطح شهر میناب دو هزار و ۸۰۰ متر سیم و کابل تلفن، ۳۸ عدد جعبه پست تلفن و شش عدد درب حوضچه به سرقت رفته و مخابرات این شهرستان با تخریب سه عدد کافو نیز دست به گریبان بوده است. به طور کلی در سطح شهر میناب در ماه به‌ صورت میانگین ۱۵۰‌مورد سرقت مخابراتی صورت می‌گیرد.
۱۳ هزار تلفن فعال در میناب
برای بررسی جزئیات بیشتر این موضوع به سراغ «جواد عباس زاده» رئیس اداره مخابرات شهرستان میناب رفتیم. عباس زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان میناب ۱۰ مرکز تلفن شهری و ۴۲ مرکز روستایی در حال خدمت‌رسانی هستند.
وی با بیان اینکه تعداد تلفن‌های مشغول به کار در شهر میناب حدود ۱۳ هزار عدد است، افزود: هفت هزار و ۲۰۰ خط تلفن در روستاها مشغول به کار هستند و در حال حاضر ۱۴۰ هزار تلفن همراه نیز خدمت دریافت می‌کنند.
لزوم فرهنگ‌سازی
عباس زاده در خصوص سرقت‌های حوزه مخابراتی شهر میناب عنوان کرد: تعداد سرقت‌ها در سطح شهر میناب و شرق هرمزگان بسیار بالاست و در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم باید صورت گیرد.
نظارت بیشتر بر مراکز خرید ضایعات
وی با بیان اینکه همشهریان باید نسبت به تجهیزات مخابراتی دقت لازم را داشته باشند، گفت: این موضوع در جلسه شورای تأمین شهرستان مطرح و قرار شد با راه‌اندازی گشت‌های نظامی در مجموعه‌های سپاه و نیروی انتظامی حفاظت به‌صورت مستمر انجام شود.
رئیس اداره مخابرات شهرستان میناب در پایان‌ افزود: در خصوص مراکز خرید ضایعات باید نظارت کامل و ساماندهی صورت گیرد.
استفاده از ظرفیت گشت‌های رضویون
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ «مجید سلحشور» رئیس شورای تأمین شهرستان میناب رفتیم. سلحشور در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین در این خصوص عنوان کرد: موضوع سرقت تجهیزات مخابراتی چندین بار در جلسات شورای تأمین مطرح شده و قرار است از ظرفیت گشت‌های رضویون استفاده شود.
چاره‌اندیشی برای معتادان متجاهر
وی با اشاره به اینکه در تلاشیم برای معتادان متجاهر چاره‌ای اندیشیده شود، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم اعتباری از مجموعه بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان دریافت کنیم تا ظرفیت موجود در کمپ ماده ۱۶ بندرعباس توسعه یابد و این افراد که اکثریت سارقان را تشکیل می‌دهند، به این مرکز منتقل شوند.
فرماندار ویژه شهرستان میناب در پایان گفت: واقعیت این است که معتادان متجاهر میناب به دلیل کم‌ظرفیت بودن کمپ ماده ۱۶ بندرعباس پس از مدتی دوباره به شهرستان بازمی‌گردند و فعالیت‌های مجرمانه‌ی خود را ادامه می‌دهند.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007