بحران آبی در هرمزگان نیز موضوعی غیرقابل کتمان است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند بهداشت و سلامت جامعه را نیز با چالش‌های جدی مواجه کند.

اشاره:
آب بعد از اكسيژن مهم‌ترین عامل ادامه حيات انسان است و ما شاید بتوانیم هفته‌ها بدون غذا زنده بمانيم اما بدون آب فقط چند روز زنده خواهيم ماند. دسترسی به منابع آب سالم و بهداشتی و مدیریت بهداشت آب یک مسئله مهم و اساسی برای بهداشت جهانی است و تقریباً یک‌دهم از بیماری‌های جهانی با سالم‌سازی آب می‌توان جلوگیری کرد و باعث شد که انسان‌ها در جهان به دلیل مصرف آب ناسالم از میان نروند.
بحران آبی و بهداشت
بحران آبی در هرمزگان نیز موضوعی غیرقابل کتمان است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند بهداشت و سلامت جامعه را نیز با چالش‌های جدی مواجه کند. کارشناسان افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهبود مدیریت منابع آبی موجود را راه‌حل‌های تأمین بهداشت در حوزه‌ی آب می‌دانند اما سؤال اصلی این است که این راه‌کارها تا چه حد در هرمزگان به‌ویژه روستاهای جزیره‌ی قشم که همواره از نبود آب آشامیدنی سالم و در دسترس گلایه داشته‌اند، قابلیت عملی شدن دارند؟!
بحران تأمین آب در روستاهای قشم
در همین رابطه «امین قصمی» مدیرعامل آبفا هرمزگان دلایل تنش آبی در روستاهای غرب جزیره قشم را بُعد مسافت، عدم وجود منابع آب زیرزمینی و سطحی و تعدد و پراکندگی روستاها بیان کرد و گفت: برای بهبود وضعیت آبی این روستاها نیازمند تصویب و تخصیص اعتبارات خاص هستیم که تحقق این منابع مالی زمان‌بر خواهد بود.
قصمی ضمن عذرخواهی از مردم روستاهای جزیره قشم به دلیل مشکلات موجود در بخش تأمین و توزیع آب، تصریح کرد: آبفا با وجود چالش های پیش رو ضمن اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و ایجاد منابع آبی پایدار، کاهش نوبت‌بندی آب در روستاهای غرب را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.
تلاش برای کاهش تنش‌های آبی
وی تاکید کرد: علی رغم مشکلات اعتباری، این مجموعه از ابتدای سال ۹۹ و ادغام شرکتهای آبفا شهری و روستایی، تمام توان خود را در راستای ارتقا خدمات‌رسانی به روستاها به عنوان مهم‌ترین هدف این طرح، به کار گرفته و تلاش می کند با اجرا پروژه‌های متعدد در بخش‌های تولید، انتقال و ذخیره و همچنین مدیریت مصرف، تنش آبی در روستاها را به کمترین حد ممکن برساند.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش ظرفیت منابع آبی این جزیره از زمان اجرای طرح یکپارچه‌سازی به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: جزیره قشم نیازمند اعتبارات ویژه در بخش احداث آب‌شیرین‌کن، خط انتقال، اصلاح و توسعه شبکه توزیع، احداث مخزن و ایستگاه پمپاژ است که البته هم‌اکنون پروژه‌های متعدد و ویژه ای برای بهبود وضعیت تولید، انتقال و توزیع آب جزیره قشم در حال اجراست.
آب قشم هیچ مشکل بهداشتی ندارد
قصمی همچنین با اشاره به کیفیت منابع آبی این منطقه، اطمینان داد آب شرب این شهرستان مطابق استانداردهای کنترل کیفیت است و بر اساس نمونه‌برداری‌های متعدد روزانه و هفتگی و انجام آزمایشات تخصصی میکروبیولوژی، فیزیکی و شیمیایی، از سلامت کامل برخوردار است و هیچ‌گونه مشکل بهداشتی ندارد.
سخن پایانی
با این حال کاهش منابع آبی رابطه‌ی مستقیمی با کاهش سطح بهداشت آب در دسترس مردم دارد و باید اذعان داشت که در صورت عدم مدیریت منابع موجود یا تأمین نشدن منابع جدید بحران بهداشت آب یکی از بحران‌های پیش روی شبکه‌ی بهداشت و درمان هرمزگان در سال‌های آتی خواهد بود.

 

گزارش اختصاصی:فاطمه درویش پور

  • نویسنده : 1001