مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان ضمن ابراز تأسف و همدردی با مردم آسیب‌دیده از زلزله‌ی اخیر هرمزگان، اظهار داشت: زلزله‌ای که چند روز پیش در مناطق روستایی هرمزگان به‌ویژه منطقه فین و تعدادی از روستای سیاهو به وقوع پیوست، زلزله شدید بود که حدوداً به سه هزار و 200 واحد مسکونی خسارت عدیده‌ای وارد کرد.

به گزارش دلفین، خوشبختانه علی‌رغم شدت زیاد زلزله‌ی اخیر هرمزگان میزان خرابی‌ها ابعاد گسترده‌ای نداشت بااین‌حال برخی از روستاهای منطقه فین و سیاهو با صورت کامل تخریب شده‌اند و روستاییان اگرچه تلفات جانی نداده‌اند اما به دلیل از دست دادن خانه‌ و کاشانه‌ی خود روزهای سختی را سپری می‌کنند و چشم امیدشان به دست‌های مسئولان دولتی و خیران است تا هر چه سریع‌تر بتوانند به روال عادی زندگی بازگردند. برای بررسی چگونگی پیشرفت بازسازی مناطق روستایی با اکیپی خبری راهی روستای گیشان غربی از توابع شهر فین شدیم و در حاشیه‌ی تهیه‌ی گزارش‌های خبری با «شهریار نوری زاده» مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان گفت‌وگویی ترتیب دادیم.
سه هزار و ۲۰۰ واحد آسیب‌دیده
نوری زاده ضمن ابراز تأسف و همدردی با مردم آسیب‌دیده از زلزله‌ی اخیر هرمزگان، اظهار داشت: زلزله‌ای که چند روز پیش در مناطق روستایی هرمزگان به‌ویژه منطقه فین و تعدادی از روستای سیاهو به وقوع پیوست، زلزله شدید بود که حدوداً به سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی خسارت عدیده‌ای وارد کرد.
وی ابراز داشت: نتایج ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که قریب به دو هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی احداثی و ۷۰۲ واحد مسکونی تعمیری در این مناطق آسیب‌دیده از زلزله شناسایی شد.
اطلاع‌رسانی پیامکی به روستاییان
وی عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به‌محض وقوع زلزله با اعزام اکیپ‌های کارشناسی به مناطق آسیب‌دیده، تمام برآوردهای خسارت ناشی از حادثه زلزله و ارزیابی نهایی را به‌طور دقیق انجام داد و طبق این برآوردها به تمام روستاییان از طریق پیامک جهت تشکیل پرونده برای اخذ تسهیلات اطلاع‌رسانی می‌شود.
جزئیات وام‌های مسکن
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده سقف تسهیلات پیشنهادی برای واحدهای احداثی حدوداً ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود که از این مبلغ حدوداً ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۷۰ میلیون تومان هم کمک‌های بلاعوض است.
وی اذعان داشت: از سویی درگیر برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت‌دیده ناشی از زلزله حدوداً ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که این مبلغ وام حدوداً ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود نرخ چهار درصد و ۲۰ میلیون تومان هم کمک‌های بلاعوض است.
خسارت به واحد‌های دامداری
نوری زاده گفت: وقوع زلزله هرمزگان علاوه بر تخریب واحدهای مسکونی به ۲۰۰ واحد دامداری در مناطق روستاهایی هرمزگان خسارات زیادی وارد ساخت و به همین منظور برای احداث و بازسازی و در راستای حمایت از بخش کشاورزی، تسهیلاتی به واحدهای دامی اختصاص داده می‌شود.
وی تصریح کرد: چنانچه مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث و بازسازی واحدهای دامی به تصویب هیئت دولت برسد و دولت مبلغ وام را به بانک‌های عامل ابلاغ کند، پرونده متقاضیان به بانک‌های عامل ارسال می‌شود و به آن‌ها نیز وام تعلق خواهد گرفت.
گسیل شدن یاری‌ها
وی ابراز داشت: بنیاد مسکن هرمزگان به دستور نیکزاد ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرآیند کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده هرمزگان را از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) انجام داد و این کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده شامل مصالح ساختمانی، آهن‌آلات، سیمان و اسکلت فلزی و… ارسال شد.
وی اذعان داشت: فراخوانی به جهت مشارکت با بنیاد مسکن و با هدف حمایت از مردم آسیب‌دیده از زلزله به سایر استان‌های هم‌جوار نیز ارسال شد و در همین راستا ماشین‌آلات راه‌سازی بنیاد مسکن از سایر استان‌ها برای خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان اعزام شدند.
وضعیت عملیات بازسازی
از مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در رابطه وضعیت کنونی عملیات بازسازی روستاها پرسیدیم که وی اظهار داشت: برای اولین بار طی دو روز گذشته و در راستای احداث واحدهای مسکونی، عملیات اجرایی بتن‌ریزی فونداسیون را انجام دادیم.
نوری زاده یادآور شد: به همین منظور با اعزام پیمانکاران به این مناطق و تخصیص تسهیلات برای زلزله‌زدگان سعی‌مان بر این است که در روند ساخت‌وساز واحدهای مسکونی تسریع شود و با آغاز عملیات آواربرداری واحدهای مسکونی زلزله‌زده توسط پیمانکاران و همچنین کسب اجازه از مالکان برای آواربرداری باید ظرف دو ماه روند بازسازی واحدهای مسکونی به علت در پیش داشتن بارندگی‌ها و احتمال کاهش دمای هوا به اتمام برسد.
وی در پایان افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تمام ظرفیت‌های فنی و اجرایی تا آخرین لحظه، همدل و همراه مردم مناطق زلزله‌زده هرمزگان خواهد بود.

گفت و گوی اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007