این رزمایش که نمایش اقتدار سپاه در هوا، زمین و دریا بود، گوشه‌ای از ظرفیت‌های دفاعی کشور را به نمایش گذاشت.

به گزارش دلفین، رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران که از دوشنبه آغاز شده بود، روز جمعه به پایان رسید و در این رزمایش پنج‌روزه مدافعان امنیت کشور با تمرین سناریوهای مختلف، میزان آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدات احتمالی محک زدند و به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا این پیام را ابلاغ کردند که در صورت یاوه‌گویی‌های بیشتر یا انجام اقدامی علیه زیرساخت‌‌های کشور باید منتظر جوابی سخت و دندان‌شکن باشند. حرکت موشک‌ها، جنگنده‌ها و بالگردهای سپاه پاسداران در این رزمایش پنج‌روزه نوای امنیت را در آسمان استان‌های جنوبی به‌ویژه هرمزگان طنین‌انداز کرد تا مردم همچنان با اتکا به جوانان برومندشان در نیروهای مسلح در مقابل تهدیدات دشمن دغدغه‌ای نداشته باشد.
افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه
این رزمایش که نمایش اقتدار سپاه در هوا، زمین و دریا بود، گوشه‌ای از ظرفیت‌های دفاعی کشور را به نمایش گذاشت و همان‌گونه که سردار «عباس نیلفروشان» معاون عملیات کل سپاه ‌پاسداران انقلاب اسلامی و سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ در اعلام خبر آغاز این رزمایش اشاره کرده بود، این رزمایش در راستای افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه و بر اساس شبیه‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی و درهم‌تنیدگی جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت و نرم برگزار شد.
پیام این رزمایش
سردار نیلفروشان اظهار داشت: پیام این رزمایش برای ما دفاع و صیانت از امنیت ملی و برای همسایگان ما صلح و دوستی و آسایش است و اساساً منطق دفاعی ما امنیت، اقتدار و بازدارندگی فعال و هوشمند در منطقه خلیج فارس است.
جهش قدرت دفاعی
سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز این رزمایش را رزمایشی دقیق و واقعی خواند و افزود: نقطه اوج تلاش و عمل برادران سپاه، کیفیت، اثربخشی و دقت عمل سامانه‌ها بود و در این رزمایش شاهد بودیم که هم پهپادهای نیروی دریایی سپاه به‌صورت دقیق از فواصل مختلف اهداف را مورد اصابت قرار دادند و هم موشک‌های بالستیک موشک‌های کروز و اهداف از پیش‌ تعیین‌شده را در شرایط مختلف هدف گرفتند.
وی گفت: با ارزیابی دقیقی که از منحنی‌های رشد قدرت دفاعی دارم، در این چند روز جهش قدرت دفاعی سپاه را به‌وضوح ملاحظه کردم.
واکنش خارجی
این رزمایش سبب شد تا اکثر رسانه‌های بین‌المللی نیز به این رویداد بپردازند و اگر سیاه‌نمایی برخی از رسانه‌های مغرض را کنار بگذاریم، عمده‌ی رسانه‌های جهان از قدرت سپاه در عرصه‌ی نظامی نوشتند.
خبرگزاری «رویترز» اخبار مرتبط با این رزمایش را به‌صورت ویژه پوشش داد و نوشت که ایران نسبت به پاسخ کوبنده به هرگونه اقدام از سوی اسرائیل که مخالف تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران است، هشدار می‌دهد.
شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز که شبکه‌ای انگلیسی است گزارش داد که ایران در این رزمایش انواع موشک‌های خود را به نمایش گذاشته است و سپس با نمایش فیلمی از این رزمایش تحلیل کرد که ایران به فهرست کشورهایی می‌پیوندد که هنگام برگزاری رزمایش به‌سرعت تجهیزات در حال آزمایش را به تصویر می‌کشاند.
«جروزالم پست» روزنامه‌ی پرتیراژ اسرائیل نیز در گزارشی اشاره کرد که ایران توان موشک‌های خود را به‌عنوان بخشی از رزمایش «پیامبر اعظم- ۱۷» نشان داد و به تشریح جزئیات این رزمایش پرداخت.
تأثیرات داخلی
بااین‌حال علاوه بر آمادگی بیشتر نیروهای سپاه و ایجاد هراس در دشمنان خارجی، این رزمایش پیغام امنیت را به تمام مردم ایران مخابره و تأکید کرد که نیروهای نظامی کشور با آمادگی تمام در برابر دشمنان قسم‌خورده‌ی ایران اسلامی ایستاده‌اند و اجازه‌ی هیچ‌گونه یاوه‌گویی را نخواهند داد.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007