متأسفانه امروزه استفاده از ادوات صیادی غیرمجاز و مخرب در صید کوسه‌ها و دیگر آبزیان خلیج فارس در میان صیادان جنوب و کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس باب شده است.

به گزارش دلفین، علاوه بر گوشت، در اغلب کشورها از پوست کوسه‌ماهی در تهیه وسایل لوکس مانند کفش، چکمه، کیف زنانه و مردانه، بند ساعت، کمربند، جاکلیدی و جلد اقلام مختلف استفاده می‌شود. در سالیان اخیر برخی صیادان صید کوسه‌ها را به‌عنوان صید هدف موردنظر قرار داده‌اند و صید کوسه نسل این‌ گونه‌ی ارزشمند دریایی را در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در خطر انقراض قرار داده است.
ذهنیت غیرواقعی
کوسه‌ها یکی از ذخایر پرارزش آبزیان هستند که از گذشته به علت گوشت، روغن سرشار از ویتامین، باله‌ها، پوست، دندان‌ها و… هدفی خاص برای صیادان بوده‌اند. البته گاهی دلیل آسیب به این آبزی ریشه در ذهنیت غیرواقعی، شناخت نادرست و وحشت بی‌موردی دارد که بشر نسبت به این موجود زیبا پیدا کرده است و کوسه‌ها به سبب تصور ناصحیح مورد هجوم بی‌رحمانه بشر قرار گرفته‌اند.
ایجاد تعادل اکولوژیکی
کوسه‌ماهیان علاوه بر ایجاد تعادل اکولوژیکی در دریاها، مصارف مختلفی در جهان دارند تا جایی که از دندان این آبزی استفاده تزئینی و از غضروف آن استفاده دارویی می‌شود. باله کوسه نیز صادراتی است و در کشور ژاپن از آن سوپ تهیه می‌کنند.
محافظت از حیات کوسه‌ها
اما متأسفانه امروزه استفاده از ادوات صیادی غیرمجاز و مخرب در صید کوسه‌ها و دیگر آبزیان خلیج فارس در میان صیادان جنوب و کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس باب شده است. باید عنوان کرد مسئولیت حفظ کوسه‌ماهیان و جلوگیری از انقراض این گونه متوجه مسئولان به‌ویژه مدیران شیلاتی استان است و بهره‌برداران نیز باید به‌طور مسئولانه در حفظ این‌ گونه‌ها کوشا باشند.‌ کنترل ادوات صید، جلوگیری از روش‌های صید غیراستاندارد، پیشگیری از صید در فصول جفت‌گیری و برخورد شدید با صیادان متخلف برای ادامه حیات کوسه‌های خلیج فارس ضروری است و برای دستیابی به این اهداف باید همکاری جامعه صیادی و مسئولان توسعه یابد.
البته ایران نیز می‌تواند از مزایای کوسه‌ماهیان برخوردار شود چراکه کوسه‌ها در خلیج فارس و دریای عمان دارای ۱۹ گونه در قالب ۱۴ خانواده هستند و در دنیا ۲۰ گونه مهاجم شناسایی شده‌اند که از این میان فقط سه گونه به نام های ببری، سفید و ماکو اشتباهی به انسان‌ها حمله می‌کنند.‌
سخن پایانی
در این شرایط می‌طلبد تا اداره کل شیلات با همکاری سازمان محیط‌زیست در راستای حفظ کوسه‌ها حساسیت بیشتری داشته باشد؛ موضوعی که البته با بودجه‌ی پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ چندان عملی نخواهد بود.

گزارش اختصاصی:عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007