سیل بسیاری از شهرستان‌های استان هرمزگان را درگیر کرد اما بارش بیش از 270 میلی‌متری باران در میناب سبب شد تا این شهرستان، به‌ویژه روستاهای آن دچار خسارت بسیاری شوند.

به گزارش دلفین، سیل بسیاری از شهرستان‌های استان هرمزگان را درگیر کرد اما بارش بیش از ۲۷۰ میلی‌متری باران در میناب سبب شد تا این شهرستان، به‌ویژه روستاهای آن دچار خسارت بسیاری شوند. لایروبی نشدن بستر رودخانه‌های فصلی و سد استقلال، عدم جابجایی روستاهای واقع در مسیر رودخانه، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، عدم نگهداری صحیح از پل‌ها و جاده‌ها و اجرا نشدن سیستم مدیریت روان‌آب‌ها مردم این شهرستان را در مواجهه با این حجم از بارش به دردسر انداخت و میلیاردها تومان از سرمایه‌های خصوصی و عمومی را بر باد داد. در این گزارش از جنبه‌های مختلف سعی کرده‌ایم تا وضعیت فعلی و چرایی به وجود آمدن آن را بررسی کنیم.
هشدارهای به‌موقع تلفات انسانی را صفر کرد
یکی از مسائل مهم در کنترل بلایای طبیعی ارائه‌ی هشدارها پیش از وقوع است که «مجید سلحشور» فرماندار ویژه میناب در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین این اقدام را سبب صفر شدن تلفات انسانی سیل اخیر عنوان کرد و افزود: برخلاف دوره‌های پیشین خوشبختانه این دوره تلفات انسانی نداشتیم، این در حالی است که در عرض چند ساعت در میناب ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی صورت گرفت و سیل اجتناب‌ناپذیر بود.
اجبار به رهاسازی سیلاب
وی افزود: در این وضعیت حجم سیلاب آن‌قدر بالا بود که مجبور به رهاسازی بخشی از سیلاب با باز کردن دریچه‌های سد استقلال شدیم و پس از باز شدن سد سیلاب به روستاهای پایین‌دست رسید و روستاهای تمبک و مازغ بالا و پائین را درگیر کرد که منجر به آب‌گرفتگی منازل روستاییان شد.
ورود سیل به هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی
معاون استاندار هرمزگان با بیان این‌که طبق برآوردها تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، اضافه کرد: ۵۰ منزل به‌صورت کامل تخریب شده‌اند و ۱۰۰ منزل نیازمند تعمیرات هستند و خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی و زیرساخت‌ها گسترده بوده است و برای برق‌دار کردن دوباره روستاها تلاش بسیاری داشته‌ایم.
۲۸۵ میلیارد برآورد خسارت اولیه
سلحشور در تشریح میزان خسارات وارد شده به شهرستان میناب بیان داشت: طبق برآوردهای اولیه ۲۸۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است اما این رقم قطعاً بالاتر خواهد رفت و برای برآورد نهایی نیازمند زمان هستیم.
انجام نشدن لایروبی به بهانه‌ی کمبود اعتبار
فرماندار میناب در رابطه با آب‌گرفتگی چندباره روستای تمبک در سالیان اخیر اظهار داشت: لایروبی رودخانه باید از سوی آب منطقه‌ای انجام شود که طبق اعلام آب منطقه‌ای کمبود اعتبار دلیل انجام نشدن این اقدام بوده است و در تلاش هستیم در سفر وزیر نیرو به مناطق سیل‌زده اعتبار لایروبی رودخانه را مصوب کنیم.
تغییر مکان برخی از روستاها ضروری است
وی در پاسخ به چرایی جابجا نشدن مکان برخی از روستاها نیز بیان داشت: باید از طریق اجرای دستورالعمل تغییر سکونت‌گاه‌های رسمی که متولی آن بنیاد مسکن است کار را پیگیری کنیم و کار ساده‌ای نیست و این موضوع در کارگروه تخصصی مدیریت بحران استانداری هرمزگان مطرح خواهد شد که پس نتیجه نهایی آن را اعلام خواهیم کرد.
کمک‌های دولتی به سیل‌زدگان
وی در تشریح میزان کمک‌های دولتی به سیل‌زدگان این شهرستان نیز بیان داشت: توزیع بسته‌های معیشتی ۷۲ ساعته، کمک به رفع گل‌ولای منازل با حضور گروه‌های جهادی و توزیع غذای گرم و لباس مناسب را انجام دادیم و در جلسه ستاد مدیریت بحران استان موضوع سایر کمک‌های دولتی به‌ویژه در خصوص مسکن مطرح خواهد شد تا تصمیم‌گیری شود.
کمک‌های دولتی در حد یک دل‌جویی مختصر است
بااین‌حال همگان می‌دانند که دولت قادر به جبران خسارات نخواهد بود و این سیل لطمه‌ی بزرگی به مینابی‌ها وارد خواهد کرد، موضوعی که «حسین رئیسی» رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران میناب به آن اشاره کرد و افزود: بخشی از آسیب‌ها پنهان است و ما توان جبران تمامی خسارت را نداریم و اقدامات دولت در حد یک دل‌جویی مختصر است.
لزوم تزریق اعتبارات ملی
رئیسی اظهار داشت: بستر رودخانه‌های شرق استان هرمزگان کشش انتقال این حجم از آب را ندارند و با کوچک‌ترین بارش بستر رودخانه به‌صورت کامل از گل‌ولای پوشیده می‌شود و هیچ‌گونه مراقبتی از رودخانه‌ها صورت نمی‌گیرد.
وی به آب‌گرفتگی در سطح شهر میناب نیز اشاره و اضافه کرد: برطرف کردن این مشکلات از توان شهرداری میناب خارج است و در همین زمینه با معاون عمرانی وزیر کشور صحبت‌هایی را انجام دادیم و معتقدیم باید اعتبارات ملی تزریق شود.
تقاص چه چیزی را پس می‌دهیم؟!
با همه‌ی صحبت‌های مسئولان اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در پایان متضرر اصلی مردم منطقه بوده‌اند. سجاد از اهالی روستای تمبک با ارسالی پیامی به تحریریه‌ی دلفین بیان داشت: زندگی‌مان زیر آب رفته است و تمام سرمایه و کاشانه‌ی خود را از دست داده‌ایم و مشخص نیست که ما تقاص چه چیزی را پس می‌دهیم؟!
وی ادامه داد: خانه‌ی هیچ مسئولی را آب نبرده است و خانواده‌ی همه آنان در صحت و سلامت هستند اما واقعاً روزگار بدی را تجربه می‌کنیم و هر چه امروز مسئولان به داد ما برسند گوشه‌ای از کم‌کاری گذشته‌ی آنان را جبران نخواهد کرد.
سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد این بار باید مسئولان استانی به‌جای تشریح و توجیه وضعیت به دنبال راهکاری عملی برای ایمن‌سازی میناب در برابر بلایای طبیعی باشند و پاس‌کاری بین‌دستگاهی دوای درد مردم نخواهد بود. در ضمن پیگیری مشکلات فعلی مردم به‌ویژه روستاییان کم‌بضاعت باید در اولویت قرار گیرد.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007