محصول ناخالص داخلي با احتساب نفت به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٩ به رقم ٧٠٧٩ هزار ميليارد ريال رسيده و کشور رشد اقتصادی نزدیک به یک درصد را به ثبت رسانده است.

به گزارش دلفین، بر اساس نتايج حساب‌هاي ملي فصلي مركز آمار ايران، محصول ناخالص داخلي با احتساب نفت به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٩ به رقم ٧٠٧٩ هزار ميليارد ريال رسيده و کشور رشد اقتصادی نزدیک به یک درصد را به ثبت رسانده است؛ این در حالی است که رشد اقتصادی کشور در دو سال‌ گذشته منفی بوده و با ۹٫۴- و۶٫۳- مردم روزهای ناخوشایندی را در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ تجربه کردند.
بر اساس این آمار در سال گذشته رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي ٣,٥، گروه صنایع و معادن٤.٢ و گروه خدمات ٢- درصد نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۸ رشد داشته‌اند که اگرچه وضعیت امیدوارکننده‌ای نیست اما شرایط از سال‌های گذشته بهتر شده است.
اما هرمزگان برخلاف میانگین کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ رشد مثبت را به ثبت رساند با این حال بررسی روند رشد اقتصادی در هرمزگان طی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کاملاً تأسف‌بار است. هرمزگان در سال ۱۳۹۷ رشد ۳٫۲ درصدی، در سال ۱۳۹۸ رشد ۱٫۳ درصدی و در سال ۱۳۹۹ رشد ۱٫۴– درصدی را تجربه کرده است که نمایانگر افول رشد اقتصادی در این منطقه است و مدیران اقتصادی استان باید چرایی این نمودار کاهشی را تحلیل و دلایل آن را برای افکار عمومی شفاف‌سازی کنند.
گفتنی است در سال ۱۳۹۹ هرمزگان چهاردهمین استان کشور به سبب رشد اقتصادی بوده است که با ظرفیت‌های موجود هم‌خوانی چندانی ندارد.

گزارش اختصاصی:فرزانه بخشی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001