شوربختانه این روزها امارات کعبه آمال و آرزوی خانواده‌های ایرانی به‌ویژه هرمزگانی شده است.

به گزارش دلفین، ایرانیان تحصیل‌کرده قبلاً به سوئد، استرالیا، کانادا، آمریکا، انگلیس، هلند، فرانسه، اکراین، روسیه و … مهاجرت می‌کردند اما اینک از نقاش، بقال و بازنشسته گرفته تا لوله‌کش، کابینت‌ساز، آشپز، برق‌کار، آرایشگر و هر صنفی که فکرش را بکنید، متقاضیان مهاجرت به ترکیه، عمان و امارات هستند. در این گزارشی به دلایل ملموس و مستند سیر صعودی مهاجرت ایرانیان و هرمزگانی‌ها به امارات می‌پردازیم.
تجربه شیرین سفر به دوبی
اخیراً یکی از دوستان کارمندم بیش از ۷۰ میلیون تومان هزینه کرده بود تا در سفری یک‌هفته‌ای دبی را ببیند. او پس از بازگشت از سفر علی‌رغم اینکه در رانندگی جریمه شده و سختی‌های مختصری هم متحمل شده بود باز از این هزینه‌کرد ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت: اگر برایم پیش بیاید مجدداً این سفر را تکرار می‌کنم.
آرامش و نظم، بدون تبعیض
او حاضر بود چند سال پس‌اندازش را خرج یک سفر یک‌هفته‌ای به دبی بکند. دلیلش را از او پرسیدم، او خیلی مختصر پاسخ داد: آرامش داشتم، نظم بود و فارغ از هر ملیت و مذهب و رنگ و مقام و منصبی موردتوجه و احترام قرار می‌گرفتی.
حس قدر دانسته نشدن
این دوست ورزشکار ما بیان می‌داشت: من در فلان رشته ورزشی رکورددارم ولی همکار من که صندلی کنار دست من نشسته است این موضوع را نمی‌داند و حتی مسئول من آن را به‌عنوان ارزش و افتخار تلقی نمی‌کند.
وی ادامه داد: در ضمن من نرم‌افزاری طراحی کرده‌ام که به بهره‌وری اداره‌ام کمک می‌کند و سالانه از خروج ارز قابل‌توجهی جلوگیری می‌کند اما از سوی مسئولان هیچ انگاشته شده، علی‌رغم اینکه حاضرم صفر تا صد آن را به‌صورت رایگان اجرا کنم اما کسی حاضر به همکاری نیست و من هم دیگر انگیزه انجام کارهای خلاقانه را ندارم و در حد یک کارمند معمولی کار می‌کنم.
تبدیل شدن امارات به کعبه آمال مردم هرمزگان
شوربختانه این روزها امارات کعبه آمال و آرزوی خانواده‌های ایرانی به‌ویژه هرمزگانی شده است. اماراتی که تا سال‌های نه‌چندان دور حتی مایحتاج روزانه‌‌اش را از بندرعباس و بندرلنگه تهیه می‌کرد الان با پیشرفت بی‌نظیرش به‌جایی رسیده است که هر کسی از هر جای دنیا دوست دارد خودش را به آنجا برساند.
قطعاً سیاست‌گذاران اماراتی در اتاق‌های فکرشان تلاش‌های خاص و تأثیرگذاری می‌کنند. ارائه ویزای ۱۰ ساله طلایی به نخبگان در هر زمینه‌ای در امارات و تعریف شده است و آنان بسته‌های تشویقی و حمایتی برای مهاجرت از ورود نخبگان به این کشور به صورت عمومی منتشر کرده‌اند چرا که معتقدند این ترفند یکی از راهکارهای ساخت جامعه انسانی فرهیخته و ثروت آفرینی برای سرزمین شیخ‌نشین امارات متحده عربی است.
ادامه‌ی راه آمریکا
امارات دقیقاً راه ایالات‌متحده آمریکا را در استفاده از جامعه نخبگان پیش گرفته است. به‌عنوان‌مثال تیم‌های استعدادیاب اماراتی تمام رویدادهای ریزودرشت کشورهای همسایه مخصوصاً ایران را زیر نظر دارند و همه اتفاقات حتی به‌ظاهر بی‌اهمیت از سوی مسئولان ما را مهم می‌پندارند و برای آن برنامه دارند.
پیشنهاد به ورزشکاران پرورش اندام هرمزگان
جالب است بدانید اماراتی‌ها مسابقات پرورش اندام هفته گذشته هرمزگان را نیز بررسی کرده بودند و به چهره‌های شاخص این رقابت‌ها نیز پیشنهاد داده بودند که به امارات مهاجرت کنند.
فرآیند فرار نسل‌ها
امارات متحده عربی با عنوان «ویزای طلایی» و ویزای سبز با هدف جذب افراد متخصص و حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و نخبگان، محققان در زمینه‌های مختلف علمی، دانش‌آموزان و استعدادهای درخشان، افراد خلاق در حوزه فرهنگ و هنر، مخترعین، مدیران اجرایی، صاحبان شرکت پیشرو و معتبر بین‌المللی، پزشکان و متخصصان، دارای مدرک دکتری حرفه‌ای، عضویت در سازمان‌ها و مجامع علمی معتبر مزایای ویژه‌ای برای خود، خانواده، کارکنان و خانواده‌هایشان در نظر گرفته است که منجر به فرار نسل‌ها می‌شود.
این دست زرق‌وبرق‌ها و برندسازی اماراتی‌ها از یک سو و راندن، سرکوب و بی‌توجهی به جامعه نخبگان در استان مرزی هرمزگان از جانب دیگر قطعاً موجب فرار مغزها خواهد شد. به همه ی این موارد گرانی افسارگسیخته، بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی موجود نیز اضافه کنید و در این وضعیت نیز افراد تا دستشان به دهانشان می‌رسد فرار را بر قرار ترجیح دهند.
البته ناگفته نماند که بعضی از گرانی‌ها و تصمیم سازی ها، تحقیرآمیز و نگران‌کننده است. همین بس که شهروندان کشور کوچک حاشیه‌نشین خلیج فارس به فضا سفر می‌کنند و در این سوی خلیج فارس جامعه متمدن و بزرگ، نگران قیمت تخم‌مرغ و گوجه برای یک املت ساده هستند.

گزارش اختصاصی:یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001