بندرکنگ شهر کوچکی با گنجینه‌ای از معماری تاریخی است که در غرب استان هرمزگان واقع شده است.

به گزارش دلفین، روز پنج‌شنبه است. وسایلمان را جمع می‌کنیم و با مراجعه به سه‌راه جهانبار سوار بر خودروهای بندرعباس-بندرلنگه می‌شویم تا خود را به بندرکنگ برسانیم. از این شهر تعریف‌های بسیاری شنیده‌ایم.
بندری با معماری تاریخی
بندرکنگ شهر کوچکی با گنجینه‌ای از معماری تاریخی است که در غرب استان هرمزگان واقع شده و این شهر از قدیم‌الایام به‌عنوان ‌‌شاهراه تجاری خلیج فارس درگذر زمان به‌حساب می‌آمده و مستندات و شواهد تاریخی نیز از این موضوع حکایت دارد که بندرکنگ از دیرباز مرکز رفت‌وآمد دریانوردان سخت‌کوش بوده است.
حفظ و احیای بندر
بعد از قریب به سه ساعت به بندر کنگ می‌رسیم. با نگاهی عمیق به چشم‌اندازهای این شهر تاریخی درمی‌یابیم که مسئولان و ساکنان این شهر در راستای بازسازی، مرمت و احیا بافت‌های تاریخی، با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته‌اند؛ البته شناخت و آگاهی کامل مدیران بومی نسبت به این منطقه در رقم خوردن چنین اتفاقی بی‌تأثیر نبوده است.
مردم محلی معتقدند که ساکنان این منطقه با احیا و مرمت بناهای تاریخی از یک سو به اجداد و نیکانشان احترام گذاشته‌اند و از سویی دیگر هم به پیشبرد اهداف در راستای توسعه گردشگری پایدار، رونق اقتصادی و همچنین جذب هرچه بیشتر گردشگران به این منطقه کمک بسزایی کرده‌اند.
فرهنگ کنگی‌ها
آداب‌ورسوم مردمان بندر تاریخی کنگ با فرهنگ‌های مختلفی نظیر هند، آفریقا و عرب‌زبان‌ها تلفیق شده است؛ یعنی باید این بندر را بندری چندفرهنگی بنامیم که سعی کرده تا از میان اعصار خود را به‌سلامت عبور دهد.
بهسازی شهر
در این سفرنامه اما متوجه شدیم که در چند سال اخیر در شهر تاریخی بندرکنگ، اقدامات فراوانی در راستای بهسازی زیرساخت‌های شهری ازجمله بهسازی معابر، آسفالت خیابان‌ها، جدول‌گذاری بلوارها و… صورت گرفته است و موضوعی که چگونگی وقوع آن را در دیدار با شهردار بندرکنگ جویا شدیم.
عمل به وظایف قانون
ایوب زارعی در ارتباط با عملکرد ۹ ساله در سمت شهردار شهر جهانی بندرکنگ گفت: بهسازی زیرساخت‌های شهری طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در بند ۱ و ۲۵ یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری است و ما تنها به وظایف قانونی خود عمل کرده‌ایم.
زارعی اظهار داشت: در این مدت احداث بلوار دریانوردان، تقویت روشنایی شهر و ایجاد فضای سبز، روکش و آسفالت خیابان صیادان، هفت هزار و ۹۰۰ مترمربع زیرسازی و آسفالت خیابان بعثت و کوچه‌های اطراف آن، روکش و آسفالت خیابان وحدت، تکمیل آسفالت سلطان العلما کنخ، آسفالت محله کوش و اطراف مسجد حسین بن علی تا تالار گلبت، زیرسازی و آسفالت محله قزوینی، زیرسازی خیابان اصلی شهرک فردوس، زیرسازی اصلی شهرک خاتم‌الانبیا (ص) و ده‌ها اقدام برگ و کوچک دیگر در حوزه‌ی عمرانی صورت پذیرفته و درمجموع حدود ۱۶ کیلومتر خیابان‌کشی و حدود ۷۰۰ هزار متر آسفالت انجام شده است.
ارتقا سطح کیفی نیروهای انسانی
شهردار بندرکنگ بیان داشت: تمام تلاشمان بر این است که بتوانیم نیروی انسانی متخصص را در حوزه‌های مختلف پرورش دهیم و با این ترفند خدمات مناسب‌تری را به شهروندان ارائه دهیم.
احیای بناهای تاریخی
وی ضمن تشریح اقدامات در حوزه‌ی مرمت و احیا بناهای تاریخی و فرهنگی کنگ، تصریح کرد: دانشجویانی را که موضوع پایان‌نامه آن‌ها بافت‌های تاریخی بود دعوت کردیم تا در قالب تکمیل پایان‌نامه‌شان با مستندسازی بافت تاریخی ما را یاری دهند تا از این طریق بتوانیم مرحله‌به‌مرحله با مطالعات گسترده‌تر کار را به پیش ببریم.
انتخاب کنگ به‌عنوان شهر نمونه
زارعی اظهار داشت: در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور جلسه‌ای را در تهران تشکیل داد و بندرکنگ به‌عنوان اولین شهر مطالعاتی در راستای بازسازی و احیا قرار گرفت و در این زمینه تمام سعی‌مان بر این بود تا بافت‌های تاریخی بندرکنگ را مستندسازی کنیم و در همین راستا گزارش‌هایی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه دادیم.
ارائه زبان الگوی بوم گردشگری
وی در ادامه ضمن اشاره به سابقه‌ی ریاست هیئت کوهنوردی بندر کنگ، اضافه کرد: به دلیل تجربیاتم در این زمینه از فعالان عرصه گردشگری دعوت کردم تا با شهرداری همکاری کنند و در پی آن بتوانیم زبان الگوی بوم گردشگری را ارائه دهیم و در حال حاضر جوانان بومی بندرکنگ با ارائه بسته‌های اقتصادی و بوم گردشگری می‌توانند زمینه‌ی توسعه پایدار با جذب گردشگران را فراهم کنند.
واگذاری اختیارات میراث فرهنگی‌
شهردار بندر کنگ گفت: وزارت میراث فرهنگی و شهرداری‌ها همیشه با هم در تقابل هستند و زمانی که شهرداری بندرکنگ برای اولین بار در کشور، مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی را بر عهده گرفت و توانست از این آزمون سربلند بیرون آیند، اداره میراث فرهنگی اختیارش را به شهرداری واگذار کند که اتفاق ویژه‌ای بود.
مشارکت مردمی و ایجاد رونق اقتصادی
وی ضمن بیان این‌که همه مردم باید در جهت ارتقا کیفیت شهر گام‌های مؤثری را بردارند، افزود: احیا و باززنده‌سازی بازار و شهر بندرکنگ در وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان تأثیرگذار بوده است.
زارعی افزود: زمانی که از طریق جوامع بین‌المللی، یک شهر با تمام ظرفیت‌هایش معرفی شود، قطعاً باعث رونق معیشت مرم می‌شود و مؤید این موضوع آن است که ما در شهرکنگ مغازه‌ای خالی یا خانه‌ای بدون استفاده و برای اجاره نداریم و این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که وضعیت اقتصادی شهر رو به بهبود است و پویایی وجود دارد.
مرمت آری، تخریب نه!
وی عنوان کرد: مردم دریافته‌اند که بافت‌های فرسوده و تاریخی را نباید نابود کرد بلکه در راستای حفظ، بازسازی و احیا بافت‌های تاریخی باید نهایت تلاش را انجام داد چراکه این رویکرد فرصت برای جذب گردشگران را بیشتر می‌کند.
توجه به آموزش
شهردار بندرکنگ گفت: در سال ۱۳۹۵ رشته گردشگری برای تدریس در دانشگاه شهر به تصویب رسید چراکه اشتغال فارغ‌التحصیل این رشته در بندر کنگ تضمین شده است و فعالان عرصه گردشگری با اتکا به دانش روز توانسته‌اند در کار خود موفق شوند.
زارعی به فعالیت‌های تعلمی در سطح دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: اقامتگاه بومگردی یونسی یکی از بناهای تاریخی است که آن را برای آموزش و اقدامات پژوهشی دانش آموزان و نیروهای فعال در عرصه گردشگری در نظر گرفتیم و این‌گونه زمینه اشتغال و کارآفرینی آن‌ها هم فراهم می‌شود.
وی در ادامه گفت: هم‌اکنون ۱۲ نفر از دانش آموزان رشته گردشگری به نحو احسن این اقامتگاه بومگردی را اداره می‌کنند و برای تشویق و یادگیری و شناخت بهتر دروس و… بخشی از درآمد اقامتگاه بومگردی به دانش آموزان داده می‌شود.
حراست از دانش لنج سازی
وی گفت: برای اینکه بتوانیم اقتصاد گردشگری و گردشگری دریایی را در بندرکنگ فعال کنیم، لنجی را خریداری کردیم که قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد اما برابر قانون تمام شناورهایی که قدمت آن به ۲۰ سال می‌رسد از رده خارج هستند و در همین راستا طی جلساتی با دریانوردان تصمیم بر این شد تا دانش لنج‌سازی را هم در حوزه گردشگری دریایی به لحاظ بومگردی احیا کنیم.
وی گفت: با خرید لنج های قدیمی می‌توان آن را با احیا و مرمت سازی به چرخه گردشگری دریایی بازگردانیم یا اینکه از لنج‌های فرسوده برای المان‌های شهری استفاده کنیم.
وی ابراز داشت: لنج بومی ایرانی یکی از زیباترین لنج‌های جهان به‌حساب می‌آید و طراحی آن به صورتی است که به‌راحتی می‌توان با آن تا اقیانوس هند رفت و به‌سلامت بازگشت.
شهردار بندرکنگ گفت: دانش و مهارت لنج سازی در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث ناملموس در معرض خطر ثبت شد و ما سعی کردیم تا این میراث را حفظ کنیم و با برگزاری همایش ملی تاریخ و فرهنگ و تمدن خلیج فارس تلاش کردیم تا به شناخت بهتر نسبت به اقتصاد منطقه و منابع ملی و تاریخی دست یابیم.
تدوین تاریخ شفاهی دریانوردی
وی افزود: در همین راستا و با هدف جمع‌آوری تاریخ شفاهی دریانوردان با بیش از ۲۰۰ دریانورد مصاحبه‌هایی انجام دادیم و این تاریخ شفاهی به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر شد.
زارعی در پایان افزود: هدف از راه‌اندازی مرکز سرمایه‌گذاری بندرکنگ در سال ۱۳۹۵ تعامل با شهرهای هم‌جوار در حوزه سرمایه‌گذاری، رفع موانع سرمایه‌گذاری و همچنین شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و… است.
ایستگاه پایانی
سرانجام پس از دیدار با شهردار روانه‌ی گوشه و کنار شهر شدیم و ضمن بازدید از اقامتگاه‌ها، اماکن بوم‌گردی، بررسی زیرساخت‌های شهری و گفت‌وگو با مردم خونگرم بندرکنگ و گذراندن یک شب در هوای مطبوع این شهر روانه‌ی بندرعباس شدیم و دریافتیم که اگر مدیریتی اصولی بر یک شهر حاکم شود می‌توان تغییرات بزرگی را رقم زد.

  • نویسنده : 1001