آب نیز در قشم دچار همین معضل است و قسمتی از جزیره زیر نظر منطقه آزاد و قسمتی نیز زیر نظر آبفا هرمزگان مدیریت می‌شود و همین مسئله به نارضایتی‌های گسترده منجر شده است.

به گزارش دلفین، بحران تأمین آب در جزیره‌ی قشم سال‌هاست که با روح و روان جزیره‌نشینان بازی می‌کند و هزینه‌های زندگی را برای لب‌تشنگان نشسته بر لب دریا بسیار بالا برده و به دردسری همیشگی خصوصاً در روستاها بدل شده است؛ موضوعی که می‌تواند روند توسعه را به‌ویژه در جوار ژئوپارک‌ها به مخاطره بیندازد؛ اما ریشه‌های این موضوع چیست و چه راهکارهایی باید اتخاذ شود؟!
آغاز حاکمیت دوگانه
اگر بخواهیم موضوع را به‌صورت تاریخی مورد کنکاش قرار دهیم باید به سال ۱۳۶۹ و آغاز فعالیت سازمان منطقه آزاد در جزيره قشم بازگردیم؛ اتفاقی که طی سال‌ها به تداخل وظایف مدیران دستگاه‌ها با مدیریت سازمان در حریم قانونی شهرها و روستاها انجامیده و مشکلاتی را برای جزیره‌نشینان به وجود آورده و حاکمیت دوگانه را سبب شده است.
مردم در منگنه
آب نیز در قشم دچار همین معضل است و قسمتی از جزیره زیر نظر منطقه آزاد و قسمتی نیز زیر نظر آبفا هرمزگان مدیریت می‌شود و همین مسئله به نارضایتی‌های گسترده منجر شده است. واقعیت چنین است که در بسیاری از روستاهای قشم آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود و مردم مجبورند آب را به قیمت گزافی خریداری کنند.
بنا بر اعلام قشم‌وندان آب در زمان وصل شدن نیز فشار مناسبی ندارد و عملاً بسیاری از روستاها دیگر فاقد شرایط لازم برای اسکان هستند و همین مسئله علی‌رغم توسعه‌ی گردشگری روستایی به افزایش مهاجرت‌ها منجر خواهد شد.
آب‌شیرین‌کن‌هایی که کافی نیستند
بنا بر آخرین اطلاعات منتشر شده، در وضعیت فعلی چهار آب‌شیرین‌کن در جزیره قشم با ظرفیت اسمی ۲۴ هزار مترمکعب در روز در حال خدمت‌رسانی هستند که اجرای دو طرح افزایش ظرفیت نیز در منطقه رمچاه و باسعیدو به ظرفیت فعلی خواهد افزود اما این طرح‌ها هنوز نتوانسته‌اند نیاز آبی قشم را تأمین کنند، این در حالی است که مجموعه روستاهای غرب جزیره قشم شامل روستاهای چاهو شرقی، چاهو غربی، عایشه آباد، سرریگ، دولاب، تم گس، درکوه، کانی، کنارسیاه، دوستکوه، گوری، مرادی و باسعیدو قرار بود برای همیشه با این طرح از بحران خارج شوند که این امر به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است.
میسر بودن تمام شرایط برای حل معضل
کارشناسان عمده‌ی مشکل آب در قشم را ضعف در مدیریت و کمبود منابع عنوان می‌کنند که به نظر می‌رسد با تحویل مدیریت آب به سازمان منطقه آزاد و تجمیع منابع استانی و کشوری این مسئله را می‌توان به‌خوبی مدیریت کرد.
در وضعیت فعلی ایجاد ارتباط مؤثر بین منطقه آزاد به دلیل حضور سعید محمد با استانداری هرمزگان به سبب حضور مهدی دوستی، میسرتر از هر زمان ممکن است و حضور شهرام داوری به‌عنوان نیرویی بومی در رأس مدیریت آب‌ و برق سازمان منطقه آزاد می‌تواند به بهتر اجرا شدن کار کمک کند.
امروز همگان توقع دارند که یک‌بار برای همیشه مجموعه سازمان منطقه آزاد با جلب اعتماد پایتخت‌نشینان در هیئت دولت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مأموریت کلیدی حل مشکل بی‌آبی قشم را سرانجام برساند تا روستاها با تبعیض در اختصاص منابع مواجه نباشند و بتوان با یک سازمان به‌عنوان متولی روبه‌رو شد.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است