مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به هرمزگان هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به سایت‌های پرورش میگو استان مصوب شد که تاکنون حدود 90 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

به گزارش دلفین، چندی پیش «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان از تصویب یک هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو خبر داد که اجرای آن در افزایش راندمان تولید مزارع موجود و طرح‌های توسعه‌ای بخش شیلات اثربخش خواهد بود. برای بررسی تأثیرات این تصمیم گفت‌وگویی اختصاصی را با «عبدالرسول دریایی» مدیرکل شیلات هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
۱۴ هزار هکتار مزرعه چشم‌انتظار زیرساخت برقی
نخستین پرسش ما از مدیرکل شیلات هرمزگان به گستره‌ی تأثیر این طرح مرتبط بود که وی در این رابطه بیان داشت: هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در استان در حال احداث است که در صورت بهره‌برداری فاقد برق خواهند بود، ازاین‌رو اجرای این طرح می‌تواند تأثیر شگرفی در میزان تولیدات شیلاتی هرمزگان داشته باشد.
موانع مراکز تکثیر
دریایی اضافه کرد: همچنین اخذ انشعاب برق برای احداث مراکز تکثیر نیز یکی دیگر از موانع است، به‌عنوان‌مثال در جزیره قشم شرکت آبزی گستر نصر در این زمینه مشکلات بسیاری دارد که امیدواریم بتوانیم با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز آنان را نیز یاری کنیم.
۹۰ میلیارد تخصیص یافته است
وی در پاسخ به میزان بودجه‌ی تخصیص یافته در شرایط کنونی نیز گفت: در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به هرمزگان هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به سایت‌های پرورش میگو استان مصوب شد که تاکنون حدود ۹۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
افزایش ظرفیت تولید
مدیرکل شیلات هرمزگان در پاسخ به این پرسش که با این اقدام چند درصد به تولید استان اضافه می‌شود و چشم‌انداز تولید ماهی و میگو چه میزان تعیین شده است، نیز گفت: در صورت برق‌رسانی به مزارع فاقد برق بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن به تولید میگوی پرورشی استان اضافه خواهد شد همچنین با راه‌اندازی مراکز تکثیر ماهیان دریایی طرح‌های پرورش ماهی در قفس به‌سرعت توسعه خواهند یافت.
اولویت با سایه خوش و حسنلنگی
وی در خصوص اولویت‌ها در اجرای این طرح نیز بیان داشت: سایت‌های پرورشی میگوی مردمی از جمله سایه خوش بندرلنگه و حسنلنگی بندرعباس جزء سایت‌های اولویت‌دار هستند که در امور مرتبط با آن‌ها تسریع خواهد شد.
دریایی به تقویم زمانی پرورش میگو در هرمزگان نیز اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان پرورش‌دهندگان می‌توانند در دو کراپ یا نوبت پرورش میگو را انجام دهند و این زمان‌بندی از اسفندماه آغاز و تا پایان تیرماه امکان ذخیره‌سازی وجود دارد و مزارعی که می‌خواهند دو نوبت تولید داشته باشند معمولاً در اواخر خردادماه و اوایل تیرماه اقدام به برداشت میگوی پرورشی می‌کنند و سپس ذخیره‌سازی نوبت دوم را انجام می‌دهند که درنهایت پرورش‌دهندگان تا پایان آبان ماه باید نسبت به برداشت تمامی میگوهای پرورشی اقدام کنند.
منتظر تشریفات
وی در پایان در خصوص زمان آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز گفت: شروع پروژه‌های برق‌رسانی به سایت‌های پرورش میگو پس از تخصیص اعتبارات لازم، ابلاغ موافقت‌نامه، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام خواهد شد.

گفت و گوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001