در این شرایط شایسته است تا دلسوزان هرمزگان برای پیشگیری از یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی و تبدیل گوشه‌گوشه‌ی استان به سراوانی دیگر دست‌به‌کار شوند.

به گزارش دلفین، در حال حاضر در استان هرمزگان اگر خوش‌بینانه به ماجرا بنگریم تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از حجم زباله بازیافت می‌شود و نبود فرهنگ تفکیک، فقدان سیستم جمع‌آوری صحیح و ایجاد نشدن زیرساخت‌های مناسب برای بازیافت، گستره‌ی وسیعی از استان را بحران‌های زیست‌محیطی مواجه کرده است و بعید نیست در سال‌های آینده این بحران‌های زیست‌محیطی به بحران‌های بهداشتی و اجتماعی نیز بدل شود؛ موضوعی که «حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز در نشست با خبرنگاران بر آن تأکید داشت.
همه شهرها طرح جامع مدیریت پسماند دارند اما…
وی ضمن اشاره به این‌که تمام شهرهای استان هرمزگان دارای طرح جامع مدیریت پسماند هستند و تأییدیه‌های وزارت کشور نیز در این رابطه کسب شده است، افزود: مطابق با این تأییدیه‌ها شهرداری‌ها می‌توانند تقاضای تأمین اعتبار داشته باشند تا سایت‌های دفن پسمانده شهری را ایجاد کنند.
خطر شیرابه‌ها
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان یکی از مهم‌ترین وظایف سایت دفن پسماند را جلوگیری از نفوذ شیرابه‌ها و آلودگی محیط‌ عنوان کرد و گفت: شیرابه‌های زباله نمی‌توانند به زمین نفوذ کنند و روی زمین جاری می‌شوند و در زمان بارندگی نیز شیرابه زباله که آلایندگی بالایی دارد به آبگیرها، رودخانه‌ها و دریا وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال روزانه حدود ۴۰۰ تن زباله وارد سایت پسماند بندرعباس می‌شود که بر اساس بررسی‌های کارشناسانه حدود ۸۰۰ لیتر شیرابه از آن خارج و جاری می‌شود.
فقط حاجی‌آباد دفن اصولی صورت می‌گیرد
مسیحی تازیانی در خصوص پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست برای ایجاد سایت‌های دفن پسماند نیز اذعان داشت: مکاتبات بسیاری داشته‌ایم چراکه هیچ‌کدام از سایت‌های دفن پسماند استان استاندار نبودند و سال گذشته سایت پسماند در شهرستان حاجی‌آباد به بهره‌برداری رسید و سایت شهرستان بستک نیز در حال اتمام است و همچنین سایت پسماند در بندرکنگ و بندرلنگه هم پیشرفت داشته است.
تولید روزانه دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی
وی در تشریح میزان پسماند بیمارستانی تولیدی در استان نیز بیان داشت: ۱۹ بیمارستان در سطح هرمزگان، به‌طور روزانه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و همچنین ۷۶۲ مرکز درمانی هم روزانه حدود هزار و ۱۲۰ کیلوگرم پسماند عفونی تولید می‌کنند که بخشی از پسماندها به‌صورت متمرکز بی‌خطر و بخش دیگر از پسماندها طی قراردادی با شهرداری در محل پسماندها دفن می‌شود.
سرنوشت پسماندهای صنعتی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان به پسماندهای صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: میزان پسماندهای صنعتی تولیدی در هرمزگان بیش از ۸۵۰ هزار تن در سال است که بیشتر پسماند مربوط به واحدهای صنعتی، معدنی و نفتی است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در استان هرمزگان سایتی برای بی‌خطرسازی پسماندها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پسماندهای نفتی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و سایر پسماندهای صنعتی نیز که ماهیت مایع یا اسیدی دارند به استان‌های سمنان و اصفهان که دارای دستگاه‌ها و تجهیزات ویژه‌ی بی‌خطرسازی این‌گونه زباله‌ها هستند، فرستاده خواهد شد.
مشکل تفکیک از مبدأ
مسیحی تازیانی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کارگروه مدیریت پسماندها بر موضوع تفکیک پسماند از مبدأ تأکید بسیاری کرده اما متأسفانه هنوز این امر مهم تحقق پیدا نکرده است و امسال موضوع مهم تفکیک پسماندها از مبدأ را با جدیت در کارگروه مدیریت پسماندها پیگیری خواهیم کرد.
وی در پایان به ضایعاتی‌های درون و پیرامون شهرهای هرمزگان نیز اشاره کرد و گفت: این صنوف غیرقانونی در حوالی شهر و روستاها به‌صورت قارچ گونه شکل گرفته‌اند و شهرداری‌ها باید با آن‌ها با جدیت برخورد کنند و نظارت دقیقی بر این موضوع مهم داشته باشد.
از سراوان شدن پیشگیری کنیم
در این شرایط شایسته است تا دلسوزان هرمزگان برای پیشگیری از یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی و تبدیل گوشه‌گوشه‌ی استان به سراوانی دیگر دست‌به‌کار شوند و با تأمین بودجه‌ی موردنیاز از بروز مصیبتی برگشت‌ناپذیر جلوگیری کنند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001