هنوز قشر وسیعی از مردم اهمیت حفظ بهداشت این منطقه را درک نکرده‌اند و باید گفت که گنو به سرزمین آشغال‌ها بدل شده است.

به گزارش دلفین، کوه گنو با دو هزار و ۳۴۷ متر ارتفاع یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفرجگاه‌های شهر بندرعباس است که به دلیل هوای مطبوع و طبیعت زیبا از مهم‌ترین مراکزی به‌حساب می‌آید و خانواده‌های بندرعباسی پایان هفته خود را در این مکان سپری می‌کنند. گروه‌های ورزشی و طبیعت‌گردی نیز علاقه‌ی خاصی به گنو دارند و در شهری با امکانات کم همچون بندرعباس این کوه نعمتی بزرگ در تأمین سلامت جسم و روح بندرنشینان به‌حساب می‌آید. بااین‌حال اپیدمی کرونا و سپس وقوع زلزله باعث شد تا برای ماه‌های مدیدی درهای این منطقه روی طبیعت‌دوستان بسته شود و گنو بتواند اندکی به بکری پیشین خود بازگردد و حجم زباله‌های انباشته نیز کاهش یابد. بااین‌حال هنوز قشر وسیعی از مردم اهمیت حفظ بهداشت این منطقه را درک نکرده‌اند و باید گفت که گنو به سرزمین آشغال‌ها بدل شده است؛ موضوعی که «حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز آن را تائید کرد.
سه مرحله پاک‌سازی کرده‌ایم
مسیحی تازیانی با ابراز ناخرسندی از فرهنگ پایین برخی از گردشگران منطقه‌ی گنو، نگاهداشت این منطقه را موضوعی حیاتی عنوان کرد و گفت: پس از زلزله شدیدی که سال گذشته در هرمزگان اتفاق افتاد، کارکنان حفاظت محیط‌زیست در سه مرحله با استفاده از ادوات جمع‌آوری زباله و همچنین همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات مؤثری را در راستای پاک‌سازی طبیعت این منطقه انجام دادند، چراکه به دلیل ‌بی‌توجهی شهروندان در حاشیه‌ی دره‌ها و جاده‌ها با تجمع زباله مواجهه بودیم.
بنرها و گشت‌هایی که افاقه نکرد
وی اذعان داشت: با این حال پس از بازگشایی گنو، به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز سعی کردیم با نصب بنر و دست‌نوشته‌هایی اهمیت حفاظت از محیط‌زیست را متذکر شویم و همچنین گشت‌های یگان حفاظت از محیط‌زیست را در مناطق حفاظت‌شده مستقر کردیم اما این مسئله در نتیجه‌ی نهایی تأثیر زیادی نداشت.
پلاستیک‌های اهدایی نیز در طبیعت رها شدند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان عدم اعطای پلاستیک زباله به گردشگران را تکذیب کرد و افزود: همکاران ما در راستای پاک‌سازی طبیعت پلاستیک زباله را در اختیار شهروندان قرار می‌دادند اما متأسفانه آن‌ها بدون توجه به عواقب آن، زباله‌ها را در مناطق حفاظت‌شده رها کرده‌اند.
امکان دریافت ورودی وجود ندارد
مدیرکل اداره محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به این‌که این روزها درک واقعي اهميت زیستگاه‌های حياتي از سمت شهروندان بسيار پايين است، اضافه کرد: مناطق حفاظت‌شده داراي اهميت بالايي از جمله کارکردهای تفریحی و گردشگری است و در عمل نمی‌توان از ورود‌ گردشگران به پارک‌های ملی جلوگیری کرد با این حال با توجه به قوانین قادر نخواهیم بود از بازدیدکنندگان ورودی بگیریم تا بخشی از هزینه‌ها از این مجرا تأمین شود.
وی در پایان یادآور شد: با این حال با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رابطه با موضوع مناطق حفاظت‌شده صحبت کرده‌ایم، بنابراین تدابیری اتخاذ خواهد شد تا بتوانیم از شهروندان برای ورود به مناطق طبیعی که دارای پتانسیل‌های گردشگری و تفریحی هستند هزینه‌هایی دریافت کنیم و البته موضوع فرهنگ‌سازی را نیز باید تمام دستگاه‌های متولی موردتوجه قرار دهند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007