لغو اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی و آزاد شدن قیمت آرد سبب شد تا قیمت نان باگت به‌شدت افزایش پیدا کند و همین موضوع به کسادی بازار ساندویچی‌ها به‌ویژه ساندویچی‌های کوچک و سنتی انجامیده است.

به گزارش دلفین، لغو اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و آزاد شدن قیمت آرد سبب شد تا قیمت نان باگت به‌شدت افزایش پیدا کند و همین موضوع به کسادی بازار ساندویچی‌ها به‌ویژه ساندویچی‌های کوچک و سنتی انجامیده است. یکی از محله‌های معروف بندرعباس در عرضه‌ی ساندویچ به‌ویژه فلافل، محله‌ی ۲۲ بهمن است که عمده‌ی ساکنان آن را اقشار کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند و این افراد در دکه‌هایی مبادرت به فروش ساندویچ‌های ارزان‌قیمت می‌کنند و طبقه‌ی اجتماعی مشتری‌های آنان نیز همواره مشخص است. با این حال تغییرات اخیر در قیمت‌ها و گران شدن نان باگت و سایر اقلام فشار زیادی به ساندویچ‌فروشی‌های ۲۲ بهمن وارد کرده است.
فشار به دهک‌های پایین و قشر متوسط جامعه
«دایی مهران» یکی از اغذیه‌فروشان این محله در گفت‌وگو با دلفین ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت پیش‌آمده و همچنین دو برابر شدن قیمت نان باگت و روغن در سراسر کشور، اظهار داشت: در چند روز اخیر، مردم با گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی شامل ماکارونی، مرغ، انواع نان و روغن مواجه بودند و همین مسئله باعث شد تا شرایط زندگی برای مردم بالأخص دهک‌های پایین و قشر متوسط جامعه سخت‌تر شود.
وی بیان داشت: این اوضاع به‌ظاهر آرام بندرعباس را که به‌وضوح مشاهده می‌کنیم نشانه خوبی نیست، در واقعیت مردم شهرم از درون خسته‌اند.
با این گرانی حفظ مشتری بسیار سخت است
این اغذیه‌فروش عنوان کرد: پنج سال از راه‌اندازی دکه فلافلی‌ام می‌گذرد با این حال اگر بخواهم وضعیت فروش ساندویچ فلافل را از گذشته تا به اکنون با هم مقایسه کنم باید گفت در گذشته اوضاع فروش ساندویچ فلافل و هات‌داگ پنیری روبه‌راه بود اما هم‌اکنون با این افزایش قیمت‌ها در اقلامی شامل نان باگت، روغن و… حفظ مشتری بسیار سخت است و شرایط برای ادامه کار امکان‌پذیر نیست.
وی تصریح کرد: تا تعطیلات عید نوروز، یک بسته ۲۰ تایی نان باگت را با مبلغ ۱۴ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما هم‌اکنون با افزایش چند برابری نان باگت مواجه هستیم و در این وضعیت قیمت یک بسته ۲۰ تایی نان باگت حدود ۷۵ هزار تومان شده است و ما مجبوریم دو بسته ۴۰ تایی نان باگت را با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنیم.
قیمت می‌پرسند و می‌روند
محمد یکی دیگر از فروشندگان فلافل در این محله نیز گفت: این روزها اغلب مشتریانمان فقط قیمت‌ها را می‌پرسند و پس از شنیدن قیمت جدید ساندویچ فلافل، هات‌داگ و نوشابه از خرید منصرف و از کنار دکه‌های فلافلی رد می‌شوند.
نوشابه هم گران شده است
وی خاطر‌نشان کرد: قبل از آن‌که گرانی‌های نان و روغن به‌یک‌باره در سراسر کشور رخ دهد، فروشندگان فلافل در هرمزگان، یک صندوق نوشابه شیشه‌ای را با مبلغ ۹۶ هزار تومان خریداری می‌کردند اما هم‌اکنون یک صندوق نوشابه شیشه‌ای را با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.
وی اذعان داشت: در تعطیلات نوروز و با افزایش تردد مسافران به بندرعباس به میزان قابل‌توجهی مشتریانمان افزایش پیدا کرد، با این حال همان موقع هم یک ساندویچ فلافل را به مبلغ ۱۵ هزار تومان می‌فروختیم.
یک و نیم لیتر روغن ۷۵ هزار تومان
وی گفت: چهار روز پیش، من به بازار روز مراجعه کردم و در آنجا با کمبود روغن مواجه شدم اما از سر ناچاری، یک روغن یک و نیم لیتری را که اصلاً مناسب سرخ‌کردن هم نبود با قیمت ۷۵ هزار تومان خریداری کردم.
این فروشنده‌ی ساندویچ بیان داشت: در شرایط فعلی روغن حیات سایز کوچک ۶۸ هزار تومان و دو عدد مرغ متوسط هم حدود ۲۳۰ هزار تومان پای ما آب خواهد خورد.
وی گفت: در بازار اقلام اساسی همچون گذشته یافت نمی‌شود و متأسفانه قیمت اغلب اجناس رو به افزایشی را داشته است.
وی گفت: به‌یک‌باره بگویید که مردم بمیرند چراکه با یارانه اختصاصی نمی‌شود همچون گذشته زندگی کرد.
فقط افزایش قیمت نان نیست
عدنان یکی دیگر از فروشندگان فلافل در محله‌ی ۲۲ بهمن هم عنوان کرد: متأسفانه نه‌تنها قیمت نان که قیمت هات‌داگ پنیری، همبرگر و سایر اقلام مصرفی هم به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و ما ساندویچ ۱۵ هزار تومانی را با روغن با کیفیت یک و نیم لیتری به مبلغ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، تهیه می‌کردیم و امروز نمی‌دانیم باید ساندویچ‌های خود را به چه میزان گران کنیم.
مردم گرسنه‌اند
وی در پایان خطاب به مسئولان گفت: در قیمت کالاهای اساسی حد تعادل را برقرار کنید چراکه مردم گرسنه‌اند، از یک سو میزان حقوق و مزایا پایین است و از سوی دیگر قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط کاهش پیدا کرده است و واقعاً همه جامعه در حال قرارگیری زیر خط فقر است.
سخن پایانی
در این شرایط می‌طلبد تا مسئولان استان هرمزگان با اتخاذ راهکارهایی این مشاغل را از خطر تعطیلی نجات دهند و نگذارند غذای ارزان‌قیمت قشر ضعیف جامعه از سفره‌ها برچیده شود.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007