ساختمان‌های ناایمن بندرعباس، یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان و مسئولان این شهر است که با توجه به موقعیت استراتژیک، بافت و چیدمان شهری، ساماندهی و ایمن‌سازی آنان باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد.

به گزارش دلفین، ساختمان‌های ناایمن بندرعباس، یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان و مسئولان این شهر است که با توجه به موقعیت استراتژیک، بافت و چیدمان شهری، ساماندهی و ایمن‌سازی آنان باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد.
از سوی دیگر یکی از مسائل بسیار مهم که در این شهر مغفول مانده اخذ پروانه پایان کار ساختمان‌های مهم است که مشغله آتش‌نشانان را دوچندان کرده و در صورت بروز حادثه با توجه به زیرساخت شهری و کمبود نیرو و تجهیزات آتش‌نشانی، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به بار خواهد آمد.
فاجعه در کمین است
پس از بروز فاجعه‌ی متروپل بار دیگر ایمنی ساختمان‌ها به موضوع مهم افکار عمومی بدل شد و در همین رابطه سعی کردیم تا در گفت‌وگویی با «محمدامین لیاقت» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس فهرست ساختمان‌های ناایمن را جویا شویم که وی به‌صورت کاملاً محرز از پاسخ‌گویی شانه خالی کرد و گفت: در گذشته ساختمان‌های ناایمن زیادی توسط آتش‌نشانی مورد شناسایی قرار گرفته است و تذکرات لازم هم صادر شد و امسال نیز مالکان در راستای رفع نواقص ایمنی ساختمان‌های موجود اقداماتی انجام داده‌اند اما در شرایط فعلی آمار دقیقی از ساختمان‌های ناایمن بندرعباس نداریم یا بهتر بگویم عدد دقیقی را نمی‌توانم ذکر کنم.
ساختمان ناایمن در بندرعباس زیاد است
وی بیان داشت: ساختمان‌های ناایمن در بندرعباس زیاد است و آتش‌نشانی همانند سال گذشته در حال شناسایی این ساختمان‌ها است و بایستی بررسی‌های دقیق‌تری نسبت به این موضوع صورت گیرد.
لیاقت اضافه کرد: از ماه‌های پیش و قبل از وقوع حادثه‌ی دل‌خراش متروپل در حال تکمیل آمار دقیق ساختمان‌های ناایمن هستیم و خدمت افکار عمومی باید عرض کنم که این بازرسی‌ها به مدت چهار ماه به طول خواهد انجامید.
مانعی برای اطلاع‌رسانی نیست
وی ضمن اشاره به اینکه هیچ مانعی در راستای اطلاع‌رسانی درباره لیست تعداد ساختمان‌های ناایمن در بندرعباس وجود ندارد، تأکید کرد: تنها برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی از پرداختن به آمار دقیق فعلاً صرف‌نظر کردیم.
بیمارستان‌ها و دیگر اماکن عمومی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در خصوص وضعیت ایمنی اماکن حساسی همچون بازارچه‌ها و بیمارستان‌ها نیز عنوان کرد: بیمارستان‌ها و دیگر اماکن عمومی در حال بازدید هستند و آتش‌نشانی وظیفه دارد موارد خطرناک را تذکر دهد و سپس به عموم مردم و دستگاه‌های نظارتی اعلام کند.
اقدام مسئولانه بهمن زاده
با این حال اگرچه لیاقت تا امروز فهرست اماکن پرخطر را اعلام نکرده است اما «عباس بهمن زاده» شهردار منطقه سه بندرعباس دست به اقدامی مسئولانه زد و اعلام کرد که در راستای تأمین امنیت شهروندان و پیشگیری از ایجاد خسارات جانی و مالی اخطاریههایی برای مجتمع‌های تجاری فاقد پایان کار در محدوده این منطقه از شهرداری ارسال شده است.
ضرب العجل یک‌هفته‌ای
وی تشریح کرد: ضمن تذکر جدی به مالکان مجتمع‌های مربوطه و نصب بنر در محل طبق دستور دادستانی، مقرر شد ظرف مدت یک هفته ضمن انجام اقدامات ایمنی جهت جلوگیری از وقوع هرگونه حوادث مالی و جانی نسبت به اخذ گواهی پایان کار اقدام کنند و در صورت عدم اقدام در این خصوص، مجتمع تا انجام اقدام مؤثر پلمپ خواهد شد.
بهمن زاده اذعان داشت: این مجتمع‌ها شامل مجتمع تجاری سیتی سنتر، ستاره شهر، پوراف، گاراژ شریف، زیتون دو، بازار بزرگ هرمزگان، مجتمع و پارکینگ طبقاتی پاسارگاد، مجتمع تجاری نیلی و بنکداران هستند.
سخن پایانی
در این شرایط می‌طلبد تا شهرداران سایر مناطق نیز فهرست ساختمان‌های ناایمن را اعلام کنند و تا رفع کامل نواقص این اماکن پیگیری‌های خود را ادامه دهند. در ضمن مماشات با تعطیلی یا تخریب ساختمان‌های غیرایمن نیز می‌تواند به فاجعه بیانجامد و در آن صورت دیگر آب ریخته شده به جوی بازنخواهد گشت.

گزارش اختصاصی: آیلار شاکرمی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001