تئاتر «خرس و خواستگاری» به همت گروه هنری اوتان و به کارگردانی مسلم جعفری از ۲۰ تا ۲۴ تیرماه در حاجی‌آباد به اجرا درآمد.

به گزارش دلفین، تئاتر «خرس و خواستگاری» به همت گروه هنری اوتان و به کارگردانی مسلم جعفری از ۲۰ تا ۲۴ تیرماه در حاجی‌آباد به اجرا درآمد. در این نمایش بازیگرانی چون جواد ملک‌زاده، هانیه عسکری، زهرا حسن‌زاده، مسلم جعفری، علی جعفری، محمدرضا رشیدی، فاطمه جوذری، درسا درستکار، اسنا موسی پور و هانیه خادمی پور نقش‌آفرینی کردند و استقبال نسبتاً خوبی نیز از این نمایش به عمل آمد. دلفین برای گپ‌وگفت راجع به این تئاتر و انعکاس دغدغه‌های عوامل این اثر هنری، گفت‌وگویی را با مسلم جعفری، کارگردان «خرس و خواستگاری» ترتیب داد که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
جناب جعفری بسیار خرسندیم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، لطفاً به صورت مختصر درباره کلیات «خرس و خواستگاری» برای مخاطبان دلفین توضیح بفرمایید.
نمایش خرس و خواستگاری درواقع دو نمایشنامه جدا است. من این دو نمایش را با هم ادغام کرده‌ام و بر اساس آن یک نمایشنامه را روی پرده آورده‌ایم و درواقع نویسنده این اثر را باید چخوف روسی بدانیم. این اثر بعد از تمرین‌های مداوم سرانجام در حاجی‌آباد به نمایش درآمد و افراد زحمات بسیاری کشیدند. تمرین این کار به مدت چهار ماه طول کشید و مدت‌زمان نمایش هم یک ساعت است.
مهم‌ترین دغدغه شما در تولید و اجرای این اثر چه بود؟
متأسفانه در شهرستان حاجی‌آباد کار کردن بسیار سخت و دشوار است. مکان مناسب برای تمرین نیست. اوایل سالن آمفی‌تئاتر متعلق به خود اداره ارشاد بود و هنرمندان مشکلی برای تمرین و اجرا نداشتند اما از زمانی که سالن آمفی‌تئاتر به بخش خصوصی واگذار شده است متأسفانه حتی برای اجرای عموم هم مشکل داریم. البته همین سالن آمفی‌تئاتر هم سیستم نور و سیستم صوت درست و درمانی ندارد.
از لحنتان مشخص است که حسابی در این راه اذیت شده‌اید.
همین طور است اما حتی با وجود این مشکلات ما پای کار ماندیم و کار را ساختیم. این دردی را که مطرح می‌کنم خیلی از هنرمندان و گروه‌های هنری کنار کشیده‌اند و موضوع تازه‌ای نیست اما مشکلات ما به همین‌جا ختم نمی‌شود. روز دوشنبه هفته گذشته گروه اوتان اجرا عموم داشت اما از طرف هیئت بازبین اداره فرهنگ و ارشاد بندرعباس جلوی ما را گرفتند. اولین ایراد آن‌ها این بود که لباس اجرای بازیگران کامل نیست و بعد از آن و طی تماسی که گرفتم آن‌ها را قانع کردم که در بازبینی حرفی از لباس نزده‌اند و این مشکل حل شد. بعد از آن موسیقی را بهانه کردند و اعلام داشتند که موسیقی تئاتر مجاز نیست و باید بار دیگر کار خرس و خواستگاری بازبینی شود و ما باز بازبینی رفتیم و با هزاران دردسر مجوز را توانستیم بگیریم. این نوع برخوردها باعث می‌شود که افراد کمتر به دنبال اجرای تئاتر بیایند و همین مسئله فعالیت گروه‌های هنری را کمتر کرده است.
برای تولید این نمایش آیا ارگانی با شما همکاری کرده است؟
بسیج هنرمندان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در ساخت این اثر ما را همراهی کرده‌اند و باید از همه‌ی افراد و سازمان‌ها نهایت سپاس و تشکر را داشته باشم.
به‌عنوان پرسش پایانی، شنیدیم که بخشی از عواید ناشی از اجرای این تئاتر را به مردم مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان اعطا کرده‌اید. لطفاً درباره این اقدام نیز نظرتان را بفرمایید.
اگرچه دوست نداشتم در این باره در رسانه صحبت کنم اما واقعیت این است که همه‌ی ما در چنین شرایطی وظایف ویژه‌ای بر عهده داریم و به نظر من وظایف هنرمندان نیز سنگین‌تر از سایرین است. از این رو در روز جمعه ۱۷ تیرماه گروه اوتان تمامی عواید ناشی از اولین اجرا خود را به مردم زلزله‌زده سایه خوش اختصاص داد و از ۲۰ تیر تا ۲۴ تیرماه نیز بخشی از درآمدهای به دست آمده باز هم برای زلزله‌زدگان سایه خوش ارسال شد.

گفت و گوی اختصاصی: نرجس حسن‌زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001