کشف مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز در قشم ابعاد این عملیات به حدی وسیع بود که سؤالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرد.

به گزارش دلفین، نهم مردادماه بود که خبری با تیتر «کشف مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز در قشم» به تحریریه‌ی دلفین رسید و ابعاد این عملیات به حدی وسیع بود که سؤالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرد.
پنهان‌شده در نواحی صنعتی
«محمد کریمی» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در این رابطه اظهار داشت: این مزرعه در یکی از نواحی صنعتی جزیره قشم کشف شد که از طریق هشت دستگاه ترانسفورماتور به ظرفیت ۶۳۰ کیلوولت آمپر تغذیه می‌شد و این مزرعه در هنگام روشن بودن همه دستگاه‌ها به میزان ۴۵ مگاوات برق مصرف می‌کند که در نوع خود حجم بسیار زیادی است.
مهروموم با دستور قضایی
وی گفت: این مزرعه غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال با دستور قضایی توسط نیروی انتظامی مهروموم شد.
قوانین ایجاد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اذعان کرد: ایجاد مزرعه و استخراج ارز دیجیتال تابع قوانین و مقررات خاصی است که متقاضیان با دریافت مجوز و استفاده از برق با تعرفه مشخص نسبت به راه‌اندازی قانونی آن اقدام می‌کنند و دستگاه‌های غیرمجاز با استفاده از برق خانگی و کشاورزی علاوه بر اینکه اقدامی غیرقانونی است، باعث فشار به شبکه و در برخی مواقع قطعی برق می‌شود.
کریمی همچنین از هم استانی‌ها خواست در صورت مشاهده استفاده غیرمجاز دستگاه‌های رمز ارز مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من اعلام کنند.
افزایش ابهامات
این صحبت‌های کریمی تائید کرد که مزرعه‌ی مذکور بدون مجوز و در محدوده‌ی صنعتی قشم پنهان شده بوده است اما از این مسئله صحبت به میان نیامد که صاحب این مزرعه با سرمایه‌ای به این عظمت چه فرد یا ارگانی است و از اساس چگونه چنین حجمی از مصرف و سازه‌ای با این عظمت تاکنون کشف نشده بوده؟!
خبری که حذف شد
بااین‌حال نه‌تنها پیگیری‌های ما از جزئیات این خبر راه به جایی نبرد که خبر مذکور نیز در کسری از ثانیه از خروجی شرکت توزیع برق هرمزگان پاک شد؛ غافل از این‌که خبر فکسی رسیده به تحریریه‌ها به‌سرعت روی خروجی خبرگزاری‌های متعدد کار شده است و دیگر نمی‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند و این حرکت ناشیانه نیز تنها ظن و گمان‌ها را تقویت کرد.
ادعاهایی خلاف اظهارات مدیرعامل
در همین راستا منابعی در شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان صاحب این مزرعه را «سرمایه‌گذار بخش خصوصی» به خبرنگار دلفین عنوان کردند و برخلاف اظهارات مدیرعامل شرکت ادعا داشتند که مزرعه‌ی مذکور مجوز فعالیت داشته است.
این منبع که تمایلی به افشای نامش نداشت، اظهار داشت: این مزرعه تنها در زمان پیک مصرف اجازه فعال بودن نداشته و به دلیل مصرف زیاد و کمبود برق در مصارف خانگی محدود شده است.
دادستان: بررسی می‌کنیم
اما با ناامیدی از دریافت جوابی متقن در مرکز استان، خبرنگار جزیره‌ی قشم دلفین پیگیر این ماجرا از «امید مهدوی مجد» دادستان عمومی و انقلاب این جزیره شد که وی نیز نه اظهارات منابع ما در شرکت توزیع را تائید و نه تکذیب کرد و گفت: موضوع در دست بررسی است و جزئیات بیشتر از طریق مراجع قضایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سخن پایانی
در این شرایط افکار عمومی توقع دارند بدون هیچ‌گونه اعمال‌نفوذ و پوشاندن واقعیت‌ها، اصل این واقعه به آگاهی مردم رسانده شود و در صورت بروز اقدامی خلاف قانونی مسببان و هم‌دستان احتمالی آنان معرفی و محاکمه شوند.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دافین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001