امروز مراسم آیین علم‌گردانی به جاذبه‌ای گردشگری نیز تبدیل شده است.

به گزارش دلفین، آیین علم‌گردانی هرساله هم‌زمان با پنجم محرم‌الحرام در میناب برگزار می‌شود. این مراسم طی سه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشده است اما امسال متولیان این مراسم خبر از برگزاری این مراسم آئینی داده‌اند.
مراسمی با ۴۰۰ سال قدمت
بر اساس شنیده‌ها قدمت برگزاری مراسم علم‌گردانی بین ۳۷۶ تا ۴۰۰ سال است و روال چنین است که کار شستن علم‌ها از صبح روز پنجم محرم با حضور مدیحه‌سرایان و بزرگان این عرصه انجام می‌شود و با گلاب ناب و صلوات علم‌ها با دقت شست‌وشو می‌شوند.
اما این مراسم آیین خاص خود را دارد و در هنگام بستن علم‌ها مدیحه‌سرایان اقدام به چاوشی خوانی می‌کنند.
علم‌های پرطرفدار
علم‌های عزاداری میناب اسامی خاص خود را دارند و در این میان علم پیغمبر و علم صاحب‌الزمان (عج) در بین مردم مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. رنگ‌های علم‌های عزاداری نیز خاص است و اغلب علم‌ها با رنگ‌های قرمز و سبز بسته می‌شوند.
سنت قربانی کردن
در مراسم علم‌گردانی روز پنجم محرم در میناب قبل از حرکت کردن علم‌ها مردم اقدام به قربانی کردن گوسفند، پاشیدن گلاب و نقل‌ونبات می‌کنند و اگر از نزدیک این علم‌ها را لمس نکرده‌ای باید بگویم که علم‌ها برگرفته از چوب درخت لور هستند.
شروع از حسینیه‌ی ماتم قلعه
مراسم علم‌گردانی در شهر میناب از حسینیه «ماتم قلعه» میدان استقلال شروع می‌شود و عزاداران سپس به سمت میدان شهدا حرکت می‌کنند. مردم همراه با علم‌ها به سمت خیابان شهید جهانگیر امینی و حسینیه لب رودخانه به‌صورت دسته‌های عزاداری حرکت می‌کنند و به سینه‌زنی می‌پردازند.
ادامه تا پیش از اذان مغرب
هنگام رسیدن علم‌ها به حسینیه‌ی لب رودخانه سیل عظیمی از مردم حضور پیدا می‌کنند و تا پیش از اذان مغرب به عزاداری خواهند پرداخت.
خیل مشتاقان از اقصی نقاط ایران
علاوه بر خود مردم شهر میناب، هم‌وطنانی از سایر شهرها و استان‌های کشور نیز همه‌ساله در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و امروز این مراسم مذهبی به جاذبه‌ای گردشگری نیز تبدیل شده است. گفتنی است با توجه به قدمت چندصد ساله این مراسم آیینی علاقه‌مندان بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم هرساله در این مراسم حاضر می‌شوند.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007