در سال‌های گذشته بارها شعار توسعه‌ی دریامحور خصوصاً در حوزه‌ی گردشگری در گفتمان اقتصادی هرمزگان مطرح شده است و به‌صورت نمایشی یا در ابعاد کوچک اقداماتی نیز صورت گرفته است.

به گزارش دلفین، در سال‌های گذشته بارها شعار توسعه‌ی دریامحور خصوصاً در حوزه‌ی گردشگری در گفتمان اقتصادی هرمزگان مطرح شده است و به‌صورت نمایشی یا در ابعاد کوچک اقداماتی نیز صورت گرفته است اما هنگامی‌که تعداد و کیفیت شناورها برای سفر به جزایر استان از هر نقطه، استقرار نیافتن کشتی‌های تفریحی، ضعف هتل‌ها، نبود پیوست‌های فرهنگی و هنری برای جذب گردشگر و تبلیغات نامناسب در ابعاد داخلی و خارجی را مشاهده می‌کنیم، درمی‌یابیم که هنوز ابتدای راه توسعه‌ی دریامحور در حوزه‌ی گردشگری هم قرار نداریم و تنها با تکرار شعارها مواجه بوده‌ایم.
شعاری دوباره
سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در هفته‌ای که گذشت و در ویژه‌برنامه روز جهانی و هفته گردشگری در جمع خبرنگاران این بار هم شعاری دیگر را در راستای سیاست‌های نهادهای بالادستی اعلام کرد و گفت: «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» شعار ما در هفته گردشگری خواهد بود و این شعار در راستای‌ شعار امسال سازمان جهانی گردشگری با عنوان «بازاندیشی در گردشگری» انتخاب شده است.
در این شعار در حالی موضوع اندیشه‌های نو مطرح می‌شود که هنوز همان ایده‌ها و اندیشه‌های قدیمی نیز اجرایی نشده‌اند و برای نمونه می‌توان به پل نیمه‌کاره پهل به لافت، ایجاد اسکله تفریحی در شهر بندرعباس، ایجاد باشگاه‌های ورزش‌های آبی، ثبت ملی و جهانی هرمز و … اشاره کرد که مطمئناً لیست طرح‌های اجرا نشده یا نیمه رها شده بیشتر از حوصله‌ی این گزارش خواهد بود.
بی‌نصیبی اقتصاد استان در ورود گردشگر
اما موضوع دیگری نیز که در صحبت‌های بناوند نیازمند تحلیل است، آمار ورود مسافران است. وی در این نشست خبری، هرمزگان را یکی از مقصدهای مهم گردشگری در کشور خواند و گفت: سال گذشته بالغ‌بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر از سراسر ایران به این منطقه سفر کردند.
بناوند ضمن تشکر و قدردانی از ارگان‌هایی که میزبان خوبی در راستای خدمات‌رسانی و جا‌به‌جایی مسافران از مقصد بندرعباس به جزایر هرمزگان بودند، گفت: تلاش‌های جمعی ارگان‌ها برای پذیرایی مطلوب از گردشگران قابل ستایش است.
اما خاطره شب‌مانی اکثر مسافران در پارک‌ها، نبود سرویس بهداشتی مناسب، ضعف در ایجاد رویدادهای فرهنگی و هنری و نبود سازوکار مناسب برای درآمدزایی از این تعداد مسافر هنوز پاک نشده است و نمی‌توان تنها با اتکا به این آمار از موفقیت در جذب گردشگر سخن به میان آورد؛ آن هم مردمی که دو سال به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا در خانه‌ها حبس بودند.
سخن پایانی
در این شرایط اگرچه سایه‌ی ناامیدی مردم و ناکارآمدی مدیران بیش از هر زمان دیگری بر جامعه سایه افکنده است، ضروری است تا با بازنگری در سیاست‌ها ضمن پرهیز از شعارگرایی به دنبال انجام اقدامات زیربنایی به‌ویژه در حوزه گردشگری دریایی باشیم.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007