تهیه کننده کودک رادیو خلیج فارس عنوان کرد: هنوز هم با گذشت سال‌ها به سبک دوران کودکی ما، برنامه‌های کودک ساخته می‌شود اما نسل امروز با در اختیار داشتن اینترنت و ماهواره دایره انتخابشان فراتر است و ما باید برای این مخاطبان کوچک برنامه‌ای خارق‌العاده بسازیم.

به گزارش دلفین، «شیما خاندل» عکاس، بازیگر تئاتر و مجری برنامه‌های کودک رادیو و تلویزیون در گفت‌وگو با دلفین از تجارب کاری و ویژه بودن شرایط کار با کودکان گفت: خاندل پیشتر علاوه بر بازیگری، نویسندگی و فعالیت‌های نمایشی هم انجام داده است و همین امر باعث شد تا برای صداپیشگی کودک در رادیو تست دهد و درنهایت برای گویندگی کودک در برنامه رادیویی پذیرفته شد.
۲۳ سال فعالیت حرفه ای
خاندل در گفتگو با دلفین با بیان این که از سال ۱۳۷۸ در صداوسیمای مرکز خلیج فارس مشغول به فعالیت بوده است است، افزود: در حال حاضر علاوه برساخت برنامه‌های نمایشی، در برنامه «ماجراهای تی تووک» به جای شخصیت عروسکی «تی تووک» صحبت می‌کنم و همچنین در برنامه پرپروک بازیگر نقش «بی‌بی گل ماه» هستم.
وی عنوان کرد: حدود ۱۰ سال پیش در برنامه ویژه کودکان عروسک‌گردان شخصیت فریدون بودم و همچنین قریب به ۶ سال پیش در برنامه «نون و پنیر و کارتون» به جای شخصیت‌های عروسکی صحبت می‌کردم.
وی گفت: البته ناگفته نماند من کارگردان و نویسنده برنامه «نون و پنیر و کارتون» هم بودم و این برنامه به‌صورت زنده از صداوسیمای مرکز خلیج فارس پخش می‌شد.
برنامه‌های گروه سنی کودکان خیلی ضعیف است
این تهیه‌کننده رادیو ضمن اشاره به این که بچه‌ها من را با صدای عروسک «فریدون» می‌شناسند، در پاسخ به این پرسش که امروز سطح برنامه های حوزه‌ی کودک به چه نحو است، بیان داشت: باید بپذیریم که برنامه‌های گروه سنی کودکان خیلی ضعیف است برای همین کودکان جذب برنامه‌های تلویزیونی نمی‌شوند و به دنبال برنامه‌های جایگزین هستند.
پارک را انتخاب کردم
وی در ادامه گفت: من پارک را برای نوشتن برنامه کودک انتخاب کردم به‌این‌علت که در این مکان تفریحی علاوه بر صحبت با تک‌تک کودکان، از ادبیات کودکانه‌شان برای ساخت برنامه‌های ویژه خردسالان و کودک بهره می‌گرفتم.
خاندل بیان کرد: زمانی که برنامه کودک «غنچه‌ها» را برای رادیو ساختم قبل از ضبط این برنامه در ارتباط با این موضوع برای ساعت ها با کودکان صحبت کردم چرا که ساخت یک برنامه ویژه کودک کار بسیار دشواری است و ممکن است ظرف چند ثانیه با استفاده از خلاقیتمان آنان را جذب همچنین ممکن است با اقدامات خود کودکان را از تماشای برنامه‌ها منصرف کنیم.
خلاقیت نداریم و رویکردمان نصیحت است
وی یادآور شد: برنامه‌های ویژه کودک پرتحرک و خلاقانه نیست و هنوز با رویکرد نصیحتی همراه است.
این مجری و تهیه کننده صدا و سیما عنوان کرد: هنوز هم با گذشت سال‌ها به سبک دوران کودکی ما، برنامه‌های کودک ساخته می‌شود اما نسل امروز با در اختیار داشتن اینترنت و ماهواره دایره انتخابشان فراتر است و ما باید برای این مخاطبان کوچک برنامه‌ای خارق‌العاده بسازیم.
وی گفت: یک مجری برنامه کودک توانمند کسی است که با حضور یافتن در جمع کودکان به درک عمیق‌تری از دنیای پیرامون آن‌ها دست پیدا کند و با آگاهی کامل دایره لغات، تکیه کلام و بحث‌های بین بچه‌ها و… را می‌شناسد و بر ذهن مخاطبانش تأثیر می‌گذارد.
تأثیرپذیری کودکان از شخصیت‌های کارتونی
خاندل گفت: حضور کودکان به هنگام پخش زنده برنامه کودک در استودیو، تأثیر بسزایی بر مخاطبان این گروه سنی دارد.
وی ابراز داشت: برنامه رادیویی غنچه‌ها با حضور ۹ کودک اجرا شد اما به علت شیوع کرونا مجبور شدیم از حضور کودکان در استودیو خودداری کنیم و هم‌اکنون بچه‌ها با تعداد اندک در برنامه پرپروک حضور پیدا می‌کنند.
خاندل اذعان داشت: مجری برنامه کودک کسی است که بتواند در دنیای واقعی برای بچه‌ها الگو باشد اما متأسفانه در دنیای امروزی الگوی کودکان ما شخصیت‌های کارتونی است.
شکاف بین نسل‌های قدیم و جدید
وی به مسئله شکاف بین نسل‌های قدیم و جدید اشاره کرد و گفت: نسل‌های جدید به‌مانند نسل‌های قدیم نصیحت‌پذیر نیستند به همین علت اگر مجری برنامه کودک، رویکرد ارشادی و نصیحتی در برنامه‌هایش بکار ببرد هیچ‌گاه موفق نخواهد شد.
خاندل در پایان افزود: جایگاه برنامه کودک متناسب با کودکان امروزی و نیازهایش نیست و در این راستا باید تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری برای ساخت برنامه‌های کودک انجام شود.

گفت و گوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001