یکی از این حقوق بهره‌مندی از مزایای قرارگیری در گروه مشاغل «سخت و زیان‌آور» است که به‌صورت سلیقه‌ای در استان اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد گروهی از اجرا نشدن آن سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

به گزارش دلفین، آگاه نبودن از حقوق اولیه و ناآشنایی نسبت به قوانین کار سبب سوءاستفاده‌ی برخی از شرکت و تضییع حقوق کارگران هرمزگانی شده است. یکی از این حقوق بهره‌مندی از مزایای قرارگیری در گروه مشاغل «سخت و زیان‌آور» است که به‌صورت سلیقه‌ای در استان اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد گروهی از اجرا نشدن آن سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

ماجرا از این قرار است که کارگران خصوصاً کارگران در شرف بازنشستگی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان را به عدم اشراف یا تبانی با مدیران برخی از صنایع مستقر در بندرعباس متهم می‌کنند و معتقدند این موضوع به‌صورت تعمدی در حال وقوع است و باید تمام این فرآیند از سوی نهادهای نظارتی به‌صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرند.

دایره‌ی شمول مشاغل سخت و زیان‌آور

بااین‌حال شاید برای برخی تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور چندان مشخص نباشد اما در نگاه کلی مشاغل سخت و زیان‌آور را به برخی از کسب‌وکارها اطلاق می‌کنند که سلامت کارگر به دلیل قرارگیری در معرض آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کار با مواد سمی و … در خطر قرار دارد و قرارگیری درازمدت افراد در این مشاغل می‌تواند تهدید بزرگی برای سلامتشان باشد اما احتمالاً راه فرار و تخلف نهادهای متولی در تقسیم‌بندی درونی این مشاغل نهفته است چراکه مشاغل ازلحاظ سختی و ‌زیان‌آوری خود به دو دسته مشاغل سخت‌ و زیان‌آور گروه «الف» و مشاغل سخت و‌ زیان‌آور گروه «ب» دسته‌بندی می‌شوند؛ گروه اول مشاغلی را در خود جای داده است که سختی و زیان‌آوری شغل با ماهیت شغل ارتباط نزدیکی دارد اما کارگر با رعایت تمهیدات ایمنی و بهداشتی استاندارد می‌تواند سختی این مشاغل را حذف کند اما گروه دوم مشاغلی را در خود جای داده که سختی و زیان‌آور بودن شغل به ماهیت شغل وابسته است و کارگر با رعایت تمهیدات بهداشتی و ایمنی تنها می‌تواند حدودی از سختی آن را کاهش دهد اما به‌طور کامل حذف نمی‌شود؛ موضوعی که دست متولیان را برای تفسیر باز گذاشته است.

روند قرارگیری

یک سری از شرکت‌ها به‌موجب قانون در زمره گروه «ب» قرار می‌گیرند و به‌صورت سنتی از سالیان گذشته در این لیست قرار داشته‌اند اما در موارد تازه نحوه تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور این‌گونه است که باید کارگر، کارفرما، وزارت بهداشت، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، وزارت کار و در انتها صندوق تأمین اجتماعی در مقام متقاضی، درخواست سخت ‌و ‌زیان‌آور بودن مشاغل را ارائه دهند و پس از آن مرجع رسیدگی‌کننده باید وظایف قانونی خود را انجام دهد.

مرجع رسیدگی‌کننده

اگر بخواهیم به‌صورت قانونی مرجع رسیدگی‌کننده‌ی این موضوع را مشخص کنیم باید گفت که طبق ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی، سخت‌ و ‌زیان‌آور بودن مشاغل توسط کمیته کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی می‌شود و طبق ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی، سخت و ‌زیان‌آور بودن مشاغل توسط کمیته استانی تائید خواهد شد و متولی اصلی آن معاونت روابط کار است.

فرق آلومینیوم المهدی با ذوب‌آهن اصفهان چیست؟!

یک فعال کارگری بازنشسته که پیش‌تر در یکی از صنایع غرب بندرعباس فعالیت داشته است در این خصوص به خبرنگار دلفین گفت: کارگران شاغل در صنایع بندرعباس سال‌ها عمر خود را در شرایط آب و هوایی و زیست‌محیطی ویژه‌ی این اقلیم می‌گذرانند اما در انتها به دلیل برخی دست‌های پشت پرده از بازنشستگی پیش از موعد و سایر مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور بی‌بهره می‌مانند.

وی خواستار ورود نهادهای نظارتی برای بررسی تخلفات احتمالی شد و گفت: صدای کارگران هرمزگانی شنیده نمی‌شود و یکی باید برای ما توضیح دهد که تفاوت ما با کارگران شرکت‌های ذوب‌آهن، ایرالکو و … چیست که آنان در زمره‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند و گروه عظیمی از کارگران استان از این مسئله بی‌بهره مانده‌اند.

تغییرات مدیران کل

این فعال کارگری تصریح کرد: بار پیشین این حق کشی را به مقام‌های وزارت خانه ارجاع دادیم و کار به تغییر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشیده شد اما علی‌رغم تغییر مدیرکل باز هم این لابی توانستند کارهای خود را به پیش ببرند و از پرداخت بیمه‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور، اعطای مرخصی‌های بیشتر و ملزومات چنین شغل‌هایی شانه خالی کنند.

دولت کیسه دوخته است

از وی در خصوص روند دادخواهی کارگران پرسیدیم که پاسخ داد: در چنین شرایطی کارگر باید هزینه‌ی میلیونی برای بررسی موردی شغلش به دولت پرداخت کند تا آزمایش‌ها و بررسی‌های موردنیاز انجام شود؛ این در حالی است که همه‌ی مسائل مشخص است و این راه مثلاً قانونی بیشتر نوعی درآمدزایی برای دولت به‌حساب می‌آید و سخت شدن حق‌خواهی کارگران.

پا را از گلوی کارگران بردارید

این فعال کارگری در پایان سودبرندگان از این وضعیت را شرکت‌های پیمانکاری مستقر در پروژه‌های صنعتی هرمزگان عنوان کرد و گفت: به مافیای پشت پرده هشدار می‌دهیم که پا را از گلوی کارگران بردارند و از دستگاه قضایی نیز خواهشمندیم که درد دل جامعه‌ی کارگری را بشوند و به دنبال برخورد با عوامل بروز این بی‌قانونی باشند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007