بدون تعصب یا سیاه نمایی باید گفت که شکل و ظاهر بلوار منتهی به فرودگاه بندرلنگه و چشم‌انداز آن نازیبا یا بهتر بگویم زننده است.

به گزارش دلفین، بدون تعصب یا سیاه نمایی باید گفت که شکل و ظاهر بلوار منتهی به فرودگاه بندرلنگه و چشم‌انداز آن نازیبا یا بهتر بگویم زننده است و هر مسافری که از تهران، شیراز یا هر مبدأ دیگری که وارده فرودگاه بندرلنگه می‌شود و بعد به سمت شهر حرکت می‌کند، بدون رودربایستی حالش از وضع بلوار به هم می‌خورد.

در این وضعیت به نظر می‌رسد که هیچ‌کس هم به فکر اصلاح و زیباسازی این بلوار نیست و هیچ مسئولی این سؤال را از خود نمی‌پرسد که چرا چنین بلواری به این حال‌وروز رها شده است.

تنها یدک کشیدن نام بین‌المللی

فرودگاه بندرلنگه فقط در یک تابلو به نام فرودگاه بین‌المللی خلاصه شده است و زیرساخت‌های و زیبایی‌اش به‌هیچ‌عنوان در حد نام پرطمطراقش نیست. در شرایطی که کمتر شهری در جنوب کشور از چنین فرودگاهی برخوردار است ولی حیف که هیچ کاری برای زیباسازی بلوار ورودی انجام نشده و ورودی فرودگاه شبیه یک جاده روستایی در محروم‌ترین نقطه‌ی کشور است.

مسئول پس از مسئول

متأسفانه در دوران مدیریت‌های مختلف شهری و فرودگاهی، کمترین اقدامی در این زمینه انجام شده است. البته مدیران فرودگاه در مقاطع مختلف رسیدگی به بلوار منتهی به این منطقه‌ی استراتژیک را به جهت آن‌که در خارج از محیط فیزیکی فرودگاه قرار دارد در زمره وظائف خود ندانسته‌اند اما انصافاً برای آنکه شأن فرودگاه و از آن مهم‌تر شهر حفظ شود، نباید آنان نیز اعتراضی می‌کردند؟

در این وضعیت باید مدیران فرودگاه با مدیران شهری برای بهبودی فضای کنونی رایزنی کنند اِلمان نامفهوم و نازیبای ورودی بلوار فرودگاه را که سال‌هاست به حال خود رها شده و اصلاً جلوه قشنگی ندارد، با المانی درخور تعویض کنند.

زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را که می‌توانید جمع کنید؟!

صحنه‌ی دل‌آزار دیگر در این بلوار پراکندگی زباله و نخاله‌های ساختمانی است و در کمال تعجب هیچ اقدامی هم برای عدم تکرار آن صورت نمی‌گیرد. وجود علف‌های هرز و خشک در قسمت میانی بلوار هم نشان می‌دهد مدت‌هاست که فضای سبز این ناحیه به حال خود رها شده است.

ناایمنی

اما نقص این بلوار را نباید در ناپاکیزگی آن صرفاً خلاصه کرد چراکه بعضی از قسمت‌های این مسیر به‌یک‌باره باریک می‌شوند که بارها منجر به تصادف شده است ‌و حتی در قسمت‌هایی قرنیزها و دیوارهای مجاور دچار پوسیدگی و فرسایش شدیدی شده‌اند و حتماً نیاز به ترمیم و تعویض دارد.

سرقت تابلوهای راهنمایی

تابلوهای تبلیغاتی این بلوار با وجود آنکه مسیری پرتردد محسوب می‌شود، خالی رها شده و از آن بدتر، از تابلوهای راهنمای شهری هیچ نشانی نیست و فقط پایه خالی برجای‌مانده است.

و اما پیشنهاد…

یکی از کارشناسان حوزه‌ی فضای سبز که میهمان ما در شهر بندرلنگه بود با دیدن این بلوار به من گفت: نمی‌دانم چه مشکلی بر سر راه مدیران شهر بوده است که این بلوار را چنین رها کرده‌اند اما به نظر من ورودی را می‌توان با کاشت گل‌های کاغذی به‌راحتی زیبا کرد.

وی گفت: اطراف شمشادهای موجود باید به‌طور مرتب تمیز و به شکل زیبایی هرس شوند و البته با نصب المان‌هایی با نماد بندرلنگه مانند برکه، بادگیر، قوچ مینیاتوری، درخت خرما و توت ضمن ایجاد زیبایی می‌تواند هویت بومی را تقویت کرد و از بدو ورود مسافران، آنان را با فرهنگ، هویت و تاریخ این خطه آشنا ساخت.

سخن پایانی

مردم توقع دارند تا مدیران فرودگاه در تعامل با شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرلنگه در این خصوص مکاتبات و جلسات لازم را برگزار کنند و هدیه‌ای ماندگار به بندرلنگه ارائه دهند تا این بلوار یکی از زیباترین بلوارهای هرمزگان شود و در مقابل میهمانان و گردشگران، آبروداری کند.

گزارش اختصاصی: عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007