جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در جریان انتفاضه اول فلسطین به‌عنوان شاخه فلسطینی «اخوان‌المسلمین» تشکیل شد و هدف خود را «آزادی تمامی خاک فلسطین» اعلام کرده است.

تاریخ بهترین گواه بر جنگ‌افروزی رژیم صهونیستی است،از جنایت‌ها و قتل‌عام حداقل ۲۵۰ زن، مرد و کودک در روستای فلسطینی «طنطوره» در ۲۲ مه ۱۹۴۸ گرفته تا قتل عام در روستای «کفرقاسم» در ۲۹ اکتبر ۱۹۵۶، از هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها گرفته تا حمله مرگبار آنها به بیمارستان المعمدانی غزه در۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ و شهادت بیش از هزار انسان بی‌گناه که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند و همچنین بمباران یک قهوه‌خانه در مرکز شهرخان یونس جنوب نوار غزه و… را می‌توان برگ سیاهی از دفتر جنایات رژیم کودک‌کش و غاصب اسرائیل برشمرد.

مردم مظلوم فلسطین بیش از نیم‌قرن گذشته از حق تعیین سرنوشت خود محروم بوده‌اند و تحت اشغال نظامی در اسفناک‌ترین وضعیت انسانی زندگی می‌کنند و حقوق ملت فلسطین زیر چکمه‌های مدعیان دروغین حقوق بشر اسرائیلی آمریکایی لگدمال شده است.

با نگاهی به تاریخ مبارزات مردم فلسطین و رژیم اشغالگر صهونیستی در می‌یابیم که سازش برخی کشورهای خاورمیانه با رژیم صهیونیستی، اجحافی آشکار در حق ملت فلسطین به‌شمار می‌رود.

سال ۱۹۴۸ قیمومیت بریتانیا بر فلسطین در روز ۱۴ مه پایان یافت و در همان روز کشور اسرائیل رسما اعلام موجودیت کرد و درست فردای آن روز، ارتش‌های کشورهای عربی و گروه‌های زیادی از چریک‌های داوطلب عرب به محدوده رژیم تازه‌ تاسیس اسرائیل از چند جبهه یورش بردند.

جنگ استقلال اسرائیل از ماه مه ۱۹۴۸ تا جولای ۱۹۴۹ به طول انجامید که در نهایت به شکست عرب‌ها منتهی شد.

در سال ۱۹۶۷ میلادی ارتش اسرائیل در پی تحریکات کشورهای عربی، طی ۶ روز صحرای سینا،کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بلندی‌های جولان و شهر قنیطره را به اشغال در آورد و بر تمام اورشلیم «بیت‌المقدس» مسلط شد و در پایان این درگیری‌هااراضی تحت اداره اسرائیل به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد.

۳۶سال پیش در ۹ دسامبر ۱۹۸۷ میلادی،اولین انتفاضه به وقوع پیوست. این قیام مردمی فلسطینی‌ها به مدت ۶ سال سراسر سرزمین‌های اشغالی را در برگرفت و در نهایت، هم از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین و هم اسرائیل به رسمیت شناخته شد.

۲۸سپتامبر ۲۰۰۰ میلادی آریل شارون،از مخالفان پیمان اسلو، به‌همراه شمار قابل‌توجهی از نظامیان اسرائیلی به «حرم شریف» در بیت‌المقدس شرقی وارد شد و ادعاهای اسرائیلی‌ها را درباره این مکان نمادین فلسطینیان تکرار کرد و با این کار، درگیری‌هایی میان نمازگزاران و نظامیان روی داد که ۷ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجا گذاشت و به این ترتیب انتفاضه دوم «انتفاضه‌الاقصى» آغاز شد.

اسلحه‌های فلسطینیان نیز در این انتفاضه بیش از سنگ و کوکتل‌مولوتف بود و گروه‌های مقاومت فلسطینی شاخه نظامی خود را توسعه دادند و از جمله گردان عزالدین‌قسام، شاخه نظامی حماس توانست موشک‌هایی را تولید کرده و به کمک آنها مناطق مسکونی صهیونیستی را هدف قرار دهد.

این انتفاضه در سال ۲۰۰۵ میلادی با خروج آخرین سرباز ارتش اسرائیل از نوار غزه، پس از امضای توافق آتش‌بس میان دو طرف در جریان اجلاس شرم‌الشیخ پایان یافت و در جریان این انتفاضه نیز بیش از ۴ هزار فلسطینی و بیش از هزار اسرائیلی کشته شدند.

«طوفان‌الاقصی»، نام عملیاتی است که توسط جنگجویان اسلامگرای فلسطینی حماس از نوار غزه به مناطق مرزی اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد.این عملیات برق آسا،آغازگر جنگ اسرائیل و حماس بود.

با توجه به عملیات گردان‌های عزالدین‌قسام شاخه نظامی حماس، علیه رژیم صهیونیستی با عنوان «طوفان‌الاقصی» در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد تغییر معادلات خاورمیانه به نفع جبهه حماس و جشن پیروزی محور مقاومت خواهیم بود و به‌زودی این اسب بازنده سرکش «رژیم غاصب صهونیستی» را از صحنه روزگار محو خواهیم کرد.

قتل‌عام کودکان و زنان، حمله به غیرنظامیان، حمله به بیمارستان‌ها، ممنوعیت ورود کمک‌های بشردوستانه،استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف، کوچاندن اجباری مردم فلسطین از سرزمین مادری‌شان، مسدودسازی دسترسی به آب، غذا، برق، سوخت و بسیاری از دیگر اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل، نشان‌دهنده قصد این رژیم مبنی بر پاکسازی قومی یا نسل‌زدایی از ملت فلسطین است و اعمال ننگین رژیم جعلی صهونیستی به اوج رسیده است.

لذا می بینیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی»، قضایای جاری فلسطین را جنایت عیان رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی آشکار در مقابل چشم همه جهانیان خواندند و فرمودند: اگر جنایات غزه متوقف نشود، نمی‌توان جلوی مقاومت را گرفت.

ایشان در بخش دیگری از بیاناتش به شکست اطلاعاتی و نظامی غیر قابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی در آغاز نبرد طوفان الاقصی اشاره کرد و قطعا روایت این شکست بزرگ به‌عنوان یک واقعیت آشکار در تاریخ ثبت خواهد شد.

همان‌گونه که از سوی خداوند به موسی علیه‌السّلام وحی شد، ای‌ موسی! عصای خود را به دریا بزن! موسی عصا را به دریا زد و خورشید امید بنی‌اسرائیل از دل شب تار طلوع کرد،امروز غزه مشابه عصای موسی است که بر سر فرعونیان زمانه می‌کوبد.

عملیات طوفان‌الاقصی تنها یک نصرت الهی برای ملت مظلوم فلسطین نیست، بلکه این طوفان مقاومت نشانه زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت و پیروزی قطعی فلسطین است.

یادداشت اختصاصی: فاطمه درویش پور

  • نویسنده : فاطمه درویش پور