ابتدای دی 98 خودروسازان مکلفند مدل‌های خودرویی که نتوانسته استاندارد 85 گانه را دریافت کنند از خط تولید خارج کنند، مسئولان سازمان استاندارد هشدار داده‌اند که این خودروسازها نمی‌توانند به بهانه تحریم آپشن‌های الزامی را حذف کنند، برخی مسئولان نیز معتقدند واردات خودروهای اقتصادی باید از سر گرفته شود.

به گزارش دلفین و به نقل از خبرگزاری موج، چند ماه دیگر بیشتر فرصت نمانده است تا سازندگان خودروهای داخلی استانداردهای ۸۵ گانه را به طور کامل اجرا کنند و اگر خودرویی نتواند به این استاندارد دست یابد باید تولید آن متوقف شود.

اجرای این دستورالعمل که سازمان استاندارد متولی اجرا و نظارت بر آن است با چالش های زیادی روبرو بوده و از یک سال گذشته با تشدید شدن تحریم ها علیه ایران خودروسازان داخلی به دنبال بهانه تراشی برای عدم اجرای آن یا به نوعی مهلت جدید خریدن بوده اند.

در این شرایط که خودروسازان باید به استانداردهایی بالاتر از استاندارد اجباری ۶۳ گانه اجرایی یک سال اخیر دست یابند مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در نامه‌ای از معاون اول خواسته تا  مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده» حذف شود گویا این درخواست با موافقت اسحاق جهانگیری نیز همراه بوده است. این روند حاکی از ناتوانی خودروسازان برای اجرای قانون است که در همین مورد مسئولان سازمان محیط‌زیست و مدیریت شهری تهران نیز گفته اند «موافقت با درخواست خودروسازان عقب‌گرد آشکار در حوزه مبارزه با آلودگی هواست.» طبق آمار، آلودگی هوا سالانه هفت میلیارد دلار خسارت دارد که تنها در تهران ۲٫۶ میلیارد دلار است.

گفتنی است؛ در شرایط کنونی کارشکنی‌ها از سوی برخی مسئولان و خودروسازی‌ها وجود دارد که مانع از واردات خودرو می شوند، این در حالی است که این شرکت‌ها نتوانسته‌اند نسبت به ادعاهای خود در یک سال پیش جامه عمل بپوشانند. به عبارت دیگر آن‌ها با وجود اینکه مدعی خودکفایی تولید بودند؛ تولید خود را کاهش داده‌اند و از طرف دیگر نتوانسته‌اند تولیدات خود را به استاندرادهای ۸۵ گانه برسانند و از همه مهم‌تر مردم از این تولیدات داخلی راضی نیستند و تاکنون هیچ‌گونه تلاشی برای جلب رضایت مردم و کاهش خطراتی که در نتیجه  عرضه تولیدات بی کیفیت متوجه آن‌هاست انجام نشده است.»

حال باید در چند ماه آینده خودروسازان بار دیگر به بهانه‌های مختلف به قانون و خواسته های مردم بی‌اعتنایی می‌کنند یا تولیداتی که واقعا فاقد استانداردهای لازم است را از خط تولید خارج می‌کنند.

خبرها حاکی از آن است که؛  به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده جایگزینی برخی تولیدات خودرویی را در آینده نه چندان دور داده است که باید دید چقدر این شعارها محقق می‌شود، زیرا خودروسازی ایران همواره عرصه یکه‌تازی‌ها بوده و در یک سال گذشته در قیمت‌گذاری و عرضه شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم که مغایر با قانون و مطالبات مردمی بوده‌ است.

معاون سازمان استاندارد، گفت: اگر آپشنی مربوط به استاندارهای اجباری باشد که در استانداردهای ۸۵ گانه آمده باشد خودروسازان نمی‌توانند آن را حذف کنند، اما آپشنی مانند رادیو و ضبط را می‌توانند حذف کنند.

وحید مرندی با بیان اینکه خودروسازن نمی توانند در تولیدات خود کمتر از دو ایربک داشته باشند، اظهار کرد: در استانداردهای ۵۵ گانه نیز داشتن دو  ایربک جزو الزامات بوده است، اما اگر خودرویی بیشتر از این تعداد ایربک داشته است می تواند آن را تا سطح دو ایربک کاهش دهد.

در پایان؛ اجرای استاندارد ۸۵ گانه یکی از مهمترین مولفه های است که از نگاه کارشناسان می تواند عیار خودروسازی ایران را به صورت واقعی نشان دهد، هرچند برخی کارشناسان نیز معتقدند تنها ارتقای آپشن مهم نیست، بلکه کیفیت تولیدات میزان قابلیت یک خودروسازی را نشان می دهد، از این رو همه چشم به اجرای استانداردهای ۸۵ گانه دوخته‌اند و مسئولان سازمان استاندارد اعلام کرده‌اند از اجرای آن عقب نشینی نمی‌کنند مگر اینکه هیات دولت مصوبه‌ای برای تاخیر در اجرای آن صادر کند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند خسارت‌های ناشی از استفاده از خودروهای بی‌کیفیت، رفع ممنوعیت واردات خودروهای اقتصادی را الزامی کرده است. حال باید دید در چند ماه آینده خودروسازان داخلی چه میزان به تعهدات مردمی و قانونی برای عرضه خودروهای کیفی پایبند خواهند ماند و دولت چه رویکردی را در قبال آن‌ها در پیش خواهد گرفت.

  • نویسنده : 1007