مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: توصیه می‌شود که به کودکان آموزش دهیم تمام موارد و اصول بهداشتی مربوط به پیشگیری از کرونا ویروس را رعایت کنند، همچنین از رفت‌وآمد بیش از حد به بیرون از منزل خودداری شود.

به گزارش دلفین، در زمان شروع بیماری کووید ۱۹ متخصصان بر این باور بودند که کودکان به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوند یا اگر مبتلا بشوند احتمال مرگ‌ومیر آن‌ها بسیار کم است و همین موضوع سبب شد تا خانواده‌ها در این اوضاع سخت کمتر به کودکان توجه کنند و در رعایت اصول بهداشتی نسبت به آن‌ها دقت کمتری ‌داشته باشند، اما اکنون با توجه به آمار، مشخص شده است که کودکان نیز به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و آمار ابتلای آنان رو به افزایش است، به همین علت نیاز است طرز تفکر مردم درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا تغییر کند، پیشگیری‌ها جدی‌تر و پررنگ‌تر انجام شود و خانواده‌ها با آگاهی بیشتر و بسیار جدی‌تر از قبل به رعایت اصول پیشگیری از کرونا در تمامی مقاطع سنی بپردازند.

در همین راستا گفت‌وگویی تلفنی با دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ترتیب دادیم تا در این خصوص با وی به گپ‌وگفت بپردازیم.

نوروزیان به خبرنگار دلفین، گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ در دنیا با این پیش‌فرض و اطلاعات اولیه آغاز شد که کرونا با کودکان کاری ندارد و آن‌ها از این ویروس در امان‌اند، اما کم‌کم با گسترش هر چه بیشتر این بیماری، سنین مختلف درگیر آن شدند و مرگ در سنین پایین‌تر در اثر کرونا نگرانی‌هایی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان کودکان مشکوک به ویروس کرونا و مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و حتی چند مورد فوت هم از کودکان گزارش شده و نکته مهم این است که آمار کودکان مبتلا رو به افزایش است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با این‌که آیا راه درمانی برای این بیماری وجود دارد یا خیر؟ اینگونه اذعان داشت: این درمان‌ها هیچ‌کدام درمان‌های قطعی بیماری نیستند و فقط درمان‌هایی است که به صورت پیشنهادی در حال انجام است، همچنین به خاطر اهمیت این سن و حساس بودن کودکان، به راحتی درمان‌هایی را که در بزرگسالان استفاده می‌شود نمی‌توان برای آن‌ها استفاده کرد و باید حتما جمعی از افراد مختلف و متخصص امر و با در نظر گرفتن شواهد علمی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند تا بتوان این درمان‌ها را برای کودکان هم استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مواردی داشته‌ایم که دید و بازدید باعث ابتلای کودک به این ویروس شده است، تاکید کرد: توصیه می‌شود که به کودکان آموزش دهیم تمام موارد و اصول بهداشتی مربوط به پیشگیری از کرونا ویروس را رعایت کنند، همچنین از رفت‌وآمد بیش از حد به بیرون از منزل خودداری شود.

وی افزود: اوایل اپیدمی کرونا کودکان مثبت نداشتیم یا اگر داشتیم کاملا بی‌علامت بودند اما به مرور زمان و رفتن به سوی اوج ییماری و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، تعداد بیماران و فوتی‌های کودکان افزایش یافت.

وی با اعلام این‌که مورد بستری کودکان مبتلا به کرونا افزایش یافته است و کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند متاسفانه منجر به فوت آنان می‌شود، عنوان کرد: ویروس در بدن کودکان به فرم های شدیدتری نمایان شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: از خانواده‌ها تقاضا داریم از فرزندان خود بیشتر مراقبت کنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند و حضور غیرضروری در بیرون از خانه را تا پایان اپیدمی کرونا کاهش دهند مگر در موارد اضطراری.

دکتر نوروزیان با تاکید بر این‌که فرزندان خود را به قصد خرید، مهمانی و تفریح از خانه بیرون نبرید، گفت: در برخی مواقع مشاهده شده است که پدر و مادر فرزندان خود را برای خرید به خارج از خانه می‌فرستند که این اوج فاجعه را در آینده به بار خواهد آورد.

وی گفت: کودکانی که بیماری زمینه ای از جمله کم‌خونی، سرطان و بیماری تیروئیدی دارند یا کورتن مصرف می‌کنند، به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند و با کسانی که با محیط آلوده خارج از خانه مراوده دارند، ارتباط نگیرند.

نوروزیان با تاکید بر این‌که خانواده‌ها از رفتن به مسافرت و گردش پرهیز کنند، افزود: مادران در خانه نکات بهداشتی را رعایت کنند و لوازمی را که از سوپر مارکت و میوه فروشی خرید می‌کنند، ضدعفونی کنند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر این‌که بهتر است در این دوران میوه را با پوست به فرزاندان خود ندهید، بهداشت را رعایت کنید و از بغل کردن و بوسیدن فرزندان در این وضعیت خودداری کنید، تصریح کرد: برای دور ماندن کودکان از این بیماری لازم است احتیاط‌هایی مانند شست‌وشوی مدام دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی و دور ماندن از افراد بیمار حتما رعایت شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بررسی گزارش‌های همه‌گیری بیماری کرونا نشان می‌دهد کودکان نیز به کرونا مبتلا می‌شوند اما میزان و شدت آن‌ها نسبت به بزرگسالان کمتر است، اذعان داشت: به دلیل این‌که کودکان درک درستی از ویروس و روش‌های انتقال آن ندارند، می‌توانند یکی از گروه‌های اصلی انتشاردهنده ویروس بین افراد باشند؛ بنابراین تعطیلی مدارس، دور نگهداشتن کودکان از افراد آلوده و نیز جلوگیری از حضور کودکان در جامعه در هنگام همه‌گیری، راهبرد مؤثری در مقابل گسترش این ویروس در جامعه است.

  • نویسنده : 1007