استان هرمزگان از دیرباز تا اکنون از بسیاری جهات مدیون زنان بسیاری‌ست، زنانی همچون صدیقه کیوان که برای آبادانی و پیشرفت این خاک باوجود فشارها و محدودیت‌هایی که داشتند هرگز دست از تلاش نکشیدند و باقدرت تمام ایستادند. زنانی که لحظه‌به‌لحظه زندگی‌شان ایجاد جرقه‌ی امید در دل هم نوعان خود بوده است.

به گزارش دلفین، استان هرمزگان از دیرباز تا اکنون از بسیاری جهات مدیون زنان بسیاری‌ست، زنانی که برای آبادانی و پیشرفت این خاک باوجود فشارها و محدودیت‌هایی که داشتند هرگز دست از تلاش نکشیدند و باقدرت تمام ایستادند. زنانی که لحظه‌به‌لحظه زندگی‌شان ایجاد جرقه‌ی امید در دل هم نوعان خود بوده است. آری این بار به سراغ «صدیقه کیوان» بانوی هرمزگانی که در موسسه ساحل خلیج‌فارس و در زمینه‌ی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می‌کند، رفتیم تا با وی به گفتگو بنشینیم.

*ساخت بخش فوق تخصصی سرطان کودکان

صدیقه کیوان مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین، گفت: هنگامی‌که در سال ۱۳۹۰ به‌افتخار بازنشستگی نائل شدم، موسسه ساحل خلیج‌فارس به همت دکتر محمدعلی مولوی تأسیس شد و افتخار همکاری با ایشان را پیدا کردم.

کیوان با اشاره به این‌که در راستای تأمین هزینه‌های درمان مبتلایان به سرطان در استان هرمزگان فعالیت خود را در این موسسه آغاز کرده است، افزود: دو سال بعد از فعالیت موسسه در سال ۱۳۹۴ با همکاری و‌ مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و با درخواست و پیگیری‌های مجدانه، بخش فوق تخصصی سرطان کودکان از طریق بازارچه خیریه ساخته شد که این بیمارستان شامل ۲۰ تخت بیمارستانی و ۵۸۰ متر فضای فیزیکی بود.

*۳۷۰ بیمار کودک را تحت پوشش قرار دهیم

مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس افزود: کار خود را از طریق بازارچه‌های خیریه و با تحت پوشش قرار دادن ۳۰ کودک آغاز کردیم که خوشبختانه با تلاش‌های که صورت گرفت موفق شدیم ۳۷۰ بیمار را تحت پوشش قرار دهیم.
کیوان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ با کمک خیران و دانشگاه علوم پزشکی اولین بخش استاندارد خون سرطان در بیمارستان کودکان بندرعباس ساخته، تجهیز و تمامی دستگاه‌های فوق تخصصی آن توسط خیران خریداری و نصب شد.

*توجه به تحصیل کودکان مبتلا به سرطان

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه طول درمان کودکان سرطانی زیاد است و آنان بعد از ترخیص از بیمارستان نمی‌توانند در مدارس عادی شروع به تحصیل کنند، جامانده از تحصیل محسوب می‌شوند و هنگامی که یکی دو سال به مدرسه نروند، تمایلی به ادامه تحصیل پیدا نمی‌کنند، ازاین‌رو پیگیر ایجاد یک مدرسه در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس شدیم.

مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: البته پیش‌ازاین نیز چندین معلم به بیمارستان می‌آمدند تا دانش‌آموزان بتوانند تحصیل خود را در همان شرایط ادامه دهند اما متأسفانه به دلیل این که دانش‌آموزان کارنامه رسمی نداشتند، نمی‌توانستند مقاطع تحصیلی بالاتر را ادامه دهند.

کیوان ادامه داد: به همین دلیل با همکاری آموزش‌وپرورش و تائید دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان کودکان در سال ۱۳۹۵ اولین مدرسه بیمارستانی کشور در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان با حضور مسئولان استانی تأسیس و اولین کارنامه رسمی به دانش‌آموزان مدرسه بیمارستانی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر معلمان در راستای آموزش دانش آموزان به‌صورت خیریه‌ همکاری می‌کنند، بیان کرد: بسیاری از مدیران مدارس با ما همکاری لازم را داشتند تا معلمان بتوانند ساعت کاری خود را تنظیم کنند و حامی دانش‌آموزان ما باشند.

*شرایط مدرسه بیمارستانی

وی در ادامه با اعلام اینکه فضای بیمارستان کودکان مبتلا به سرطان شامل؛ اتاق بازی، کتابخانه، فضای درس کودکان سرطانی است، خاطرنشان کرد: شرایط مدرسه بیمارستانی در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان با مدارس عادی فرق می‌کند، در مدرسه عادی بچه‌ها سر ساعت مشخصی به مدرسه رفته و تعطیل می‌شوند، اما در این مدرسه بسته به شرایط بخش و وضعیت جسمی بیمار ممکن است آموزش در ساعات صبح، ظهر، عصر یا شب انجام شود.

کیوان اظهار کرد: این اقدام باعث شادابی و نشاط بچه‌ها و خانواده‌ها شده است و بچه‌ها می‌توانند احساس کنند که بیماری مانعی برای زندگی عادی آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کودکانی که مبتلا به سرطان هستند ازنظر جسمانی در شرایطی به سر می‌برند که هیچ بیمار دیگری نمی‌تواند در کنارشان قرار گیرد و ممکن است روند درمان‌شان را مختل کند، همچنین کودکان دیگر هم نمی‌توانند از این مدرسه استفاده کنند اما اگر فضای مناسب ایجاد شود که بتوانیم مدرسه‌ای مستقل را در بیمارستان داشته باشیم و سایر بخش‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند قطعاً کار بزرگی در این بخش صورت گرفته است.

مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس در رابطه با تعداد دانش‌آموزان حاضر در این مدرسه بیان داشت: تعداد دانش‌آموزان در طول سال متغیر است، برای مثال امسال برای آغاز سال تحصیلی ۲۰ دانش‌آموز کلاس اولی داریم اما ممکن است کودکی که در حال تحصیل است بهبود یابد و بتواند به مدرسه عادی برود، یا بیماری که به مدرسه عادی می‌رود به این مدرسه منتقل شود؛ بنابراین نمی‌توانیم آمار ثابتی برای تعداد دانش‌آموزان این مدارس ارائه دهیم.

*ایجـــاد بخـش مـددکــاری و روانشناسی

کیوان عنوان کرد: از کارهای مهم دیگری که در موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس انجام شده ایجاد بخش مددکاری و روانشناسی برای همراهی خانواده‌ها است تا آنان نیز بتوانند این دوران سخت را تحمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همراهی دانشگاه علوم پزشکی، خیران و دکتر مولوی امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم بخش پیوند مغز و استخوان را نیز در بیمارستان کودکان راه‌اندازی کنیم که اگر این اتفاق بیفتد کار بزرگی در سطح استان هرمزگان و کشور است و بیماران از مناطق دور و نزدیک می‌توانند به این بخش بیایند و از امکانات آن استفاده کنند.

*شاید…

مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس اضافه کرد: همچنین کمک به ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان الحاقی بیمارستان کودکان بندرعباس را نیز در برنامه‌های خود داریم، اگر بتوانیم بخش خون و سرطان را در بیمارستان جدید نیز در نظر بگیریم و خدمات بهتر و بیشتری را برای بیماران داشته باشیم شاید دیگر نیاز نباشد بیماران ما به خارج استان هرمزگان مراجعه کنند.

کیوان بیان کرد: علی‌رغم شرایط بد اقتصادی همراهی مردم با ما قابل‌تحسین بود و امسال نیز مثل همیشه برای آغاز سال تحصیلی و تهیه لوازم‌التحریر و پوشاک مردم همراهی قابل قبولی را داشتند.

*درخواست از مسئولان

وی اظهار کرد: تقاضای ما از مسئولان این است که همکاری لازم را در جهت ساخته شدن هر چه زودتر بیمارستان انجام دهند چرا که این بیمارستان دارای مساحت ۹ هزار مترمربع است و در پنج طبقه ساخته شده که دو طبقه آن به بخش بیماران خونی، بیماران سرطانی و پیوند مغز و ‌استخوان تعلق دارد.

*کمبود مراکز درمانی استاندارد در هرمزگان

وی گفت: در استان هرمزگان ما مراکز درمانی استاندارد نداریم؛ بیمارستان شهید محمدی مربوط به پیش از پیروزی انقلاب است و سال ساخت بیمارستان شریعتی به زمان کنسولگری رضاشاه بازمی‌گردد و بیمارستان کودکان در گذشته برای بیماران پوستی دایر شده بود که در حال حاضر با تغییر کاربری به بیمارستان کودکان تبدیل شده است.

مدیر اجرایی موسسه حمایت از کودکان سرطانی ساحل خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: از تمامی همراهانی که از ابتدای تأسیس موسسه و به‌صورت شبانه‌روزی و در گرما و سرما در کنار ما بودند و هیچ‌گاه ما را تنها نگذاشتند تشکر ویژه دارم.

وی در پایان با بیان اینکه در حوزه فعالیت ما خستگی معنایی ندارد و خستگی کار ما تنها زمانی است که یک بیمار فوت کند، اضافه کرد: زمانی که مردم به ما اعتماد کنند قطعاً در این حوزه فعالیت پیشرفتمان به‌خودی‌خود میسر خواهد شد.

گفتنی است؛ موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس سال ۸۹ به همت دکتر مولوی، فوق تخصص خون و سرطان باهدف حمایت از کودکان مبتلابه سرطان در بندرعباس راه‌اندازی شد که هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر عضو دارد.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007